kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۰۶۰۶
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۳

کومور،کوچک اما پرچمدار انقلاب اسلامی در قاره سیاه

مجمع الجزایر کومور هر چند که از لحاظ وسعت جزو کشورهای کم جمعیت محسوب می‌شود و حتی جمعیت زیادی هم نداشته باشد، و به زعم خیلی‌ها ارزشی برای همکاری‌های دوجانبه با سایر کشورها نداشته باشد اما با قرار گرفتن در جنوب شرق آفریقا و مجاورت با اقیانوس هند حائز ابعاد استراتژیک مهمی است و از سویی دیگر به هر حال صاحب یک رای در مجامع بین‌المللی است.

جمهوری اسلامی ایران در کومور همانند بعضی دیگر از کشورهای آفریقایی محبوبیت ویژه‌ای کسب کرده است. همانطور که ارزش‌های انقلاب اسلامی ایران به سرعت در دنیا در حال انتشار است مردم کومور هم هر روز که می‌گذرد علاقه بیشتری به ایران اسلامی و آرمان‌های آن پیدا می‌کنند. در این میان اما رهبران دینی که سال‌ها تحت تعلیم معارف اسلامی بوده‌اند نقش بسزایی در آشنایی مردم با انقلاب اسلامی و تثبیت آن در کشورهایشان داشتند. به عنوان مثال شیخ «ابراهیم زکزاکی» در نیجریه که در طول سال‌های گذشته و زمانی که آزادانه می‌توانست معارف اسلامی را تبلیغ کند دقیقه‌ای آرام نمی‌نشست و همواره در سخنرانی‌ها و تدریس خود اصرار زیادی بر روشنگری داشت. شهید «محمدباقر نمر النمر» هم که حسابی سعودی‌ها را کلافه کرده بود و دقیقه‌ای برای مبارزه با نظام استبدادی آل‌سعود از پای ننشست. افرادی نظیر زکزاکی و نمر با آنکه قدرت اجرایی در کشور نداشتند اما به عنوان رهبران دینی که در دل‌های مردم خود را جا کرده بودند از اهمیت خاصی برخوردار بودند و فرمایشات آنها برای آحاد مردم بسیار تاثیرگذار بود.
اما آنچه در کومور رخ داده و شاید کمتر کسی از جزییات آن با خبر شده باشد حضور یک چهره انقلابی و دوست‌دار ایران در این کشور است که اکنون اوضاع خوشایندی ندارد. «حمد عبدالله محمد سامبی» سیاستمدار، روحانی شیعه اهل کومور است. وی ابتدا و در بدو خروج خود از کومور و در دوران جوانی به جمهوری اسلامی ایران سفر کرد و حدود چهار سال در یکی از حوزه‌های علمیه قم به تحصیل علوم دینی پرداخت. پس از آن برای آشنایی بیشتر با مذاهب اسلامی تحصیلاتش را در سودان و عربستان پی گرفت. خیلی زود از ادامه تحصیل در عربستان منصرف می‌شود و به ایران و شهر قم بازمی‌گردد. برخی منابع می‌گویند که در اقامت ثانویه خود در ایران از تعلیم آیت‌الله مصباح یزدی هم بهره‌مند می‌شود.
پس از اتمام کسب تعالیم دینی سامبی تصمیم می‌گیرد تا به کشورش بازگردد و با وارد شدن در عرصه سیاسی بتواند تاثیرگذار باشد و مردم کشورش را با انقلاب ایران بیشتر آشنا کند. وی پس از فعالیت‌های گسترده سیاسی توانست پس از شرکت در انتخابات در ۱۴ می‌۲۰۰۶ با کسب 58/02٪ آراء به بالاترین پست سیاسی این کشور دست یابد.به گفته رسانه‌ها به قدرت رسیدن او اولین انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در این کشور، پس از کودتا‌های متوالی در کشور بود. رئیس‌جمهور محبوب کومور که به «آیت‌الله سامبی» معروف شده بود در دوران پنچ ساله ریاست جمهوری خود توانست با فساد مبارزه کند و اوضاع خوبی را برای کشور به بار آورد. در زمان جمهوری اسلامی هم با ارائه خدمات بهداشتی نظیر احداث کلینیک‌های هلال احمر و خدمات دانشگاهی نظیر افتتاح دانشگاه توانست یک متحد عالی در «اتحادیه عرب» برای خود ایجاد کند. سایت «وورلد یونیورسیتی نیوز» با انتشار گزارشی در سالی که گذشت به تاثیرگذاری علمی ایران در کومور می‌نویسد و می‌گوید: «ایران با افتتاح دانشگاه در کشورهای آفریقایی به دنبال تاثیرگذاری معنوی بر این کشور است.» یک سایت خبری عربی در دوران ریاست جمهوری سامبی در سال 88 گزارشی را از پژوهشگری به نام «الطبیب» منتشر می‌کند که در آن با قلمی نگران از نفوذ ایران در این کشور می‌نویسد. وی می‌گوید :« ایران به منظور کمک به فقیران کمیته امداد امام خمینی را مامور کرده تا واحدهای مسکونی‌ای را در این کشور بسازد. کمیته امداد امام خمینی در کومور همچنین در ماه محرم و برای سومین سال متوالی، برخی از سخنرانان و علمای شیعه را برای سخنرانی به این کشور می‌رساند. بسیاری از افرادی که تازه به تشیع گرایش پیدا کرده‌اند در این سخنرانی‌ها حضور پیدا می‌کنند.
سامبی حتی در دوران پس از ریاست جمهوری خود فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی خود را ادامه داد و توانست تاثیرگذاری خود بر مردم را حفظ کند. از سویی سعودی‌ها که همواره از نفوذ گسترده ایران در سایر کشورها احساس یاس می‌کنند، این شرایط را به هیچ وجه نمی‌توانستند تحمل کنند.آنها با خرج دلارهای نفتی و سیاه‌نمایی علیه ایران در رسانه‌ها سعی کردند که اوضاع را برای سامبی و یارانش سخت کنند.
سعودی‌ها پس از روی کار آمدن سامبی در این کشور تمام ظرفیت‌های خود را به کار بستند تا بتوانند به زعم خود محبت ایران را از قلب‌های مردم کومور خارج کنند و گماشته‌های خود را به راس قدرت در این کشور برسانند. «غزالی عثمانی» با حمایت سعودی‌ها در سال 2016 توانست به ریاست جمهوری کومور برسد. وی از همان ابتدا رابطه خوب خود با سعودی‌ها را کتمان نمی‌کرد. وی بارها و به عناوین مختلف از هر فرصتی استفاده می‌کند و اتهامات واهی خود را متوجه ایران می‌سازد.
رئیس‌جمهور جدید کومور تحت حمایت سعودی‌ها و شانتاژ رسانه‌ها توانست با طراحی یک توطئه علیه سامبی در رابطه با ایران هم علیه جمهوری اسلامی موضع گیری کند و هم سامبی را به چالش بکشاند. در تابستان سال جاری میلادی رویترز از قول مقامات کوموری و درگزارشی متوهمانه، سامبی را به اعطای پاسپورت‌های کوموری به اتباع جمهوری اسلامی به منظور دور زدن تحریم‌ها متهم کرد. رویترز این را هم نوشت که این افراد به صورت غیرقانونی به این افراد پاسپورت داده است.در اواسط سال جاری، دولت عثمانی با شانتاژ فراوان و جنگ روانی نهایتا توانست عبدالله سامبی را دستگیر کرده و وی را روانه زندان کند.
ادعای کومور دراین باره در حالی مطرح شده که مجلس این کشور با تصویب یک قانون به دولت اجازه داده بود تا با اعطای پاسپورت به تاجرهای خارجی فعال در کومور، موجب راحتی، تسریع و جذب سرمایه خارجی شوند. بهر حال این ادعای کومور از سوی تهران هم قویا رد شده است.
هرچند که سعودی‌ها و حامیان آنها از هیچ تلاشی برای توقف نفوذ معنوی ایران در نقاط مختلف دنیا فروگذار نمی‌کنند و از تمام ظرفیت‌های مالی خود برای توقف این شناخت استفاده می‌کنند اما بدون شک این تلاش‌ها بی‌نتیجه خواهد ماند. ارزش‌های انقلاب بر قلب‌ها تاثیر می‌گذارد و محبتی که آرمان‌های جمهوری اسلامی بر دل‌های آفریقایی‌ها نهاده حتما و هرگز با دلارهای نفتی سعودی‌ها از بین نخواهد رفت، هرچند که در یک مقطع زمانی این جریان با مشکلاتی هم روبه‌رو شود.