kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۳۷۶۷
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۸

صف‌آرایی بی‌‌سابقه آمریکا، رژیم صهیونیستی و اروپا علیه مادورو در برابر چین، روسیه و ایران

آمریکا و پارلمان اروپا به همراه رژیم صهیونیستی‌، علیه رئیس‌جمهور قانونی و برخاسته از آرای مردم ونزوئلا موضع گرفتند و از رئیس‌جمهور خود‌خوانده و غیرقانونی این کشور حمایت کردند.


 همانطور که انتظار می‌رفت، آمریکا به همراه انگلیس، پارلمان اروپا و رژیم صهیونیستی ، در اقدامی مغایر با عرف و حقوق بین‌الملل و مخالف با ارزش‌های دموکراتیک‌، که خودشان سنگ آن را به سینه می‌زنند، رسما جانب «خوان گوایدو» رئیس‌جمهور خود خوانده و غیرقانونی ونزوئلا را گرفتند و دولت «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور قانونی ونزوئلا، را هدف تحریم قرار دادند.
به گزارش ایسنا، یک مقام آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفت، دولت آمریکا به رئیس‌جمهوری ونزوئلا هشدار داد که «اقدامات فاحش» برای ارعاب گوآیدو پیامدهایی خواهد داشت. به عبارت دیگر، آمریکا به طور غیر‌مستقیم، تهدید به مداخله نظامی در ونزوئلا کرده است. این در حالی است که واشنگتن در حال حاضر جرئت این کار را ندارد.
پارلمان اروپا
پارلمان اروپا در اقدامی کاملا غیر‌قانونی‌، با اکثریت آرا، خوان گوایدو را به عنوان رئیس‌جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت شناخت.
قانونگذاران اروپایی پنج‌شنبه با تصویب یک قطعنامه‌ غیر الزام‌آور، رئیس‌جمهوری خودخوانده ونزوئلا را به عنوان رهبر موقت این کشور پذیرفته و به این ترتیب، گام نمادین مهمی را برای فشار بیشتر به دولت «نیکولاس مادورو» برداشتند. آنها با تصویب این قطعنامه، از کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز خواستند تا هر یک جداگانه گوایدو را به رسمیت بشناسند. این قطعنامه با 439 رای موافق،104 و 88 رای ممتنع تصویب شد.
موگرینی
خانم «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اعلام کرد که این اتحادیه آماده اعمال تحریم‌های هدفمند علیه دولت مادورو است.
به گزارش خبرگزاری فارس، موگرینی روز پنجشنبه ضمن تلاش برای وارونه جلوه دادن تحولات ونزوئلا و با عوض کردن جایگاه مدعی و متهم گفت؛ در صورتی که تحولات در ونزوئلا به سوی نتایج دموکراتیک نرود، اتحادیه اروپا آماده توافق درباره تحریم‌های هدفمند علیه این کشور، طی روزهای آینده است!
وی اقدامات اتحادیه اروپا علیه مادورو را مداخله ندانست، بلکه آن را میانجی‌گری میان دولت و مخالفان ونزوئلا خواند!
«جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس، هم مثل خانم موگرینی از تحریم دولت قانونی ونزوئلا حرف زد و گفت که اتحادیه اروپا باید تحریم‌های هدفمندی را علیه مادورو اعمال کند.
رژیم صهیونیستی
رژیم صهیونیستی به‌طور طبیعی، از حرکات غیر دموکراتیک ونزوئلا استقبال کرد و ریاست‌جمهوری گوایدو را به رسمیت شناخت.
«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی یکشنبه هفتم بهمن رسما گوایدو رئیس ‌پارلمان ونزوئلا را به عنوان رئیس‌جمهور انتقالی این کشور به رسمیت شناخت. ولی جالب‌تر از آن، اقدام شخص گوایدو است که همین اول کار و در حالی که آینده پر ابهامی دارد، در صدد برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی بر آمده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم،‌ رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند که گوایدو قصد دارد بر یک نماینده دیپلماتیک در اسرائیل(مناطق ‌اشغالی 1948) تعیین کند.
گوایدو از تمایلش برای ازسرگیری روابط سیاسی و دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی در نزدیک‌ترین زمان ممکن سخن گفته است. به گفته کارشناسان، این اقدام گوایدو، سقوط وی را تسریع می‌کند.
تظاهرات گسترده در حمایت از مادورو
اهالی شهر «فالکون» ونزوئلا با برگزاری تظاهرات گسترده‌ای، حمایت خود را از مادورو اعلام و تلاش برای کودتا در ابن کشور را محکوم کردند. تظاهرکنندگان تاکید کردند، آمادگی دارند از کشور خود در برابر هر نوع حمله خارجی دفاع کنند.
یک زن ونزوئلایی گفت: ترامپ اگر راست می‌گوید، به مسائل داخلی کشورش توجه کند. او می‌خواهد بمب‌ها را به ونزوئلا بیاورد و همه ما را قتل عام کند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، دیگر شهروند ونزوئلایی گفت: آنها می‌خواهند بلایی را که بر سر دیگر کشورها آوردند در ونزوئلا تکرار کنند. آنها به دنبال غارت ثروت کشور ما هستند.
یکی از شهروندان ونزوئلایی افزود: با چنگ و دندان از خودمان دفاع خواهیم کرد. اگر پای آمریکایی‌ها یا هر بیگانه دیگری به ونزوئلا برسد، با آنها مبارزه خواهیم کرد. هر چند که این مبارزه طولانی شود.
علاوه ‌بر مردم شهر فالکون، کارکنان وزارت نفت ونزوئلا هم در حمایت از مادورو تظاهرات
 کردند.