kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۵۶۸
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۹

30 درصد افزایش بودجه برای موسسه دستیار مستعفی(خبر ویژه)

«عملکرد اتاق فکر دولت در سال جاری چه بوده که بودجه این موسسه برای سال آینده 30 درصد رشد کرده است؟»

سایت تابناک ضمن طرح این پرسش نوشت: موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی مجموعه‌ای است وابسته به نهاد ریاست‌جمهوری و به نوعی می‌توان از آن به اتاق فکر دولت یاد کرد. بررسی سایت این موسسه نشان می‌دهد، عملکرد آن در سال 97 با وظایف در نظر گرفته شده در قانون بودجه این سال فاصله بسیاری دارد؛ اما باز هم بودجه این موسسه در لایحه بودجه سال آینده در مقایسه با قانون بودجه سال جاری 30 درصد رشد کرده است.
عمده فعالیت این موسسه در حوزه‌های پژوهشی و آموزشی است. این موسسه دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت را برای مدیران و کارشناسان ارشد دستگاه‌های اجرایی برگزار می‌کند.
از مهرماه 92 تاکنون، ریاست‌ این موسسه برعهده مسعود نیلی بوده است. نیلی تا همین یکی دو ماه گذشته، دستیار اقتصادی ارشد رئیس‌جمهور بود.
بررسی لایحه بودجه سال 1398 نشان می‌دهد که بودجه در نظر گرفته شده برای این موسسه در سال 1398، معادل 41/7 میلیارد تومان است، حال آنکه بودجه مصوب برای این موسسه در سال جاری، 32 میلیارد تومان بوده است؛ یعنی بودجه این موسسه برای سال آینده رشدی 30 درصدی را نسبت به بودجه مصوب سال 97 تجربه کرده است.
حالا پرسش این است که عملکرد موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی در سال جاری چه بوده که بودجه آن در سال آینده 30 درصد ا‌فزایش یافته است؟
هنگامی که به پیوست شماره 4 (بخش دوم) قانون بودجه سال 97 که مربوط به اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌های اجرایی برحسب برنامه، فعالیت و هزینه واحد می‌باشد نگاه می‌کنیم، دیده می‌شود از مبلغ 32 میلیارد تومان هزینه‌های جاری این موسسه در سال جاری، 3 میلیارد تومان برای برگزاری 65 نشست علمی در سال جاری (یعنی هر نشست علمی به طور متوسط حدود 46/1 میلیون تومان)، مبلغ 2/8 میلیارد تومان برای برگزاری 40 دوره کارگاه علمی و تخصصی کوتاه‌مدت (هر کارگاه به طور متوسط 70 میلیون تومان) و مبلغ 4/6 میلیارد تومان برای توسعه شبکه مجازی علمی و کارشناسی (روزی به طور متوسط 12/6 میلیون تومان) در نظر گرفته شده است.
هنگامی که به بخش همایش‌ها، کارگاه‌ها و کنفرانس‌های سایت این موسسه سری بزنید، متوجه خواهید شد که از 65 نشست علمی که قرار بوده در سال 1397 برگزار شود، تنها 19 نشست تاکنون برگزار شده و قرار است شش نشست دیگری نیز تا 29 بهمن‌ماه 1397 برگزار شود، از 40 دوره کارگاه علمی و تخصصی کوتاه مدت نیز که قرار بوده است در سال 1397 برگزار شود، تاکنون یا این کارگاه‌ها برگزار نشده‌اند و یا اگر هم شده‌اند، گزارش‌های آنها در سایت این موسسه قرار نگرفته است.
با این اوصاف، بر پایه لایحه بودجه سال 1398، این موسسه برای سال آینده باز هم پیشنهاد برگزاری 67 نشست علمی را داده که برای این تعداد نشست علمی 3/2 میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته است (هر نشست علمی به طور متوسط حدود 47/7 میلیون تومان).
به نظر می‌رسد که دولت باید شفاف‌سازی بودجه‌ای را از موسسه تحت اختیار خود آغاز کند و از این موسسه بخواهد که عملکردش در سال جاری را در سایت خود قرار دهد تا همگان از این عملکرد آگاه شوند.
یادآور می‌شود مسعود نیلی پس از مشاهده آثار سوء مدیریت اقتصادی دولت، ترجیح داد استعفا داده و شانه از بار مسئولیت خالی کند.