kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۳۸۵۶
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۱
کارشناسان انرژی:

وزارت نفت به اقتصاد مقاومتی و فرآوری نفت خام توجهی ندارد

کارشناسان حوزه انرژی تأکید کردند: عدم اعتقاد زنگنه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و بی‌توجهی او به فرآوری و پالایش نفت خام را موجب نگارش نامه به سران قوا و دفتر مقام معظم رهبری شد.




غلامرضا شرفی در گفت وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به انتشار نامه 72 تن از نمایندگان مجلس خطاب به سران قوا درخصوص عملکرد ضعیف بیژن زنگنه در وزارت نفت گفت: نکته مهم و علت اصلی در نگارش این نامه این است که وقتی وزیر نفت را به کمیسیون انرژی دعوت می‌کنیم و درخصوص سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از او سؤال می‌کنیم پاسخ‌هایی را دریافت می‌کنیم که مشخص است وی توجهی به این سیاست‌ها ندارد.
وی ادامه داد: اما وقتی همین سؤال را از وی در صحن علنی مجلس می‌پرسند نوع گفتمان وزیر نفت فرق می‌کند و این بیشتر به خاطر وجود رای‌گیری است؛ به هرحال این شرایطی که در وزارت نفت ایجاد شده است می‌بینیم با سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی بسیار متفاوت است.
این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وقتی فردی اعتقاد به پالایش ندارد چگونه می‌تواند وزیر نفت باشد، خاطرنشان کرد: در صورتی که ژاپن که حتی یک قطره نفت هم ندارد بیش از 30 پالایشگاه دارد اما در ایران با این حجم عظیم نفت خام فقط 9 پالایشگاه در کشور وجود دارد.
به گفته شرفی، این شرایط و شرایط دیگر موجب شد تا موضوع به طور شفاف به سران قوا و حتی دفتر مقام معظم رهبری و وزارت نفت اعلام شود تا آنها نیز بدانندکه در وزارت نفت چه می‌گذرد و مسئولان وزارت نفت نیز به افکار عمومی پاسخ دهند که چرا توجهی به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نمی‌کنند.
وزیر خام‌فروش
یک کارشناس صنعت نفت هم در واکنش به این نامه تاکید کرد: اگر شرایط فکری وزیر نفت صحیح و براساس تحریم‌ها چیده شده بود امروز نباید صرفا سراغ نفت خام می‌رفتیم و باید فراورده‌هایی را صادر می‌کردیم که ارزش افزوده بیشتری نسبت به نفت خام داشت.
علیرضا دانشی با تاکید بر اینکه زنگنه به هیچ عنوان اعتقاد به تولید فرآورده و فراورش ندارند، ‌گفت: آنچه که می‌بینیم امروز مورد افتتاح قرار می‌گیرد مربوط به دولت گذشته است. پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در دولت نهم و دهم پایه‌ریزی شد و در همان موقع استارت کارش خورد و اگر به آقای زنگنه واگذار می‌شد اصلا ایشان هیچ نظری نسبت به ایجاد ارزش افزوده از نفت خام ندارند که اگر اینگونه بود ما باید می‌دیدیم پالایشگاه‌هایی را که در دولت یازدهم استارت کارشان خورده بود.
گفتنی است پس از نامه هفته گذشته ۷۲ نماینده مجلس به روسای قوای سه‌گانه درباره سوءمدیریت‌های بیژن زنگنه در وزارت نفت، وزیر نفت در پاسخ به سؤال خبرنگاران اعلام کرد که فعلا فقط جواب خواهد داد و حق پیگیری قضایی را محفوظ می‌داند. پس از این اظهارات، دو تن از نمایندگان مجلس به سخنان زنگنه واکنش نشان دادند.
 حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، گفت: از اظهارات بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت برای پاسخگویی به موضوع سوءمدیریتش استقبال می‌کنیم.
 وی افزود: باید افکار عمومی از نحوه مدیریت زنگنه و وزارت نفت در تحریم‌ها مطلع شوند ضمن اینکه نمایندگان امضا‌کننده این نامه، اسنادی که محرمانه نیست را امضا کرده و آماده‌ایم اسناد را ارائه کنیم.
 نماینده مردم اصفهان تصریح کرد: این ۷۲ نماینده امضا‌کننده نامه علیه زنگنه وزیر نفت بدون سند چیزی را امضا نکرده‌اند.
حاجی دلیگانی اعلام آمادگی کرد در مناظره‌ای که به صورت زنده از تلویزیون پخش شود اسناد علیه زنگنه و سوءمدیرتش را به رویت مردم برسانم و با زنگنه مناظره کنم تا افکار عمومی در این خصوص روشن شوند.احمد سالک نیز اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که درخصوص نامه اخیر ۷۲ نماینده مجلس درباره اهمال زنگنه و وزارت نفت در دوران تحریم امضا شده درباره موضوع کرسنت و توتال باز می‌گردد. وی افزود: به نظر می‌رسد زنگنه با فرار رو به جلو از پاسخ‌گویی می‌خواهد افکار عمومی را فریب بدهد اما از اینکه نامه ۷۲ نماینده مجلس توسط زنگنه و وزارت نفت پیگرد قضایی پیدا کند استقبال کرده و منتظریم دادگاه آن تشکیل شود چرا که آن موقع، حساب و کتاب‌ها خواهیم کشید.