kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۲۴۵۷
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۴

تلاش «بلک واتر» برای گرفتن جای آمریکا در سوریه

مقامات واشنگتن که در سوریه شکست خورده و ناچار به خارج کردن نیروهای آمریکایی از این کشور هستند، قصد دارند عناصر شرکت بد نام «بلک‌واتر» را جانشین نظامیان آمریکایی در سوریه بکنند.



«اریک پرینس» بنیانگذار شرکت امنیتی خصوصی و بدنام «بلک‌واتر» اعلام کرد که ممکن است به جای سربازان آمریکایی که خاک سوریه را ترک می‌کنند، مقاطعه کاران نظامی خصوصی جانشین آنها شوند.
بلک واتر به خاطر جنایاتی که در منطقه غرب آسیا مرتکب شده، نزد افکار عمومی به شدت منفور است و به همین خاطر، آمریکایی‌ها مجبور شده‌اند که نام آن را عوض بکنند.
به‌ گزارش ‌ایسنا، اریک پرینس گفت‌: مقاطعه‌کاران نظامی خصوصی کسانی هستند که می‌توانند از هم‌پیمانان آمریکا محافظت کرده و بعد از خروج آمریکا از سوریه، با نفوذ ایران مقابله کنند.
این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که از نظر دولت سوریه و متحدانش، هیچ فرقی میان نیروهای آمریکایی و بلک واتر وجود ندارد و هر دو ‌اشغالگر و منفور هستند.
هر چند مقامات آمریکایی در ارتباط با این اظهارات پرینس سکوت کرده اند، ولی نوع اظهارات به گونه‌ای است که نشان می‌دهد او با مقامات کاخ سفید کاملا هماهنگ است.بنیانگذار بلک واتر به «فاکس بیزینس» همچنین گفت‌: آمریکا اجبار راهبردی بلندمدتی برای باقی‌ ماندن در سوریه ندارد، اما من فکر می‌کنم که این ایده خوبی نیست که هم پیمانانمان را رها کنیم.
ماه گذشته میلادی «دونالد ترامپ» به شکلی ناگهانی اعلام کرد که نظامیان‌ آمریکایی را از سوریه خارج می‌کند.
پرینس مدعی شد که می‌توان با استفاده از مقاطعه کاران خصوصی، به ترامپ اجازه داد که به وعده انتخاباتی‌اش برای پایان دادن به «جنگ‌های ابدی» عمل کرده و همچنان تدابیر امنیتی را پشت سر خود حفظ کند.
در هر حال، اظهار ات پرینس به خوبی آشکار می‌کند که سران واشنگتن در رابطه با قضیه خروج از سوریه، دچار نوعی سردر‌گمی هستند و نمی‌دانند که چه بکنند.
شرکت امنیتی «بلک‌واتر» در سال 1997 توسط اریک پرینس بنیان گذاشته شده و در جنگ‌های عراق و افغانستان، قراردادهای چند صد میلیون دلاری با دولت آمریکا بسته بود تا از نیروهای امنیتی خصوصی برای مقاصد ارتش آمریکا استفاده کند. اما این شرکت به سبب بدنامی شدید تاکنون مجبور شد چند بار نامش را تغییر بدهد.
فشار به لبنان برای دوری از سوریه
در حالی که فقط چند روز به برگزاری نشست اقتصادی اتحادیه عرب در بیروت مانده، روزنامه «الاخبار» از تحرکات آمریکا برای جلوگیری از دعوت دمشق خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فارس، این روزنامه به ایمیلی محرمانه که از سفارت لبنان در آمریکا به بیروت فرستاده شده، دست یافته است که در آن، موضع مخالف واشنگتن با دعوت از سوریه برای شرکت در نشست بیروت تشریح شده است. بر اساس این گزارش، آمریکا تهدید کرده در صورتی که لبنان در بازسازی سوریه شرکت کند، واشنگتن (لبنان) را تحریم می‌کند.
الاخبار افزود، آمریکا مخالفت با حضور سوریه در اجلاس اتحادیه عرب را چندین بار (به بیروت) ابلاغ کرده است. الاخبار در ادامه گزارش خود نوشت، یک منبع مسئول در وزارت خارجه لبنان اعلام کرد: دیدگاه واشنگتن برای ما الزام‌آور نیست و ما از تیم دیپلماتیک خود در واشنگتن نخواسته‌ایم که درباره موضع آمریکایی‌ها پیرامون این موضوع سؤالی بکند.عضویت سوریه در اتحادیه عرب در سال 2011 به حالت تعلیق در‌آمده بود.
نشست اقتصادی اتحادیه عرب، که طی روزهای 29 و 30 دی در بیروت برگزار می‌شود، عامل مهمی برای تقویت روابط سیاسی و اقتصادی میان لبنان و کشورهای عربی به شمار می‌رود.