وزیر راه و شهرسازی:
راه آهن قزوین - رشت دهه اول اسفندماه افتتاح میشود
رشت- خبرنگار کیهان:
وزیر راه و شهرسازی گفت: پروژه راهآهن قزوین - رشت در دهه اول اسفندماه امسال افتتاح شود.
محمد اسلامی در حاشیه بازدید از پروژه خط آهن قزوین - رشت در جمع خبرنگاران افزود: این پروژه ریلی برای اتصال به مناطق فراتر از قفقاز و ترانزیت کالا برای ما از اولویت بالایی برخوردار است.
وی ادامه پروژه خط ریلی قزوین - رشت و اتصال آن به آستارا را نیز مهم خواند و گفت: با اتصال خط ریلی به آستارا ، حمل کالا از جنوب شرقی آسیا و حوزه اقیانوس هند به شمال قفقاز و بخشی از اروپای شرقی، به تقریب به یک سوم زمان مسیر کشتیرانی کاهش مییابد و به همین نسبت برکاهش قیمت تمام شده نیز تأثیر دارد. وزیر راه و شهرسازی تردد از خط ریلی منتهی به آستارا را یکی از بهترین مسیرها برای ترانزیت کالا عنوان و اضافه کرد: باتوجه به افتتاح خط آهن آستارا-آستارا خلأ موجود میان رشت به آستارا از طریق بخش جادهای تکمیل میشود تا با احداث مسیر ریلی، مسیر با قطار سپری شود.
وی با اشاره به اینکه ادامه مسیر قزوین - رشت به آستارا جزو اولویتهاست اظهار داشت: امیدواریم پس از برگزاری مناقصه و تعیین پیمانکار، شروع عملیات اجرایی را با تعیین زمانبندی در سال آینده در دستور کار قرار دهیم.
این گزارش حاکی است اول آذرماه امسال قطار قزوین - رشت حرکت آزمایشی خود را با حضور معاون رئیسجمهوری و رئیسسازمان برنامه و بودجه از ایستگاه قزوین آغاز کرده بود و قرار است این خط ریلی با حضور رئیسجمهوری افتتاح شود.
راه آهن قزوین - رشت به طول 164 کیلومتر احداث شده که 70 کیلومتر آن در محدوده جغرافیایی استان قزوین قرار دارد.
راه آهـن قزوین - رشت بصـورت یـک خطه، بـا سرعـت 160 کیلومتر در ساعت برای قطارهای مسافربری و 120 کیلومتر در ساعت برای قطارهای باری از ایستگاه رشت دوشاخه شده که یک شاخه به بندرانزلی متصل شده و شاخه دوم آن به شهر مرزی آستارا منتهی میشود.
این طرح علاوهبر آنکه از لحاظ حمل و نقل داخلی بار و مسافر برای استانهای قزوین و گیلان اهمیت دارد، از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیجفارس و آبهای آزاد بینالمللی و دیگر کشورهای همسایه ایران بسیار مهم است.
ساخت پروژه راه آهن قزوین - رشت از سال 1385 آغاز شده و این خط ریلی قادر خواهد بود سالانه 10 میلیون تن بار را حمل و سه میلیون و 800 هزار مسافر را جابجا کند.
برای احداث این پروژه افزون بر یک هزار و 850 میلیارد تومان هزینه شده است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: پروژه راهآهن قزوین - رشت در دهه اول اسفندماه امسال افتتاح شود.
محمد اسلامی در حاشیه بازدید از پروژه خط آهن قزوین - رشت در جمع خبرنگاران افزود: این پروژه ریلی برای اتصال به مناطق فراتر از قفقاز و ترانزیت کالا برای ما از اولویت بالایی برخوردار است.
وی ادامه پروژه خط ریلی قزوین - رشت و اتصال آن به آستارا را نیز مهم خواند و گفت: با اتصال خط ریلی به آستارا ، حمل کالا از جنوب شرقی آسیا و حوزه اقیانوس هند به شمال قفقاز و بخشی از اروپای شرقی، به تقریب به یک سوم زمان مسیر کشتیرانی کاهش مییابد و به همین نسبت برکاهش قیمت تمام شده نیز تأثیر دارد. وزیر راه و شهرسازی تردد از خط ریلی منتهی به آستارا را یکی از بهترین مسیرها برای ترانزیت کالا عنوان و اضافه کرد: باتوجه به افتتاح خط آهن آستارا-آستارا خلأ موجود میان رشت به آستارا از طریق بخش جادهای تکمیل میشود تا با احداث مسیر ریلی، مسیر با قطار سپری شود.
وی با اشاره به اینکه ادامه مسیر قزوین - رشت به آستارا جزو اولویتهاست اظهار داشت: امیدواریم پس از برگزاری مناقصه و تعیین پیمانکار، شروع عملیات اجرایی را با تعیین زمانبندی در سال آینده در دستور کار قرار دهیم.
این گزارش حاکی است اول آذرماه امسال قطار قزوین - رشت حرکت آزمایشی خود را با حضور معاون رئیسجمهوری و رئیسسازمان برنامه و بودجه از ایستگاه قزوین آغاز کرده بود و قرار است این خط ریلی با حضور رئیسجمهوری افتتاح شود.
راه آهن قزوین - رشت به طول 164 کیلومتر احداث شده که 70 کیلومتر آن در محدوده جغرافیایی استان قزوین قرار دارد.
راه آهـن قزوین - رشت بصـورت یـک خطه، بـا سرعـت 160 کیلومتر در ساعت برای قطارهای مسافربری و 120 کیلومتر در ساعت برای قطارهای باری از ایستگاه رشت دوشاخه شده که یک شاخه به بندرانزلی متصل شده و شاخه دوم آن به شهر مرزی آستارا منتهی میشود.
این طرح علاوهبر آنکه از لحاظ حمل و نقل داخلی بار و مسافر برای استانهای قزوین و گیلان اهمیت دارد، از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیجفارس و آبهای آزاد بینالمللی و دیگر کشورهای همسایه ایران بسیار مهم است.
ساخت پروژه راه آهن قزوین - رشت از سال 1385 آغاز شده و این خط ریلی قادر خواهد بود سالانه 10 میلیون تن بار را حمل و سه میلیون و 800 هزار مسافر را جابجا کند.
برای احداث این پروژه افزون بر یک هزار و 850 میلیارد تومان هزینه شده است.