kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۲۷۸۱
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۹
با اصرار اکثر نمایندگان بر نظر کمیسیون امنیت ملی

CFT برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص می‌رود

دیروز نمایندگان در موارد اختلافی میان کمیسیون امنیت ملی مجلس و شورای نگهبان در مورد CFT با اکثریت آرا بر نظر این کمیسیون اصرار کرده و با این اوصاف و طبق قانون اساسی CFTباید برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت نظام برود.

علی لاریجانی رئیس‌مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی ضمن تسلیت ایام فاطمیه، گفت: فاطمه زهرا (س) از زنان بلندمرتبه‌ای است که در تاریخ بشریت نظیر نداشته است و به قول شیعه و سنی آیه تطهیر برای پنج تنی نازل شد که حضرت زهرا (س) نیز جزو آنان بود.
لاریجانی گفت: رفتار رژیم آمریکا نسبت به خبرنگار «پرس‌تی‌وی» و برخورد غیرقانونی با این خبرنگار نشانگر آن است که آمریکا حقوق بشر را برای دیگران می‌سراید و خود به سبک دولت‌های پیرو خود در برخورد با خاشقجی ملتزم است.
نمایندگان در جلسه دیروز مجلس شورای اسلامی، ثبت سفارش کالاهای مصرفی دارای مشابه ایرانی را تا پایان مدت قانون برنامه ششم توسعه ممنوع کردند.
وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است ثبت سفارش کالاهای مصرفی و مصرفی بادوام خارجی دارای مشابه ایرانی که با کیفیت مناسب و به میزان کافی تولید شده باشد را تا پایان مدت قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ممنوع کرده و یا بر اساس ماده (۲۲) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور باید در مورد آنها از موانع تعرفه‌ای و فنی جهت مدیریت واردات استفاده شود.
CFT به مجمع تشخیص می‌رود
دیروز بررسی گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد ایرادات شورای نگهبان به لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.
کمیسیون امنیت ملی در گزارش خود اعلام کرد: لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم که پس از تصویب مجلس در آذرماه امسال مجدداً مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته بود در دی ماه با حضور نماینده شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و کمیسیون امنیت ملی بر مصوبه قبلی مجلس اصرار کرد.
نظر کمیسیون امنیت ملی مبنی بر اصرار به مصوبه قبلی مجلس به رای وکلای ملت گذاشته شد که در نهایت نمایندگان با 117 رای موافق در برابر 62 رای مخالف و 4 رای ممتنع بر نظر مجلس اصرار ورزیدند که به این ترتیب این لایحه برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال خواهد شد.
آقای زنگنه!
چه اسرار پشت پرده‌ای وجود دارد؟
سؤال از بیژن زنگنه، وزیر نفت دولت تدبیر و امید مهم‌ترین بخش جلسه دیروز مجلس بود. احمد سالک نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: معاون شما در یک اقدام بی‌سابقه در روز تعطیل بدون رعایت قانون و مقررات و اساسنامه و اطلاع‌رسانی به سهامداران از جمله شرکت شستا و صندوق بازنشستگی نفت به صورت غیرمعمول اقدام به تغییر مدیرعامل شرکت پالایش و پخش کرده است. این اقدام موجب تغییر مدیریت این پروژه ملی شد که رسانه‌های همسوی شما آن را کودتای نفت خواندند.
نایب‌رئیس‌فراکسیون نمایندگان ولایی ادامه داد: چرا پروژه ستاره خلیج‌فارس که قرار بود دو ماهه با هزینه ۲ میلیارد یورویی به پایان برسد، همچنان اندرخم یک کوچه است. خودتان می‌دانید چه در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس گذشته است که مجبور شدید برخلاف عرف و قانون، مدیر منصوب خود را برکنار کنید تا رانت و فساد در این پالایشگاه افشا نشود و بعد از آن دادور را که سالها مدیریت این پروژه را برعهده داشت، برگرداندید.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: مدیرانی که امروز در پالایشگاه کار را به دستشان سپردید چهار سال پیش با بی‌تدبیری مدیریت پالایشگاه را برعهده داشتند، همین افراد خواستار حذف کارت سوخت بودند. معاون جوان شما در اقدامی به صورت شبانه وارد بندرعباس شد و سه عضو هیئت مدیره را عزل و افراد جدید را نصب و مدیرعامل جدید را انتخاب کرد. مدیرعامل جدید نیز دستور به بسته شدن دفاتر تهران داد. این رفتار غیرقانونی از سوی شستا مورد اعتراض قرار گرفت و معاون شما در پاسخ به این انتقادات اعلام کرد «شنیدیم»!
عضو فراکسیون روحانیت مجلس گفت: چه اسرار پشت پرده‌ای وجود داشت که معاون شما با شبه کودتا پالایشگاه ستاره را در اختیار گرفت؟ به دستور معاون شما بیش از ۶۰ نیروی باتجربه و جوان به جرم همراهی با مدیرقبلی از ورود به محل کار منع شده و اخراج شده‌اند.
وی با تأکید بر لزوم ورود نهادهای نظارتی به بررسی این پرونده، گفت: ما موافق جمع کردن دانشجویان خودتان که بله قربان گوی شما هستند، نیستیم، زیرا آنها قدرت انتقاد ندارند. مگر وزارت نفت از نخبگان و جوانان متعهد خالی شده است؟ این روش جوانگرایی هیچ تناسبی با سیاست‌های اقتصادی ندارد.
دلیل موفق نامیدن یک مدیر: 40بار
سفر به بندرعباس!
بیژن زنگنه در پاسخ به سؤالات حجت‌الاسلام احمدسالک گفت: هر کسی را که احساس کنم ناکارآمد است برکنار می‌کنم و اهمیتی ندارد که دلخور شود یا نشود و مهم نیست که دولت با من باشد یا نباشد.
زنگنه در تشریح راه‌اندازی پروژه پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس گفت: ما در اردیبهشت سال ۹۶ تولید بنزین را آغاز کردیم و امروز تولید بنزین در این پالایشگاه به ۱۲ میلیون لیتر در روز رسیده است. مدیرعاملی که عزل شد نامه‌ای به بنده نوشت که باید پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس تعطیل شود و پول چندصدمیلیاردی به من بدهید تا کار کنم. من هم فرد جوانی را بر سر این کار گذاشتم که شاگرد من بوده است. مگر جرم است کسی شاگرد من باشد؟ البته ایشان در دوره فوق لیسانس فقط یک درس با بنده داشت.
وی ادامه داد: این فرد جوان ۱۲ سال در شرکت پالایش سابقه دارد. من ریسک کرده و کادرسازی کردم. این جوان در این مدت کوتاه موفق بوده و در یک سال اخیر چهل بار به بندرعباس سفر کرده است.
زنگنه افزود: طی سال‌های اخیر فاز ۱ و ۲ پالایشگاه ستاره تکمیل شده و فاز ۳ در حال راه‌اندازی است. این انصاف نیست که به جای تشویق جوانان، این حرف‌ها را بزنیم. البته بین رفتارهای فردی ۶۵ ساله مثل من و فردی جوان تفاوت وجود دارد.
نمایندگانِ قانع!
وی گفت: هیئت مدیره ستاره خلیج‌فارس مدیرعامل را شخص لایقی ندانست. سه عضو از پنج عضو هیئت مدیره معتقد به لزوم تغییر بودند اما دو عضو شستا رأی ندادند، من با اصل این تصمیم موافق بودم و شاید اگر در جایگاه ایشان بودم، روش متفاوتی را انتخاب می‌کردم.
زنگنه با بیان اینکه هیچ عضوی از هیئت مدیره تغییر نکرده و اگر خلافی در انتصابات صورت گرفته بود، ثبت شرکت‌ها صورت جلسه را ثبت نمی‌کرد و یا خود شستا شکایت می‌کرد، گفت: شرکت ستاره خلیج‌فارس مشمول قانون تجارت است.
وی تأکید کرد: از قرارگاه خاتم تشکر می‌کنم که زحمت پیمانکاری این طرح را برعهده داشت.
وزیر نفت درخصوص تعطیلی دفتر تهران پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، گفت: کار خوبی کردند این دفتر را تعطیل کردند، باید بقیه دفاتر مربوط به پالایشگاه‌های استان‌ها نیز در تهران تعطیل شود.
در پایان، سالک اعلام کرد: از پاسخ‌های وزیر قانع نشده است و پاسخ‌های وزیر به رأی مجلس گذاشته شد اما در نهایت باز هم مجلس با 110رای موافق در برابر 60رای مخالف اعلام کردند که از سخنان زنگنه قانع شده‌اند.