رئیس سازمان صنعت استان تهران:
امسال شکایت مردم از خودروسازان 3 برابر شده است
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران اعلام کرد: تعداد شکایتهای خودرویی مردم در سراسر کشور سال ٩٦ دو هزار و ٦٧ مورد بود که در ٩ ماه امسال رشد سه برابری داشته است.
یدالله صادقی در گفتوگو با خبرگزاری ایرنا گفت: سال گذشته باوجود انجام واردات و تولید خودرو، با مشکلات کمتری در بازار خودرو همراه بودیم این در حالی است که امسال با توجه به موضوع منع واردات، عدم ایفای تعهدات کامل واردکنندگان و افت تولید خودرو، شکایت خودرویی به طور چشمگیری افزایش یافته است.
وی افزود: تعداد شکایتهای خودرویی مردم در سراسر کشور سال ٩٦ دو هزار و ٦٧ مورد بود اما در ٩ ماه گذشته امسال با رشد سه برابری تا این مقطع از سال به ٦ هزار و ٣٦٦ مورد رسیده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران اعلام کرد که از مجموع هشت هزار و ٤٣٣ شکایت خودرویی سالهای ٩٦ و ٩٧، چهار هزار و ٧٠٠ مورد به تشکیل پرونده منجر شده است.
صادقی ادامه داد: تبدیل شکایتها به پرونده به این معناست که در فرآیند رسیدگی، تخلف شرکتهای خودروساز یا عرضهکننده احراز و پرونده به تعزیرات حکومتی ارسال شده است.
به گفته وی، یک هزار پرونده شکایتهای خودرویی نیز اینک در دست بررسی است که طی هفته آینده به تعزیرات حکومتی ارسال خواهد شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران اظهار کرد: موضوع دو هزار و ٧٣٣ پرونده شکایت، خارج از تعهدات قراردادی بین خریدار و فروشنده تلقی و به دلیل وارد نبودن شکایت، این پروندهها مختومه و کنار گذاشته شده است.
صادقی عنوان عمده تخلفهای خودرویی را ایفا نکردن تعهدات و مطالبه وجه اضافه بر تعهدات شرکتهای خودرویی برشمرد.
وی با اشاره به مدت زمان پیگیری و رسیدگی به شکایتهای خودرویی گفت: از زمان ارسال شکایت، پیگیریهای لازم از سوی مسئولان مربوطه صورت میگیرد و طی نامهای به شرکت متعهد، 10 روز فرصت داده میشود تا یا رضایت شاکی را جلب یا دلایل خود را درخصوص روند عملکردی که داشتهاند گزارش کنند.
این مقام مسئول ادامه داد: پس از مهلت 10 روز اگر شاکی رضایت داد پرونده مختومه اعلام میشود در غیر اینصورت شکایت موردنظر در کمیته مربوط از نظر مباحث حقوقی، فنی و تجاری مورد رسیدگی قرار میگیرد.
صادقی عنوان کرد: در ادامه رسیدگی و به دنبال صدور رای در کمیته، پرونده به تعزیرات حکومتی ارسال میشود.
وی درباره مدت زمان تشکیل جلسات کمیته رسیدگی به شکایتهای خودرویی نیز گفت: زمان تشکیل جلسات این کمیته به میزان پروندههای ارسال شده بستگی دارد و در شرایط کنونی هفتهای یک بار تشکیل جلسه میدهد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با بیان اینکه این سازمان مرجع دریافت و رسیدگی به شکایتهای خودرویی شهروندان در کل کشور است افزود: همه افراد شاکی از شرکتها درباره روند فروش و تحویل خودروهای تولید داخلی و خارجی میتوانند شکایت خود را برای رسیدگی به کمیته نظارت بر تخلفات خودرویی در این سازمان ارجاع دهند.