kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۴۰۰۲
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۵

مشاور خاتمی: دیر شده نمی‌توانیم حساب خود را از دولت جدا کنیم(خبر ویژه)

مشاور رئیس‌دولت اصلاحات می‌گوید برای جدا کردن حساب اصلاح‌طلبان از دولت دیر شده است.



محمدرضا تاجیک به روزنامه فرهیختگان گفت: متاسفانه برخی دوستان ما به‌طور فزاینده‌‌‌ای زلف لطیف جریان اصلاح‌طلبی را به زلف زمخت به‌اصطلاح ماکروفیزیک قدرت و ماکروپالوتیک گره زده‌اند. بنابراین این اتفاق افتاد که اصلاح‌‌طلبی تا زمانی حیات و بالندگی دارد و شکوفاست که درون ماکروفیزیک قدرت و Macro Politic جایی داشته باشد و بر سر سفره قدرت جای رفیعی برای او درنظر گرفته باشند. هرچه این جایگاه وسیع‌‌‌تر باشد، یعنی حیاتش هم بیشتر است و هرچه این فضایی که در قدرت برایش ایجاد می‌‌‌کنند بیشتر باشد، طبیعتا اصلاح‌‌‌طلبی هم زنده‌‌‌تر، بالنده‌‌‌تر و شکوفاتر است. به نظر من این یک تحلیل غلط بود.
وقتی از این منظر تحلیل می‌‌‌شود باید به هر حشیشی توسل جست تا ما این حیات و حضور را در ساحت ماکروفیزیک قدرت داشته باشیم. حالا اگر می‌‌‌توانیم دخیل را به خود ببندیم و با پای خود وارد این عرصه بشویم، با پای خود وارد می‌‌شویم، در غیراین صورت با پای دیگری وارد می‌‌شویم. باز در عرصه سیاست‌اشکالی ندارد اما اگر با پای فرد دیگری آمدی و وارد این فضا شدی، متوجه باش این پا ممکن است در مسیر خودش گام بگذارد و از آن مسیری که تو فکر می‌‌کنی، فراتر برود و آن چیزی را که تو بر این پا سوار کردی، با خود بکشاند. همچنین هزینه‌‌‌هایی متوجه آن بدنی که بر این پا نهادی و آن ذهنی هم که بر این پا نهادی، می‌شود و نمی‌‌توان از این مسئله مصون بود.
وی می‌افزاید: اینجاست که بعضی‌‌ ائتلاف را تبدیل به اتحاد کردند. یعنی ائتلاف می‌‌تواند در هر شرایط سیاسی صورت بگیرد که ما در یک شرایطی با یک قواعدی با شما وارد یک نوع ائتلافی می‌‌‌شویم اما بالاخره نزدیکی ما با شما یک نزدیکی انتقادی است، ما با حفظ فاصله‌‌‌مان جاهایی که لازم باشد، به شما نزدیک می‌‌‌شویم، ما تمام حیثیت‌‌ و سرمایه اجتما‌‌عی‌‌ و انسانی‌‌ خود را در سبد شما نمی‌‌گذاریم. ما همه تخم‌‌‌مرغ‌‌ها را در سبد شما نمی‌‌گذاریم. به تعبیر دوستان، ما چک سفید بدون امضا نمی‌‌‌دهیم که بعضی دوستان این کار را کردند و تمامیت جریان اصلاح‌‌‌طلبی و حیثیتش را در یک فضایی قرار دادند. حالا متوجه شدند آن راه که این دوست می‌‌‌رود، هرچه باشد به گلستان ختم نمی‌شود و کج‌‌راهه می‌‌رود. حالا می‌‌خواهند فضا و فاصله انتقادی را جدا کنند. به نظرم یک مقدار دیر شده و در افکار عمومی جامعه آن چیزی که این دولت می‌‌‌کند، خیلی با جریان اصلاح‌‌طلبی تفکیک نمی‌‌‌شود، لذا هزینه‌‌‌هایش بار این جریان هم می‌‌شود و این کاری است که این دوستان ما انجام دادند.