kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۲۴۲۰
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۵
در سکوت خبری کامل دولتمردان

رشد اقتصادی کشور با وجود ادامه خام‌فروشی‌ها منفی شد

رشد اقتصادی کشور در تابستان سال جاری پس از سه سال و با وجود تداوم فروش میزان قابل توجهی نفت‌خام، مجددا منفی شد و دولتمردان باز هم در سکوت خبری کامل از کنار این اتفاق عبور کردند!



سرویس اقتصادی-

مرکز آمار در جدیدترین آماری که در خصوص رشد اقتصادی منتشر کرده، رشد اقتصادی تابستان سال جاری را 1/1- درصد اعلام کرده تا رشد اقتصادی کشور پس از 10 فصل، مجددا منفی شود. پیش از این نیز، آخرین رشد منفی اقتصادی مربوط به پاییز سال 1394 با رشد 0/3- درصد بوده است.
رشد اقتصادی در حقیقت بیانگر افزایشِ تولید ملی (در بخش های مختلفی چون کشاورزی، صنعت، خدمات و نفت) و نشان‌دهنده حجم اقتصاد یک کشور می‌باشد و از همین رو مهم‌ترین شاخص اقتصادی هر کشور به شمار می‌آید؛ چه اینکه در رتبه‌بندی اقتصادهای جهان نیز، کشورها براساس میزان تولید ملی خود، رتبه‌بندی می‌شوند.
با توجه به اهمیت این شاخص، می‌توان متوجه شد که منفی شدن رشد اقتصادی علاوه بر نقشی که در نمایاندن وضع اقتصادی دارد، به معنای ورود مجدد کشور به رکود نیز هست؛ در ادامه نیز با بررسی نقش نفت در رشد اقتصادی تابستان امسال متوجه حقایق بیشتری در خصوص افت تولید ملی می‌شویم.
جزئیات آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد رشد اقتصادی بدون نفت ایران در فصل تابستان، معادل 1/6- درصد بوده و لذا در فصل تابستان، درآمدهای نفتی موجب بهبودی رشد اقتصادی یا به عبارت دیگر، مانع از سقوط بیشتر این شاخص شده است.
در این زمینه، مرکز آمار در گزارش دیگری با عنوان «گزارش فصلی اقتصاد ایران، تابستان 97» اعلام کرده در این فصل، روزانه بیش از یک میلیون و 880 هزار بشکه نفت خام صادر کردیم که رقم نسبتا قابل توجهی محسوب می‌شود؛ در عین حال رویترز مدعی شده صادرات نفت‌خام ایران در هفته اول اکتبر (مهرماه) تا یک میلیون و 100 هزار بشکه در روز هم سقوط کرده است.
با توجه به اینکه در طول دوره سه ماه گذشته احتمالا صادرات نفت باز هم کاهش یافته، در ادامه سال به جای اثر مثبت نفت بر رشد اقتصادی، احتمالا باید منتظر اثر منفی آن بر رشد اقتصادی باشیم.
در همین زمینه، مشرق گزارش داده، رشد ارزش افزوده بخش کشاورزی در تابستان امسال 3/6- درصد و گروه صنعت 2/8- درصد بوده، البته رشد ارزش افزوده بخش خدمات در این مدت 1/2 درصد (مثبت) بوده است. مطابق گزارش مرکز آمار، تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت‌های ثابت (سال پایه ۱۳۹۰) در تابستان امسال به ۱۹۰ هزار میلیارد تومان رسید و همان طور که اشاره شد، نسبت به فصل مشابه سال قبل 1/1 درصد کاهش یافته است.
لازم به ذکر است، دولتمردان زمانی که رشد اقتصادی کشور در سال 1395 به مدد درآمدهای نفتی 12/5 درصد بود به طور مدام از آن به عنوان دستاورد بزرگ خود یاد می کردند اما حالا که رشد اقتصادی منفی شده هیچ موضع‌گیری نمی‌کنند!