kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۹۳۷
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۲
عضو هیئت مدیره اتحادیه پوشاک:

سودجویان می‌خواهند مبارزه با قاچاق را به بهانه شب عید متوقف کنند

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران گفت: وقتی راه ورود کالای قاچاق بسته نمی‌شود، باید در سطح عرضه با این پدیده شوم مبارزه شود.




مجید نامی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: در حال حاضر افرادی که از واردات کالای قاچاق سود می‌برند، با این اسم رمز که مبارزه با قاچاق در سطح عرضه فضای اقتصادی را امنیتی می‌کند یا با مطرح کردن احتمال ایجاد مشکل در بازار شب عید، می‌خواهند فضای مبارزه با قاچاق را مسموم کنند.وی با بیان این‌که فروشگاه‌های متخلف پیش‌تر اخطارنامه کتبی دریافت کرده بودند، گفت: در آغاز ماه جاری نیز ابتدا به فروشندگان برندهای بدون مجوز رسمی اخطار داده شد و بعد از یک هفته فروشگاه‌هایی که کالاهای قاچاق را جمع نکردند، تعطیل و اجناس قاچاق نیز ضبط شدند.نامی افزود: اجرای این دستورالعمل با مقاومت نیروهای اخلالگر مواجه شد، اما ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز محکم روی این کار ایستاده و قرار است که این روند ادامه داشته باشد.
عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با بیان این‌که مبارزه با قاچاق نیازمند برنامه‌ریزی و همکاری دستگاه‌های مختلف است، اظهار کرد: برخی افراد برخورد انضباطی و قانونی در سطح فروشگاه‌ها را باعث ایجاد ناامنی می‌دانند و معتقدند باید راه اصلی ورود کالای قاچاق به کشور بسته شود.
نامی با اشاره به این‌که موبایل، لوازم آرایشی و پوشاک بیش‌ترین آمار قاچاق را در کشور به خود اختصاص داده‌اند، تصریح کرد: تاکنون نه راه ورود کالای قاچاق بسته شده و نه در سطح فروشگاه‌ها با کالای قاچاق مبارزه می‌شده؛ در حالی‌که مبارزه با قاچاق موبایل در سطح عرضه باعث کاهش چشمگیر قاچاق این کالا شد.
وی با بیان این‌که بسیاری از فروشندگان کالای قاچاق خود واردکننده کالا نیز هستند، گفت: در شرایطی که راه‌های ورود کالای قاچاق به کشور بسته نشده، چرا باید فروشندگان کالای قاچاق در حاشیه امن باشند؟
نامی ضمن اظهار بی‌اطلاعی از آمار دقیق فروشگاه‌های بسته شده در این مدت، از صدور حدود ۱۰۰ اخطار کتبی در فاز اول برای فروشگاه‌های متخلف خبر داد.
گفتنی است تولیدکنندگان پوشاک در ایران بارها خواستار برخورد با فعالیت فروشندگان پوشاک قاچاق شدند تا این‌که درنهایت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ماه گذشته اعلام کرد که از ابتدای دی‌ماه امسال، با هماهنگی دستگاه‌های مختلف با تمام فروشندگان برندهای بدون مجوز رسمی پوشاک برخورد قاطع خواهد شد.
اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران میزان قاچاق پوشاک را سالانه بین 2/7 تا ۳ میلیارد دلار عنوان کرده است.