kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۳۹۸
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۸
با بذر ایرانی

کشاورز لرستانی از هر هکتار 2 برابر میانگین جهانی چغندر برداشت کرد

چغندرکار لرستانی نمونه، امسال 173 تن در هکتار محصول برداشت کرده که این رقم بیش از دو برابر میانگین جهانی است.

به گزارش خبرگزاری فارس، سیدعلی احمدی، چغندرکار نمونه استان لرستان، امسال برای دومین بار توانست کشاورز نمونه معرفی شود و در مراسم قدردانی از کشاورزان نمونه کشور، از وزیر جهاد کشاورزی، لوح تقدیر گرفت.
وی که مدرک کارشناسی ارشد در رشته حقوق دارد، از10 سال پیش تاکنون به کار کشاورزی پرداخته و در این زمینه بسیار موفق است.
این چغندرکار نمونه، امسال 173 تن در هکتار محصول برداشت کرده که بیش از دو برابر میانگین کشور و بیش از دو برابر میانگین جهانی است. میانگین تولید چغندر در کشور و جهان حدود 80 تن در هکتار است و چغندرکاران منطقه لرستان که معمولاً خبره این کار هستند، نیز تنها توانستند 100 تا 120 تن در هکتار تولید کنند، اما این چغندرکار نمونه رکورد جدیدی ثبت کرده است.احمدی، رمز موفقیت خود را رعایت اصول فنی در همه مراحل کاشت، داشت و برداشت دانست و افزود: استفاده از کودهای تلفیقی یعنی شیمیایی و حیوانی، یکی دیگر از دلائل این موفقیت است.وی، استفاده از بذور مناسب و بویژه از نوع ایرانی را دلیل دیگر موفقیت خود عنوان کرد و ادامه داد: به رغم اینکه می‌گویند بذر ایرانی خوب نیست اما دو رقم برای چغندر قند استفاده کردم که نتیجه‌ای بهتر از بذرهای خارجی داشته است.این چغندرکار نمونه تصریح کرد: به هیچ عنوان دنبال کار دولتی نرفته ام و معتقدم، اگر به دنبال کاری که به آن علاقه داریم برویم و علوم و فناوری‌های مربوط به آن کار را به کار بگیریم قطعاً موفق خواهیم شد.
احمدی ادامه داد: تحریم و هیچ فشاری نمی‌تواند مانع رشد و شکوفایی به ویژه در بخش کشاورزی بشود. فقط رمز آن این است که هر چقدر فشارهای خارجی بیشتر می‌شود، عزم و اراده‌مان را به همان میزان بیشتر کنیم.
وی درباره مشکلات خرید بذر و دیگر موانع ناشی از تحریم، تاکید کرد: هیچ مانعی در هیچ زمینه‌ای نداشته‌ام و اصولاً در حوزه کشاورزی تحریم‌ها کارساز نیست، اما راهکار این است که ما باید در شرایط تحریم ضمن اینکه فعالیت‌مان را چندین برابر می‌کنیم، باید از هوش و ذکاوت خود برای مقابله با هر گونه فشارها استفاده کنیم.