kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۲۸۱
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۵

توضیح اداره کل میراث فرهنگی استان فارس درباره یک خبر

پیرو انتشار خبری با عنوان «بازار وکیل در حال فرو ریختن است» به نقل از عضو شورای شهر شیراز در مورخ 4 دی ماه جاری در صفحه 7 کیهان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس توضیحاتی در ارتباط با این خبر به کیهان ارسال کرده است که در پی می‌آید:
«اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس به رغم کمبود اعتبار، از ابتدای سال 97 تاکنون سه میلیارد ریال صرف سبک‌سازی و بهسازی پشت‌بام بازار وکیل کرده که تمام مستندات آن نیز موجود است.
با این وصف باید گفت مطرح کردن تخریب بازار وکیل از سوی برخی اعضای شورای شهر شیراز کلی‌گویی است و این مجموعه به هیچ عنوان در حال تخریب نیست. از سویی کمک خواهی اعضای شورای اسلامی شهر شیراز برای بهبود وضعیت بازار وکیل شمالی از رئیس‌جمهوری بدان معنی است که دولت به طور ویژه به این مسئله ورود پیدا کند در صورتی که دولت تاکنون سهم خود را در این زمینه انجام داده است.
در واقع لازم است کسبه بازار وکیل و فعالان این بازار نیز برای بهسازی و مرمت این مجموعه مشارکت داشته باشند و سهم خود را بپردازند. قانون مشخص کرده که برای بهسازی آن 80 درصد بازاریان و 20 درصد دولت مشارکت داشته باشند. بازاریان وکیل شیراز متأسفانه مشارکت مناسب و کافی برای بهسازی این بنا ندارند و سهم زیادی برای ترمیم و بهسازی این بنا هزینه نمی‌کنند. بیشتر تقاضاها درباره ترمیم و مرمت بازار وکیل از دولت می‌شود در حالی که دولت سهم خود را ایفا کرده و در آینده نیز ایفا خواهد کرد.
در خاتمه تأکید می‌شود بهسازی بازار وکیل هر ساله در دستور کار میراث فرهنگی قرار داشته و برای سال آینده نیز برنامه‌ریزی جامعی برای ادامه روند ترمیم و بهسازی این مکان تاریخی در نظر گرفته شده است.