kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۰۴۲
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۳
نتیجه مدیریت لیبرالی

هنوز نیمی از پیش‌بینی سند چشم‌انداز برای ساخت راه‌آهن محقق نشده است

به گفته قائم‌مقام مدیرعامل راه‌آهن، دستیابی به اهداف سند چشم انداز در ساخت راه‌آهن بسیار مشکل شده است.



سرویس اقتصادی-

حسین عاشوری دیروز در نشست با رسانه‌ها گفت: در همه برنامه‌های بالادستی توسعه، به توسعه حمل‌ونقل ریلی به عنوان حمل‌ونقل ایمن و سبز‌ اشاره می‌شود اما زمانی که صحبت از تخصیص منابع می‌شود توجه جدی به این بخش صورت نمی‌گیرد.
به گزارش فارس، قائم‌مقام مدیرعامل راه‌آهن ادامه داد: «در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله باید تا سال ۱۴۰۴ شمسی ۲۵ هزار کیلومتر خط آهن در کشور داشته باشیم در حالی که امروز ۱۲ هزار کیلومتر خط ریلی داریم و دستیابی به این هدف تا پایان سال ۱۴۰۴ بسیار مشکل است.»
گفتنی است علیرغم همه مزایای توسعه حمل‌ونقل ریلی، از برنامه‌های توسعه دور افتاده ایم تا جایی که قائم‌مقام راه‌آهن کشور، دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز را بسیار مشکل می‌خواند. علت این موضوع را می‌توان در کم کاری‌ها، تغییر اولویت‌ها و ضعف‌های مدیریتی سال‌های اخیر جست‌وجو کرد.
عباس آخوندی پنج سال وزیر راه و شهرسازی دولت روحانی بود ولی عملکرد قابل دفاعی از خود بر جای نگذاشت و بیشتر از عمل، به ارائه برنامه و طرح ادعا پرداخت. او سرانجام دو ماه قبل (28 مهر) استعفای خود را اعلام کرد و از وزارت کنار رفت، اما هنوز آثار عملکرد او در حوزه راه و شهرسازی باقی است.آخوندی در فروردین 96 برای پاسخ به سؤال نمایندگان به مجلس رفت و با بیان اینکه بزرگترین نهضت ریلی را در کشور به اجرا گذاشته‌ایم، مدعی شد: وزارت راه و شهرسازی این آمادگی را دارد تا کل تولیدات ریل کارخانجات داخلی را یکجا خریداری کند.
وی در آن جلسه با رد اتهام بی‌برنامگی خود در بخش حمل‌ونقل ریلی، به تشریح سیاست جایگزین کردن ریل محوری به جای خودرو محوری پرداخت. با این حال برخی کارشناسان علکرد او را در حوزه حمل‌ونقل ریلی مثبت ارزیابی نمی‌کنند.بهنام جمشیدی درباره این موضوع به مهر گفت: «توجه به توسعه ترانزیت ریلی تنها در صحبت‌های آقای آخوندی دیده می‌شد و در عمل اتفاقات مثبت چشمگیری را شاهد نبودیم. برای مثال در ابتدای دولت یازدهم، وی اعلام کرد در حال برنامه‌ریزی برای افزایش میزان ترانزیت کالا تا ۵۰ میلیون تن در سال است این در حالی است که در سال ۹۱ مجموع ترانزیت جاده‌ای و ریلی حدود ۱۲ میلیون تن بود. اما این آمار در پایان سال ۹۶ حتی به رقم ۱۳ میلیون تن هم نرسید.»
عباس آخوندی در زمان وزارت خود، وقت قابل توجهی را به سخنرانی درباره موضوعاتی غیر مرتبط با وظایف اجرایی خود اختصاص می‌کرد. در شرایطی که کشور نیازمند مسائل ضروری مانند ساخت مسکن، توسعه حمل‌ونقل ریلی و... بود، وزیر سابق راه و شهرسازی به ارائه سخنرانی درباره موضوعات نظری اقتصاد مشغول بود. نتیجه کنار گذاشته شدن مدیریت جهادی در این دولت کار را به جایی رسانده است که امروز، دستیابی به سند چشم‌انداز، به هدفی دشوار بدل شده است.