معاف شدن هیئتهای ورزشی از قانون بازنشستگی و استعفاهای صوری در فوتسال
ریاست در سایه و القاء تفکرات به سرپرست جوان و کم تجربه!
علی کفاشیان و عباس ترابیان با وجود کنارهگیری از سمت خود در کمیته فوتسال و کمیته فنی، همچنان در ساختمان این کمیته حاضر میشوند و اداره امور را در دست دارند.
ظاهراً قانون منع بهکارگیری بازنشستگان که در سرتاسر کشور و ادارات و دستگاههای دولتی اجرایی شده، در فوتبال قرار نیست اعمال شود و پس از ماندگار شدن مهدی تاج در رأس فدراسیون، شاهد مقاومت سایر اعضا و معاونان این فدراسیون نسبت به ترک پستشان هستیم.
علیرغم اینکه علی کفاشیان شهریور ۱۳۹۵ سرپرستی کمیته فوتسال را به عهده گرفت و اواخر آذر ۱۳۹۷ استعفا کرد اما او همچنان در دفتر کارش در ساختمان کمیته فوتسال حضور پیدا میکند و صندلی ریاست را به داود پرهیزگار، سرپرست جدید کمیته فوتسال واگذار نکرده است.کفاشیان در روزهای ابتدایی حضورش در فوتسال، با استناد به اساسنامه سازمان لیگ فوتسال، ریاست این سازمان را هم به عهده گرفت. در این اساسنامه عنوان شده که رئیسسازمان لیگ، شخصی است که ریاست کمیته فوتسال را به عهده دارد اما حالا که کفاشیان از سرپرستی کمیته فوتسال استعفا کرده، قصد دارد ریاست سازمان لیگ را همچنان نگاه دارد.
استدلال وی در حفظ ریاست سازمان لیگ، خصوصی بودن آن است. گفته میشود این سازمان با توجه به اینکه به عنوان یک شرکت خصوصی در سازمان ثبت شرکتها به ثبت رسیده، فدراسیون فوتبال و کمیته فوتسال حق هیچگونه دخالت در آن را نداشته و به صورت کاملا خصوصی اداره میشود!
عباس ترابیان، رئیسمستعفی کمیته فنی و توسعه فوتسال نیز اعلام کرده با توجه به تجارت و وظایفی که پیش از استعفا داشته، قصد دارد همچنان به ردههای مختلف فوتسال کمک کند و برنامههایش برای حرفهایسازی باشگاهها را انجام خواهد داد. همچنین رئیسو اعضای جدید کمیته فنی بعد از استعفای ترابیان هنوز انتخاب نشدهاند.
انتقاد به انتخاب پرهیزگار
انتخاب داود پرهیزگار به عنوان سرپرست کمیته فوتسال با توجه به نداشتن سابقه فوتسالی، مورد انتقاد اهالی این رشته قرار گرفته و او در روزهای نخستین حضورش در فوتسال، مورد هجمه افراد شاخص این رشته همچون وحید شمسایی، حسین شمس، حمید بیغم، مهدی جاوید، کریم منصوری، سعید نجاریان و دیگر مربیان و بازیکنان قرار گرفته است. فوتسالیها معتقدند که پرهیزگار با تجربه یک ساله سرپرستی تیم جوانان، نمیتواند کمیته بزرگی همچون فوتسال را اداره کند.
به نظر میرسد با ایجاد چنین فضایی در فوتسال و عدم پذیرش پرهیزگار از سوی اهالی این رشته، سیاست حضور در سایه از سوی کفاشیان و ترابیان در پیش گرفته شده است و این دو با کنار کشیدن خود از امور اجرایی، تفکرات خود را به سرپرست جوان و کم تجربه القا میکنند.
این در حالی است که محمدرضا ساکت، یکی دیگر از بازنشستگان فدراسیون فوتبال که حتی از سمت خود استعفا هم داده و جانشینش هم مشخص شده است، همچنان در اطراف فدراسیون فوتبال و تیم ملی دیده میشود و مشغول فعالیت است. ساکت در سفر تیم ملی به دوحه همراه کاروان بوده و ظاهراً قصد کنار رفتن هم ندارد.
ساکت پیش از اینکه دبیرکل فدراسیون فوتبال شود به عنوان مشاور رئیسفدراسیون فوتبال و همچنین مدیر تیمهای ملی فعالیت میکرد و به نظر میرسد هم اکنون با این سمت تیم ملی را در اردوی امارات همراهی کرده است.این در شرایطی است که در قانون منع بکارگیری صراحتاً آمده است که استفاده از افراد بازنشسته حتی در سمتهای غیررسمی مثل مشاوره و حتی در صورت عدم دریافت حقوق هم ممنوع است.
هیئتهای ورزشی معاف شدند
اما در شرایطی که در ماههای اخیر وزارت ورزش به خاطر تاکید برخی از نهادها اعلام کرده بود هیئتهای ورزشی در استانها هم شامل قانون بازنشستگی میشوند و رؤسای بازنشسته باید پست خود را ترک کنند؛ دیروز پس از کش و قوسهای فراوان معاون وزارت ورزش اعلام کرد این قانون شامل هیئتهای استانی نمیشود.
محمدرضا داورزنی با اعلام این موضوع گفت: بعد از استعلاماتی که از دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور داشتیم و اختلاف نظری که راجع به مشمول شدن هیئتهای ورزشی استانی و شهرستانی در خصوص قانون بازنشستگان بود، نامهای به رئیسجمهور و رئیسمجلس ارسال کردیم که با توجه به این اختلاف نظرها و وجود ۱۴۰۰ هیئت در مراکز استانها و حدود 14 هزار هیئت شهرستانی و بلاتکلیفی آنها در خصوص پاسخگویی به دستگاه نظارتی، تکلیف روشن شود.
وی اظهار کرد: خوشبختانه چند روز پیش خانم جنیدی معاون حقوقی رئیسجمهوری پاسخ استعلام را دادند و اعلام کردند هیئتهای استانی با توجه به ماهیتی که دارند شامل قانون بازنشستگی نمیشوند و افراد بازنشسته میتوانند کماکان در مسئولیتهای هیئتهای ورزشی استانها و شهرستانها به فعالیت خود ادامه دهند و ورزش کشور از ظرفیت این افراد استفاده کند. همچنین طبق آخرین صحبت که با مجلس شورای اسلامی داشتیم، آن دوستان هم اعلام کردند که این قانون شامل هیئتهای ورزشی استانها و شهرستانها نمیشود.
معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفهای وزارت ورزش و جوانان در ادامه، گفت: این کار تااندازه زیادی هیئتها ورزشی را از بلاتکلیفی خارج خواهد کرد و ما هم سعی میکنیم ظرف چند روز آینده وضعیت هیئتهای شهرستانی و استانی را به آنها ابلاغ کنیم تا در از نظر پاسخگویی به دستگاههای نظارتی مشکلی نداشته باشند. هیچ کدام از رؤسای هیئتهای استانی پست سازمانی ندارند و اگر این قانون اعمال میشد این امکان نیز وجود نداشت که افراد جدید با پستهای جدید جای آنها را بگیرند چون بار مالی چهار تا پنج برابری برای ورزش کشور ایجاد میکرد.
ظاهراً قانون منع بهکارگیری بازنشستگان که در سرتاسر کشور و ادارات و دستگاههای دولتی اجرایی شده، در فوتبال قرار نیست اعمال شود و پس از ماندگار شدن مهدی تاج در رأس فدراسیون، شاهد مقاومت سایر اعضا و معاونان این فدراسیون نسبت به ترک پستشان هستیم.
علیرغم اینکه علی کفاشیان شهریور ۱۳۹۵ سرپرستی کمیته فوتسال را به عهده گرفت و اواخر آذر ۱۳۹۷ استعفا کرد اما او همچنان در دفتر کارش در ساختمان کمیته فوتسال حضور پیدا میکند و صندلی ریاست را به داود پرهیزگار، سرپرست جدید کمیته فوتسال واگذار نکرده است.کفاشیان در روزهای ابتدایی حضورش در فوتسال، با استناد به اساسنامه سازمان لیگ فوتسال، ریاست این سازمان را هم به عهده گرفت. در این اساسنامه عنوان شده که رئیسسازمان لیگ، شخصی است که ریاست کمیته فوتسال را به عهده دارد اما حالا که کفاشیان از سرپرستی کمیته فوتسال استعفا کرده، قصد دارد ریاست سازمان لیگ را همچنان نگاه دارد.
استدلال وی در حفظ ریاست سازمان لیگ، خصوصی بودن آن است. گفته میشود این سازمان با توجه به اینکه به عنوان یک شرکت خصوصی در سازمان ثبت شرکتها به ثبت رسیده، فدراسیون فوتبال و کمیته فوتسال حق هیچگونه دخالت در آن را نداشته و به صورت کاملا خصوصی اداره میشود!
عباس ترابیان، رئیسمستعفی کمیته فنی و توسعه فوتسال نیز اعلام کرده با توجه به تجارت و وظایفی که پیش از استعفا داشته، قصد دارد همچنان به ردههای مختلف فوتسال کمک کند و برنامههایش برای حرفهایسازی باشگاهها را انجام خواهد داد. همچنین رئیسو اعضای جدید کمیته فنی بعد از استعفای ترابیان هنوز انتخاب نشدهاند.
انتقاد به انتخاب پرهیزگار
انتخاب داود پرهیزگار به عنوان سرپرست کمیته فوتسال با توجه به نداشتن سابقه فوتسالی، مورد انتقاد اهالی این رشته قرار گرفته و او در روزهای نخستین حضورش در فوتسال، مورد هجمه افراد شاخص این رشته همچون وحید شمسایی، حسین شمس، حمید بیغم، مهدی جاوید، کریم منصوری، سعید نجاریان و دیگر مربیان و بازیکنان قرار گرفته است. فوتسالیها معتقدند که پرهیزگار با تجربه یک ساله سرپرستی تیم جوانان، نمیتواند کمیته بزرگی همچون فوتسال را اداره کند.
به نظر میرسد با ایجاد چنین فضایی در فوتسال و عدم پذیرش پرهیزگار از سوی اهالی این رشته، سیاست حضور در سایه از سوی کفاشیان و ترابیان در پیش گرفته شده است و این دو با کنار کشیدن خود از امور اجرایی، تفکرات خود را به سرپرست جوان و کم تجربه القا میکنند.
این در حالی است که محمدرضا ساکت، یکی دیگر از بازنشستگان فدراسیون فوتبال که حتی از سمت خود استعفا هم داده و جانشینش هم مشخص شده است، همچنان در اطراف فدراسیون فوتبال و تیم ملی دیده میشود و مشغول فعالیت است. ساکت در سفر تیم ملی به دوحه همراه کاروان بوده و ظاهراً قصد کنار رفتن هم ندارد.
ساکت پیش از اینکه دبیرکل فدراسیون فوتبال شود به عنوان مشاور رئیسفدراسیون فوتبال و همچنین مدیر تیمهای ملی فعالیت میکرد و به نظر میرسد هم اکنون با این سمت تیم ملی را در اردوی امارات همراهی کرده است.این در شرایطی است که در قانون منع بکارگیری صراحتاً آمده است که استفاده از افراد بازنشسته حتی در سمتهای غیررسمی مثل مشاوره و حتی در صورت عدم دریافت حقوق هم ممنوع است.
هیئتهای ورزشی معاف شدند
اما در شرایطی که در ماههای اخیر وزارت ورزش به خاطر تاکید برخی از نهادها اعلام کرده بود هیئتهای ورزشی در استانها هم شامل قانون بازنشستگی میشوند و رؤسای بازنشسته باید پست خود را ترک کنند؛ دیروز پس از کش و قوسهای فراوان معاون وزارت ورزش اعلام کرد این قانون شامل هیئتهای استانی نمیشود.
محمدرضا داورزنی با اعلام این موضوع گفت: بعد از استعلاماتی که از دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور داشتیم و اختلاف نظری که راجع به مشمول شدن هیئتهای ورزشی استانی و شهرستانی در خصوص قانون بازنشستگان بود، نامهای به رئیسجمهور و رئیسمجلس ارسال کردیم که با توجه به این اختلاف نظرها و وجود ۱۴۰۰ هیئت در مراکز استانها و حدود 14 هزار هیئت شهرستانی و بلاتکلیفی آنها در خصوص پاسخگویی به دستگاه نظارتی، تکلیف روشن شود.
وی اظهار کرد: خوشبختانه چند روز پیش خانم جنیدی معاون حقوقی رئیسجمهوری پاسخ استعلام را دادند و اعلام کردند هیئتهای استانی با توجه به ماهیتی که دارند شامل قانون بازنشستگی نمیشوند و افراد بازنشسته میتوانند کماکان در مسئولیتهای هیئتهای ورزشی استانها و شهرستانها به فعالیت خود ادامه دهند و ورزش کشور از ظرفیت این افراد استفاده کند. همچنین طبق آخرین صحبت که با مجلس شورای اسلامی داشتیم، آن دوستان هم اعلام کردند که این قانون شامل هیئتهای ورزشی استانها و شهرستانها نمیشود.
معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفهای وزارت ورزش و جوانان در ادامه، گفت: این کار تااندازه زیادی هیئتها ورزشی را از بلاتکلیفی خارج خواهد کرد و ما هم سعی میکنیم ظرف چند روز آینده وضعیت هیئتهای شهرستانی و استانی را به آنها ابلاغ کنیم تا در از نظر پاسخگویی به دستگاههای نظارتی مشکلی نداشته باشند. هیچ کدام از رؤسای هیئتهای استانی پست سازمانی ندارند و اگر این قانون اعمال میشد این امکان نیز وجود نداشت که افراد جدید با پستهای جدید جای آنها را بگیرند چون بار مالی چهار تا پنج برابری برای ورزش کشور ایجاد میکرد.