kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۳۳۰۸
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۵
کارشناس مسائل بین‌الملل:

آمریکا دور زدن تحریم‌ها را مترادف با پولشویی تعریف کرده است FATF را بپذیریم وضعیت بدتر می‌شود

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه آمریکایی‌ها دور زدن تحریم‌ها را جرم‌انگاری کرده‌اند و آن را مترادف با پولشویی می‌دانند، گفت: اگر FATF از جمله کنوانسیون پالرمو و CFT را بپذیریم وضعیت فعلی ما بدتر می‌شود.

سید مصطفی خوش‌چشم، کارشناس مسائل بین‌الملل با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره کنوانسیون مبارزه با پولشویی و جرایم سازمان‌یافته (پالرمو) و کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) گفت: اگر FATF از جمله کنوانسیون پالرمو و CFT را بپذیریم وضعیت فعلی ما بدتر می‌شود، اما اگر نپذیریم آنها همچنان ما را در وضعیت خاکستری نگه می‌دارند و SPV را هم به‌زودی راه‌اندازی و اعلام می‌کنند.
سید مصطفی خوش‌چشم افزود:​ مبارزه با قاچاق، جرایم سازمان‌یافته و پولشویی چیزی نیست که مورد مخالفت هیچ کشوری قرار گیرد و قوانین داخلی هم در این زمینه داریم و همیشه با این جرایم مبارزه کردیم، اما کنوانسیون‌های پالرمو و CFT و کلیت کارگروه ویژه اقدام مالی برخی خواسته‌ها و شرایطی دارند از جمله اینکه فقط از طریق دنبال کردن شبکه‌های مالی و ذی‌نفعان تعاملات اقتصادی و بانکی می‌توان رد پولشویی را گرفت.
وی ادامه داد: از شروط اصلی FATF این است که ذی‌نفع واقعی باید مشخص شود و در اینجا مسائل گوناگون پیش می‌آید و اطلاعات کشورمان در دسترس دشمن قرار می‌گیرد، زیرا در ذیل تحریم‌های شدید آمریکا هستیم و در این فضا شبکه مالی ما نباید توسط دشمن رصد شود، در این صورت او می‌تواند از آن سوءاستفاده کند.
خوش‌چشم گفت: آمریکایی‌ها دور زدن تحریم‌ها را جرم‌انگاری کردند و آن را مترادف با پولشویی می‌دانند.
این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: مدارک زیادی از معاونت خزانه‌داری آمریکا در امور تامین مالی تروریسم و اطلاعات مالی در این زمینه وجود دارد از جمله اینکه مقامات FATF درباره مسائل تحریمی سخن می‌گویند و مشخص است که دور زدن تحریم‌ها را جرم می‌دانند.
خوش‌چشم گفت: همه اطلاعات مالی و تعاملات مالی کسانی که در دور زدن تحریم‌ها کار می‌کنند قابل رصد می‌شود.
وی درباره اعمال حق شرطمان هم گفت: زمانی می‌توان این شرط را اعمال کرد که با روح کلی کنوانسیون در تضاد نباشد بنابراین نمی‌شود حق شرطی را قرار داد که مخالف روح این کنوانسیون باشد.
خوش‌چشم افزود: با اعمال این گونه کنوانسیون‌ها راه ورود تحریم‌های آمریکا به داخل کشور هموارتر می‌شود و این نوعی خودتحریمی است.
به گزارش تسنیم، سرپرست پژوهشکده چشم‌انداز و آینده‌پژوهی هم با حضور در این برنامه با بیان اینکه محیط‌شناسی، نقد عملکرد سیاست‌گذاران، ارزیابی راهبرد‌ها از مقولات آینده پژوهی است، گفت: از نظر محیط‌شناسی، تاریخچه FATF را از سال 1970 تاکنون بررسی کردیم.
محمد‌مجید فولادگر با تشریح روند FATF افزود: تصویب کنوانسیون مبارزه با پولشویی توسط گروه هفت، گام اول بوده است و بر کشور‌ها نظارت و همچنین لیست سیاه را منتشر می‌کنند.
وی اضافه کرد: آنها منظومه شبکه‌ای گسترده، عمیق، منعطف و پویا را از ویژگی‌های FATF بیان کرده‌اند و فرآیند منطبق شونده خودترمیمی دارد و این ماهیت FATF است.
فولادگر گفت: بر‌اساس داده‌کاوی انجام شده بر روی FATF، این گروه علاوه‌ بر ورود به سازمان‌ها، دولت‌ها و حاکمیت، وارد ارتباط با بخش خصوصی هم شده است.
وی افزود: تصویر آینده تصویب کنوانسیون پالرمو روشن نیست.
سرپرست پژوهشکده چشم‌انداز و آینده‌پژوهی با ‌اشاره به حالت‌های مختلف پذیرفتن و نپذیرفتن FATF گفت: به‌رغم اینکه گام‌های زیادی در جهت خواسته‌های آنها برداشتیم، اما هنوز از دید آنها جزو پرخطرترین کشور‌ها محسوب می‌شویم.
وی افزود: محتمل‌ترین سناریو این است که اگر FATF را بپذیریم، شرایط فعلی ما تغییری نمی‌کند و از دید آنها همچنان جزو کشور پرخطر باقی خواهیم ماند و اگر هم نپذیریم شرایط ما همین‌گونه باقی خواهد ماند بنابراین با نپذیرفتن FATF، خسارت بالایی به کشور وارد نخواهد کرد.