kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۳۹۷۳
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۹
در گفت‌وگو با کیهان مطرح شد

توضیحات رئیس کل گمرک درباره شایعه قاچاق گسترده دام

رئیس‌کل گمرک ایران تاکید کرد قاچاق دومیلیون راس دام زنده اصلا صحت ندارد.





مهدی میراشرافی در یک نشست خبری درپاسخ به سؤال خبرنگار اقتصادی کیهان مبنی بروجود مشکلات در درب خروج گمرکات اظهارداشت: درب خروج یکی از ابزارهای کنترلی گمرک است اما مشکلات زیادی در این حوزه وجود دارد.
وی افزود: برای حوزه تولید و شرکتهای دولتی به دنبال این هستیم که درب خروج را تسهیل کنیم و درب خروج دیگر اجازه ورود به ماهیت بحث نخواهد داشت و کنترل‌ها به صورت کنترل مقداری خواهد بود.
میراشرفی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ما مبنی بر اینکه فعالان اقتصادی معتقدند بخشنامه‌های متعدد گمرک از تحریمها بدتر است با تایید چندباره این موضوع گفت: صدور بخشنامه‌های متعدد به نوعی خودتحریمی است، البته این مسئله ناشی از این می‌شود که ۲۲ سازمان با گمرک همجوار بوده و از سوی دیگر ۴۵ قانون در تجارت داریم و همچنین عضو ۱۵ کنوانسیون بین‌المللی هستیم. این مسئله موجب پیچیده شدن تجارت در ایران شده است.
رئیس‌کل گمرک ایران تصریح کرد: به عنوان مثال ماه گذشته یکی از وزارتخانه‌ها دو بخشنامه متناقض برای ما صادر کرد و تاریخ غیرمجاز بودن صادرات یک محصول را پیش از زمان حاضر اعلام کرد، در حالی که باید از شش ماه قبل این مباحث اعلام شود.
میراشرفی در پاسخ به سؤال سوم خبرنگار کیهان در رابطه با تخلفات مربوط به ال جی و سامسونگ نیز گفت: در قواعد عمومی قاعده ۲الف بر این مبنا است که چنانچه کالایی به صورت CKD وارد کشور شود در ردیف کالای کامل است. گمرک با حسابرسی پس از ترخیص به تخلف بزرگ ۳ هزار میلیارد تومانی درباره این شرکتها رسید و پس از اعلام مراجع قضایی، مراجع حقوقی در دولت اعلام کردند که این مسئله در صلاحیت گمرک نیست و وزارت صنعت باید این موضوع را پیگیری کند.ما به این موضوع اعتراض کردیم ولی رای دوباره ابرام شد و ما الان در حال احاله این پرونده به وزارت صنعت هستیم.
رئیس‌کل گمرک ایران همچنین پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ما در رابطه با واردات گوشت افزود: واردات گوشت قرمز گرم دام سبک ۱۸۸ درصد افزایش داشته است اما با توجه به سیاه‌نمایی‌هایی که صورت گرفته، سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور با افزایش مواجه بوده است؛ چرا که به صورت غلط اعلام می‌کنند که دو میلیون رأس دام از کشور قاچاق شده است و مردم را از کمبود گوشت می‌ترسانند، این در حالی است که کشورهای حوزه خلیج‌فارس اصلا این حجم از مصرف گوشت را ندارند.
وی درخصوص وضعیت استقرار گمرک در مبادی ورودی اظهارداشت: هیئت دولت در سال ۹۴ مصوب کرد که گمرک در مبادی ورودی مناطق آزاد مستقر شود که در این رابطه مقاومت‌های زیادی شد و اعلام کردند که این موضوع جذابیت مناطق آزاد را می‌گیرد. در حالی که مصوبه سال ۹۴ دولت خلاف قانون است اما تاکنون مورد‌اشکال اداره مقررات قرار نگرفته است و با توجه به اینکه این مصوبه هنوز در دولت رد نشده است، ما موظف به اجرای آن هستیم.
وی در رابطه با کشف ۱۱۲۸ کانتینر کالای قاچاق نیز گفت: این میزان کالای قاچاق توسط سامانه‌ها کشف شده و رأی بدوی نیز برای آنها صادر شده است. به هر حال سامانه‌ها کارشان را به درستی انجام داده‌اند و باید مابقی ماجرا را از وزارت صنعت پیگیری کنید.
رئیس‌کل گمرک ایران با بیان اینکه آمریکا در پی متوقف کردن تجارت ایران بود، گفت: خوشبختانه تجارت ایران به روال گذشته در حال انجام است و در زمینه کالاهای اساسی نیز هیچ‌گونه کمبودی نداریم.
به گزارش مهر، وی ادامه داد: در ۱۰ ماه سال جاری 36/3 میلیارد دلار صادرات و 35/6 میلیارد دلار واردات داشته ایم که شاهد یک میلیارد دلار تراز مثبت تجاری هستیم؛ این در حالی است که آمریکا درصدد متوقف کردن صادرات و ایجاد مضیقه در مسیر واردات بود.
وی افزود: با این حال نه تنها تجارت ایران متوقف نشد بلکه به صورت ماهانه یک میلیارد دلار واردات کالاهای اساسی نیز داشتیم که این عدد تقریبا برابر با سال گذشته است.
میراشرفی گفت: هیچ‌گونه کمبودی در زمینه دارو، تجهیزات پزشکی، نهاده‌های دامی و سایر کالاهای اساسی نداریم و اگر در برخی موارد کمبودی وجود دارد به دلیل دامن زدن به شایعات است.
وی علت کاهش واردات را نیز ناشی از ایجاد سهمیه‌های ارزی و ممنوعیت واردات ۱۳۳۹ قلم کالا عنوان کرد.
۱۰۰ میلیون دلار خودروی دپو شده
 ۱۰ هزار شاکی دارد
میراشرفی درخصوص خودروهای دپو شده در گمرکات کشور، گفت: با توجه به اینکه خودروها عمدتا در اماکن گمرکی مناطق آزاد هستند از این رو برآورد گمرک این است که نزدیک به ۱۳ هزار خودرو در گمرکات متوقف شده است که تخلفات ثبت سفارش مربوط به ۲ هزار خودرو در محاکم قضایی در حال رسیدگی است و قرار شد ۱۱ هزار خودروی دیگر(زیر ۲۵۰۰ سی سی) نیز که تا نهم آذرماه سال جاری به گمرکات وارد شده و قبض گمرک داشته باشند، با ثبت سفارش معتبر ترخیص شوند.
رئیس‌کل گمرک ایران ادامه داد: درخصوص خودروهای دپو شده در گمرک ۱۰ هزار شاکی وجود دارد.
وی با بیان اینکه طبق برآوردها، ارزش این کالاها ۱۰۰ میلیون دلار است، گفت: باید ضوابط ترخیص خودروها به گمرک ابلاغ شود اما شواهد نشان می‌دهد تاریخ مصوبه را به عقب برگردانند که این موضوع موجب می‌شود خودروهای کمتری مشمول ترخیص شوند.
میراشرفی در ادامه درخصوص اختلاف بانک مرکزی و گمرک برای واردات کالاهای گروه چهار اظهارداشت: ممنوعیتی که در رابطه با واردات ۱۳۳۹ قلم کالا اتفاق افتاد، در ابتدا به صورت کلی بود اما گمرک در راستای ماده ۱۱ قانون صادرات و واردات مقرر کرد که صرفا یکسری از کالاهایی که وارد مناطق آزاد می‌شوند، ترخیص شوند اما بانک مرکزی در این موضوع تشکیک ایجاد کرد و گفت که مصوبه ممنوعیت گروه چهار شامل مناطق آزاد هم می‌شود. در هر صورت در حال حاضر با این فلسفه که اگر در مناطق آزاد این ممنوعیت وجود نداشته باشد، ناقض سیاست‌های حمایتی بانک مرکزی از تقویت پول ملی می‌شود، همچنان واردات ۱۳۳۹ قلم کالا از مناطق آزاد نیز ممنوع است.
میراشرفی یادآور شد: به طور کلی در حال حاضر ثبت سفارش مشمول مناطق آزاد هم می‌شود.