kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۱۰۷
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۵

مافیای چوب را معرفی کنید!(یادداشت خبرنگار)

چند روزی است تصاویری از کامیون ها و تریلی‌های حامل درختان قطع شده که در حال حمل به خارج از استان آذربایجان شرقی است در فضای مجازی انتشار یافته است.
این امر موجب واکنش افکار عمومی و تعدادی از مقامات ارشد استان برای به اصطلاح رسیدگی به حقیقت امر شد. پیش از این دستور منع حمل درختان صادر شده بود. در عین حال برخی مسئولان پیر بودن درختان و پوسیده بودن آنان و تعلق داشتن درختان قلع و قمع شده به باغات شخصی افراد را علت قطع درختان اعلام کردند.
پیشتر نیز برخی مدیران تبریز در توجیه قطع درختان شهر بی‌آبی و عمر 70 ساله آنان متعلق به باغ‌های شخصی را علت قطع درختان اعلام کرده بودند.
اعتراض امام جمعه تبریز به این امر، واکنش مدیران ارشد استان به قطع درختان را به دنبال داشت. مشخص نیست چرا نباید قبل از امام جمعه، خود مقامات مربوطه، دست به اقدام می‌زدند. اگر بنا به اظهار مقام مربوطه در محیط‌زیست جای پای به اصطلاح مافیا در این امر دیده می‌شود، چرا بایستی به مافیای چوب جرئت ابراز وجود و اقدام داده شود که مقامات محیط زیست مجبور به توقیف 40 تن چوب شوند. مشخص نیست تاکنون چه مقدار اصله درخت قلع و قمع شده و چه میزان درخت بریده شده و به خارج از استان رفته است و چه مقدار از مساحت سبز درختی اعم از جنگلی یا غیرجنگلی از بین رفته و فضای سبز ارسباران مورد تخریب قرار گرفته است. در این موضوع عملکرد مقامات قضایی و محیط‌زیست در اعمال مقررات و تدابیر بازدارنده قابل تقدیر می‌باشد و جا دارد مقامات مسئول بیش از این نسبت به مسائل استان اشراف و احاطه داشته باشند تا کار به اینجا نکشد.
به دنبال ممنوعیت حمل چوب درختان در استان‌های شمالی، قاچاقچیان چوب نباید جرئت جسارت به حریم سبز آذربایجان را داشته باشند بدیهی است هنوز جزئیات دقیق قلع و قمع قانونی یا غیرقانونی درختان مورد نظر اعلام نشده و می‌بایست مجوزهای صادره که در فضای مجازی نشر یافته‌اند و نیز محل‌های قطع درختان و بارگیری چوب‌ها به وسیله کامیون‌ها و تریلی‌ها و بسیاری دیگر از مسائل باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد و مسئولان استان و منطقه ارسباران با جسارت و جرئت و دقت‌نظر بیشتری مانع از این گونه رفتارها و اقدامات که موجب تشویش اذهان عمومی و بدبینی مردم و ایجاد نارضایتی در جامعه می‌شود، گردند. شایسته است دستگاه‌های مربوطه قبل از آن که مقامات غیردولتی مانند امام‌جمعه شهر به آنان تذکر و هوشیار باش بدهند، خودشان افسار امور مربوط به خود را در دست بگیرند و اجازه ندهند اعتبار و آبروی شخصی و کاری‌شان در نزد مردم به زیر سؤال برود و مهم‌تر از آن، آسیبی به منافع استان و احیانا جنگل‌های ارسباران وارد شود.
سعید داور