kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۰۸۴
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۴
اعتراف تکان‌دهنده و دیرهنگام

اخضر ابراهیمی: تروریست‌‌ها در سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کردند

نماینده سابق سازمان ملل در امور سوریه در اظهاراتی بی‌سابقه اذعان کرد که مخالفان نظام سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری‌ها به نقل از روزنامه لبنانی السفیر، اخضر ابراهیمی در گفت‌وگو با روزنامه آلمانی «دیر اشپیگل» اظهار داشت مخالفان مسلح نظام سوریه اولین بار در ماه مارس 2013 و در «حلب» از سلاح شیمیایی استفاده کرده‌اند.
وی افزود، اکنون اسرائيل بیشترین استفاده را از جنگ سوریه برده به‌ویژه اینکه زرادخانه سوریه از سلاح شیمیایی خالی شده است.
نماینده سابق سازمان ملل در امور سوریه تصریح کرد، ارزیابی بیشتر کشورها درباره بحران سوریه اشتباه بود، آنها فکر می‌کردند حکومت بشار اسد فرو می‌پاشد، در حالی که چنین نشد.
ابراهیمی افزود، برخی سران کشورهای غربی از پیشنهاد راه حل سیاسی  بحران سوریه خرسند نمی‌شدند به همین دلیل به جای اینکه برای برقراری صلح تلاش کنند با حمایت از مخالفان به گسترش جنگ کمک کردند. وی اظهار داشت: مخالفان نظام سوریه تکه‌تکه هستند و انسجام ندارند و اهتمام زیادی نیز به سوریه ندارند.ابراهیمی همچنین تاکید کرد: دولت‌های غربی و دیگر کشورهایی که اقدام به اعزام تروریست به سوریه می‌کردند اکنون باید نگران بازگشت این تروریست‌‌ها به کشورهایشان و خطر جنگ و تروریسم در آن کشورها باشند.
اخضر ابراهیمی در سال 2012 بعد از استعفای کوفی عنان به عنوان فرستاده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه انتخاب شد و سه دور مذاکرات ژنو با حضور وی بین دولت سوریه و مخالفان برگزار شد که همگی بی‌نتیجه بود و نهایتا هفته گذشته رسما از سمت خود کنار رفت.
اعترافات دیرهنگام اخضر ابراهیمی در شرایطی صورت می‌گیرد که کشورهای غربی به‌ويژه آمریکا با ادعای استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی قصد دخالت نظامی در این کشور را داشتند.
دولت بشار اسد بارها اعلام کرده بود که از سلاح شیمیایی استفاده نکرده است و به بازرسان سازمان ملل اجازه بازدید از انبارهای سلاح‌های شیمیایی را داده بود، همچنین با درخواست سازمان ملل مبنی بر خروج این سلاح‌ها موافقت کرد که طی چندین مرحله این سلاح‌ها از سوریه خارج شد.
 اعتراف نماینده سابق سازمان ملل در امور سوریه به استفاده تروریست‌ها از سلاح شیمیایی بار دیگر دروغ و توطئه مدعیان دموکراسی را برملا می‌کند.
از سوی دیگر ارتش سوریه در ادامه عملیات علیه گروه‌های مسلح در حلب، درعا و حماه تعدادی از تروریست‌ها را کشت و برخی دیگر را زخمی کرد.
در حومه دمشق و منطقه داریا نیز ارتش سوریه مراکز وابسته به گروه‌های مسلح را هدف قرار داد، همچنین در اطراف منطقه  الملیحه ارتش سوریه عملیاتی علیه گروه‌های مسلح انجام داد.
همچنین با افزایش درگیری میان گروه‌های تروریستی، ارتش آزاد طی عملیاتی سرکرده داعش در حمص و مناطق شرقی کشور را هنگامی که در حال بازگشت از شهر الرقه به مقر خود در حومه شرقی حماه بود ترور کرد.
اعلام عفو عمومی
شبکه تلویزیونی دولتی سوریه روز گذشته اعلام کرد «بشار اسد»، رئیس‌جمهور این کشور دستور عفو عمومی «همه افرادی را که مرتکب جرایمی شده‌اند» صادر کرد.
بر اساس این گزارش، «ناجم الاحمد»، وزیر دادگستری سوریه در این باره اعلام کرد: «این فرمان در چارچوب بخشش اجتماعی، انسجام ملی و با هدف همزیستی صادر شده است.» صدور این فرمان مصادف شده با چند پیروزی نظامی ارتش سوریه بر گروه‌های تروریستی و همچنین پیروزی اسد در انتخابات ریاست جمهوری.
سایر رویدادها
* روزنامه الحیات نوشت، تشکل مخالفان سوری در صدد کنار گذاشتن احمد الحربا و یافتن فردی دیگر برای رهبری این جریان است.
* حامد کرزای رئیس‌جمهور افغانستان پیروزی بشار اسد در انتخابات سوریه را تبریک گفت.
* یک مقام ارشد نظامی سابق صهیونیست گفت، حزب‌الله بزرگترین برنده تحولات سوریه است.
* بر اثر ادامه درگیری‌های گروه‌های تروریستی داعش و جبهه النصره تعداد زیادی از تروریست‌های دو طرف به هلاکت رسیدند.