kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۲۴۱۷
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۵
بر اساس آمارها

ایرانی‌ها بیشتر از کشورهای پیشرفته مالیات بر مصرف می‌پردازند

آمارها نشان می‌دهد که ایرانی‌ها بالاتر از کشورهای پیشرفته برای مصرف خود مالیات می‌پردازند. جالب آنکه در ایران بیشتر از این کشورها مالیات بر سود شرکت‌ها اخذ می‌شود.




به گزارش خبرگزاری فارس، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که از اواخر سال 92 ابلاغ شد دو رویکرد مهم در رابطه با منابع درآمدی کشور دارد.
یکی با نگاه افزایش منابع حاصل از مالیات و دیگری با رویکرد کاهش سطح اتکاء بودجه به درآمدهای نفتی است. برای تحقق این اهداف،‌ نیاز به زمینه‌سازی و فراهم کردن بسترهایی است که از جمله این راهکارها اصلاح نظام مالیاتی و کاهش فرار مالیاتی خواهد بود. نتیجه تحقق آن افزایش درآمدهای این بخش است.
یکی از شیوه‌های اصلاح، توسعه پایه‌های مالیاتی و حذف معافیت‌های غیرضرور از اقتصاد است که می‌تواند چهره‌ای واقعی‌تر و شفاف‌تر برای نظام اقتصادی قائل شد. این پایه‌ها می‌تواند شامل مالیات و مجموع درآمد، مالیات بر عائدی سرمایه در بخش‌های مختلف از جمله املاک باشد.
مالیات بر مجموع درآمد شامل حقوق و دستمزد،‌ سود، بهره، ‌اجاره،‌ پرداخت‌های انتقالی و درآمد مشاغل در کنار سایر مالیات‌ است. البته نرخ آن به تناسب اوضاع اقتصاد تصاعدی، تناسبی یا تنازلی می‌تواند بسته
شود.
بسیاری از کارشناسان معتقدند این نوع مالیات می‌تواند علاوه ‌بر بازتوزیع مناسب درآمد، منجر به عدالت اقتصادی و کاهش فاصله طبقاتی می‌شود. از طرفی افزایش درآمدها را به همراه خواهد داشت و می‌تواند عامل تسهیل‌کننده‌ای برای فشار کمتر به بنگاه‌های تولیدی باشد.
تولید در شرایط کنونی با مشکلات عدیده‌ای به جهت سرمایه در گردش، رکود، فضای نامناسب کسب و کار و دیگر عوامل روبرو است. در صورتی که اگر فشار ناشی از اخذ مالیات از تولید برداشته و روی پایه‌های مالیاتی دیگر شیفت شود بی‌شک آثار مثبت آن در نظام اقتصادی نمایان خواهد شد.
طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، در گزارشی از بودجه سال 98 این گزارش سهم درآمد مالیاتی به تولید ناخالص داخلی به ترتیب در دانمارک 48/2، سوئد 45/8، نروژ 42/8،  آلمان 36/3، انگلستان 35 و آمریکا 24/8 درصد است که این سهم در ایران 10/5 درصد است که به نظر می‌رسد بیش‌برآورده داشته باشد.
جالب است بدانید بعد از آلمان صنعتی بیشترین سهم مالیات بر مصرف با 42/3 درصد میان این کشورهای مالیات محور در ایران ثبت شده است. رکورددار سهم مالیات بر سود شرکت‌ها نیز با ۳۷ درصد بالاتر از کشورهای یاد شده، ایران است. از طرفی مالیات بر درآمد‌اشخاص حقیقی سهم پایین ۱۴ درصدی دارد. سوئد، دانمارک، انگلستان، نروژ، آلمان و آمریکا بالاترین نرخ مالیات بر درآمد را ثبت کرده‌اند و در ایران این نرخ 35 درصد است.