kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۲۵۴۹
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۶
بازخوانی اعترافات برخی آشوبگران فتنه هشتادوهشت

اتاق شایعه

 اعترافات
جهانبخش خانجانی
عضو شورای مرکزی
حزب کارگزاران
و معاون تبلیعات
ستاد میرحسین موسوی
الف) القاء بحث تقلب در انتخابات رياست‌جمهوري
* اظهارات در ستاد انتخاباتي ميرحسين موسوي و مصاحبه‌ها:
- متهم در صفحات 57 و 58 جلد اول پرونده، اقرار کرده است که در القاء شبهه‌ تقلب در انتخابات، حداقل در جمع داخلي ستاد و همکارانش مشارکت داشته است، درحالي‌که هيچ مدرک و شاهد معتبري نداشته و تماماً به استناد يک‌سري ظنيات و حدسيات و تحت تأثير جو انتخاباتي بوده‌است. (جلد اول پرونده، صفحات 57 و 58)
- وي درخصوص يکي از مصاحبه‌هايش در 22/3/88 که نتيجه‌ي انتخابات را پيش‌بيني کرده و مطالبي را بيان داشته که باعث دامن‌زدن به فضاي تشويش و القاء شبهه‌ تقلب گشته، در صفحه‌ 77 جلد اول اظهار کرده است: «... اين مصاحبه شايد و به‌طور قطع يک پيش‌داوري زودهنگام از سوي مسئول تبليغات بوده و به‌نظرم اين يک اشتباه بوده و در جاي خود از اين کار خود پشيمانم. در عين حال خدا مي‌داند که کسي به من نگفت که اين مصاحبه را انجام بدهم بلکه خودم در فضايي که به‌وجود آمده و از نظر ما فضاي نشاط‌انگيزي بود، اين مصاحبه را انجام دادم و بدون توجه به آراء روستاها و شهرهاي کوچک بوده و من از اينکه با اين مصاحبه خداي ناکرده فضايي به‌وجود آمده که عده‌اي از آن سوءاستفاده کنند، واقعاً متأسفم و عذر مي‌خواهم». (جلد اول پرونده، صفحه 77)
- متهم (آقاي جهانبخش خانجاني) در صفحه‌ 275 پرونده نيز صراحتاً به انتشار برخي از شايعات و اخبار غير مستند ـ که در القاء شبهه‌ تقلب در انتخابات مؤثر بوده است ‌ـ اقرار کرده است.
- آقاي خانجاني در مصاحبه‌ي مورخ 22/3/88 ساعت حدود 9 صبح، تأکيد کرده است: «اگر اتفاق خارق‌العاده‌اي رخ ندهد و سير قانوني انتخابات مخدوش نشود، ميرحسين موسوي در مرحله‌ي اول انتخابات به پيروزي مي‌رسد»، يعني اينکه درصورت عدم پيروزي، قطعاً تقلب صورت پذيرفته است و امثال اين مصاحبه‌ها و مطالب مطروحه از جانب وي و برخي از فعالان سياسي هم‌طيف ايشان، موجبات تجمعات غيرقانوني و اغتشاشات پس از اعلام نتايج انتخابات را فراهم آورده است‌. نامبرده در اين ارتباط اظهار کرده: «...غرض خاصي نداشتم و به‌نظرم اشتباه کردم که اين جمله را گفتم و شايد آن لحظه متوجه نبودم که اين جمله بار منفي دارد». (صفحه 334)
- متهم در بازجويي مورخه‌ي 8/5/88، اقرار کرده است که در مصاحبه‌ي خودش با سايت موج سبز به تاريخ 22/2/88 غفلتاً و تحت تأثير هيجانات سياسي، مرتکب القاء شبهه‌ تقلب در انتخابات شده‌است. (صفحه 414)
* سناريوهاي ساختگي «هشدار کارکنان وزارت کشور نسبت به دست‌کاري در آراي مردم» و «آمادگي اطلاعاتي و امنيتي وزارت کشور براي تغيير آراي مردم»:
- خانجاني در صفحه‌ 274 اظهار داشته است: «درخصوص مطالبي که در سايت خرداد نو تحت عنوان هشدار کارکنان وزارت کشور نسبت به دست‌کاري در آراي مردم منتشر شد، از آنجا که رفتارهاي مسئولين وزارت کشور به‌نوعي در القاء اين فضا نقش داشت، فکر نمي‌کرديم که اين عليه نظام اسلامي باشد بلکه بيشتر نقد دولت هست و به‌خاطر همين انتشار آن را بلامانع دانستم و حتي اسامي‌اي در آن آمده بود که به آقاي احمدي‌امويي گفتم اينها را حذف کنيد چون ممکن است بعداً عليه ما شکايتي صورت پذيرد».
وليکن متهم در ذيل صفحه‌ 283 در اظهارات متعارضي گفته است که در ذيل اعلاميه‌ مذکور هيچ‌گونه اسامي درج نشده بود. از طرف ديگر آقاي بهمن احمدي‌امويي2 به‌شرح منعکس در صفحات 263 تا 265 جلد اول پرونده، بيان کرده است: «جهانبخش خانجاني معاون اطلاع‌رساني و تبليغات ستاد استان تهران ميرحسين موسوي بودند و من به‌عنوان سردبير سايت «خرداد نو» و مسئول «اتاق خبر» نيز با ايشان کار مي‌کردم. درخصوص خبر هشدار کارکنان وزارت کشور نسبت به دست‌کاري در آراي مردم، که به‌صورت يک گزارش خبري آمده بود، يک روز ـ که تاريخ دقيق آن را فراموش کرده‌ام‌ ـ آقاي خانجاني توسط منشي‌شان مرا به اتاق خود خواستند. در آنجا يکي دو نفر ديگر هم نشسته بودند، با من درگوشي صحبت کرد و گفت اين متن را بگير و تبديل به خبر و گزارش خبري کنيد و پس از انتشار، آن را به من برگردانيد. من هم بدون اينکه آن را با کسي در ميان بگذارم، خبر و گزارش را تهيه کرده و پس از انتشار، آن را در اختيار آقاي خانجاني قرار دادم... اسامي کساني هم که اين نامه را نوشته‌اند وجود نداشت... تعدادي از رسانه‌ها و سايت‌هاي خبري نيز از اين گزارش خبري ما استفاده کرده و تمام آن يا بخشي از آن را نقل کردند... پس از اين نامه احتمالاً سه‌شنبه يا چهارشنبه‌ پيش از انتخابات 22 خرداد، آقاي خانجاني من را در دفتر کارشان در طبقه‌ي دوم ساختمان ستاد در خيابان نوربخش ديدند و يک نامه‌ ديگر دادند که در آن چيدمان اتاق تجميع آراء و همچنين مرکز اطلاعات و آمار واقع در وزارت کشور و احتمال تقلب در آن را مورد بررسي قرار داده بود. وي از من خواست که اين نامه را هم تبديل به گزارش خبري کنم که همانند روال گذشته اين کار انجام شد».