kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۰۹۰۲
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۵

لزوم تحول در مرکز سینمای مستند و تجربی وزارت ارشاد

سعید رضایی

رایزنی‌ها درباره تغییر مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی آغاز شده است. سید مهدی طباطبایی‌نژاد که بیش از پنج سال است بر مسند مهمترین مرکز تولید مستند ایران تکیه زده، در مصاحبه‌ای از احتمال تغییر خود و اینکه قرار است به صداوسیما بازگردد، سخن گفته. تغییر در مدیریت مرکز گسترش مستند و سینمای تجربی، اولین و شاید مهم‌ترین تصمیم سرپرست سازمان سینمایی خواهد بود.
 اکنون بیش از آنکه مرور کارنامه طباطبایی‌نژاد در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، اهمیت داشته باشد، که البته کارنامه پرباری هم نیست، این  بحث که چه کسی جایگزین وی خواهد شد، اهمیت پیدا کرده است.
مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، بعد از بنیاد فارابی دومین زیر مجموعه قدرتمند و مهم سازمان سینمایی است و سکاندار سینمای مستند در ایران محسوب می‌شود. این مرکز همچنین متولی برگزاری جشنواره سینما حقیقت است، جشنواره‌ای که برند جشنواره‌های مستند در ایران به شمار می‌رود. از سوی دیگری، چند سالی است که مخاطبان عام سینما به سینمای مستند و تماشای این گونه آثار در سالن‌های سینما تمایل پیدا کرده‌اند.
صف‌های طولانی تماشای آثار مستند در جشنواره‌ها، نشان‌دهنده افزایش روزافزون میل به تماشای آثار مستند در ایران است. همین موضوع جایگاه مرکز گسترش را بیش از گذشته در شکل‌گیری آینده سینمای ایران به نمایش می‌گذارد.
تحول مدیریتی در مرکز گسترش می‌تواند بزرگ‌ترین فرصت برای دگرگونی سینمای مستند ایران باشد. تحول در مدیریت این مرکز، به صورت مستقیم بر تحول در سینمای مستند نقش دارد. پس در اولین گام، حسین انتظامی باید به گزینه‌ای فکر کند که در کارنامه‌اش، نشان داده باشد که توانایی ایجاد تحول را دارد. دومین موضوع مهم این است که مدیر مرکز گسترش باید مانند سینمای مستند که مرکز کشف استعدادهای جوان در مستندسازی است، توانایی ارتباط با جوانان مستندساز را داشته باشد و حداقل با روحیات جوانان مستندساز آشنا بوده و جنس نگاه آنها را به سینمای مستند، درک کند. چابکی در مدیریت، سومین محوری است که در تصمیم‌گیری برای جایگزین مهدی طباطبایی‌نژاد اهمیت دارد. مدیر آتی مرکز گسترش باید به این مرکز چابکی و طراوت بدهد. انتخاب درست سرپرست سازمان سینمایی می‌تواند آینده روشنی برای سینمای مستند و سینمای کشور در کل، رقم بزند.