kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۰۳۲۱
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۴

پروژه‌های معطل و انتظار شهروندان (گزارش از دور و نزدیک)

پروژه‌های نیمه‌کاره در شهر همدان از جمله پروژه تقاطع شهید همدانی که چند سال است نظم ترافیکی یکی از میادین پرترافیک شهر را به هم زده است و یا پروژه پارکینگ آقاجانی بیگ با موقعیت حساسی که در سطح شهر دارد از چند سال قبل کلید خورده و هنوز اندر خم تامین اعتبارات نیمه‌کاره مانده است و یا المان شهدای گمنام بوستان مردم که بعد از گذشت 3 سال هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

 
  زهرا بیگدلو- خبرنگار کیهان در همدان

پروژه ساماندهی بلوار ارم یکی دیگر از این پروژه‌هاست که به نحو دیگر اسیر بلاتکلیفی در مدیریت شهری شده است ضمن اینکه به این پروژه اشکالات و انتقاداتی هم از سوی کارشناسان مدیریت شهری وارد آمده است.
متاسفانه علی‌رغم آنکه گفته می‌شود علت معطل ماندن بسیاری از پروژه‌های نیمه‌کاره شهر همدان کمبود اعتبارات و بودجه شهرداری است، عجله مدیران در احداث پروژه‌های جدید علامت سوال بزرگ‌تری ایجاد کرده است.
مگر نه اینکه در بودجه‌بندی سالانه باید شرایط مالی همه پروژه‌های نیمه‌کاره و جدید دیده شود؟ پس پروژه روی دست پروژه گذاشتن و نیمه‌کاره گذاشتن آنها به بهانه نبود اعتبار چه معنی دارد؟ پیاده‌راه بلوار ارم که در مهم‌ترین محدوده گردشگری، تفریحی و طبیعی شهر ایجاد می‌شود با هدف کنترل ترافیک و افزایش بهره‌وری شهروندان از محیط و فضای طبیعی منطقه کلید خورد. شاید مهم‌ترین اشکالی که در آغاز روند پروژه به چشم آمد، زمان شروع پروژه بود؛ دقیقا در زمان آغاز فصل گردشگری و اوج ورود مسافران به شهر بود که دسترسی به مهم‌ترین نقطه گردشگری شهر را سخت کرد.
محمدرضا عراقچیان عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار می‌کند: وقتی می‌خواهیم به منطقه‌ای رونق دهیم و شرایط پیاده‌راه شدن آن را در مجاورت باغات و فضای سبز طبیعی فراهم آوریم، مراجعات مردمی به آن محدوده افزایش می‌یابد بنابراین باید زیرساخت‌های لازم در بهبود شرایط حضور مردم از جمله پارکینگ‌ عمومی نیز در این فضا دیده شود.
این استاد معماری و شهرسازی به برنامه‌ریزی‌های مدیریت شهری در افزایش بهره‌وری تجاری در محدوده بلوار ارم اشاره کرده و می‌گوید:‌ توسعه تجاری این منطقه هم در تامین پیوست‌های فرهنگی و زیرساخت‌های عمرانی مزید بر علت است.
عراقچیان می‌افزاید: بلوار ارم به دلیل موقعیت جغرافیایی و همچنین رویکرد پیاده‌راه شدن آن مستلزم پیوست فرهنگی است که متاسفانه تاکنون فکری به حال آن نشده و اساس شهرداری در خصوص پیوست فرهنگی هر یک از پروژه‌های عمرانی توجه چندانی ندارد. گویا قرار است شهر به هر قیمتی به یک کارگاه عمرانی صرف تبدیل شود.
وی تاکید می‌کند: اینکه تعداد پروژه‌های عمرانی شهر حسب نیاز و ضرورت افزایش یابد بد نیست اما قطعا باید شرایط اعتبارات مالی پروژه، زیرساخت‌ها، پیوست فرهنگی و دیگر جوانب آن پیش از اجرا به درستی بررسی شود در غیر این‌صورت خود پروژه به معضلی در بدنه مدیریت شهری بدل خواهد شد به ویژه بلوار ارم که هم از شرایط جغرافیایی خاص برخوردار است و هم پیاده‌راه شدن آن مستلزم برنامه‌ریزی فرهنگی غنی است و این در پروژه‌هایی مانند پارکینگ آقاجانی بیگ که بیش از دو سال از آغاز اجرای پروژه می‌گذرد هم  وجود دارد.
اولویت شورا باید اتمام پروژه‌های قبل باشد
عضو شورای اسلامی شهر همدان نیز در این رابطه اظهار می‌کند: متاسفانه به دلیل کمبود اعتبارات و نوسانات اقتصادی، بسیاری از پروژه‌های شهر همدان معطل مانده است.
نرگس نورالله‌زاده تاکید می‌کند: وقتی اعتبارات محدود است و مشکلات متعدد، باید در برنامه‌ریزی بودجه‌ای شهر اولویت‌بندی صورت گیرد. به هر حال بودجه شهرداری‌ها بیت‌المال است و نمی‌توان بدون حساب و برنامه‌ریزی در هر پروژه‌ای هزینه کرده و نیمه‌کاره رها شود.
وی با بیان اینکه شورا در زمان بودجه‌بندی سالانه در مورد پروژه‌های نیمه‌کاره و جدید نظر به اولویت‌بندی داشته است می‌گوید: با این حال برخی از اعضای شورا معتقد بودند بهتر است این اولویت‌بندی از طریق خود شهرداری انجام شود.
وی می‌افزاید: در پروژه پیاده‌راه‌سازی بلوار ارم 2 پارکینگ با تعداد بالا پیشنهاد شده است.
این عضو شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه شهرداری در اجرای پروژه در دو لاین قدری عجولانه اقدام کرده است عنوان می‌کند: اجرای پروژه در یک لاین و رفع نواقص و مشکلات در اجرای لاین بعدی موضوعی بود که از ابتدا باید مورد توجه قرار می‌گرفت اما شهرداری نسبت به این موضوع و رفع مشکلات موجود با بی‌توجهی پیش رفت.
وی افزایش قیمت‌ها و نوسانات اقتصادی موجود را عامل معطل ماندن بسیاری از پروژه‌های شهرداری عنوان کرده و بیان می‌کند: متاسفانه در برخی پروژه‌ها مثل پارکینگ آقاجانی بیگ این نوسانات، پیمانکار پروژه را مستاصل کرده تا جایی که حتی در این مورد بخصوص پیمانکار تقاضای خلع ید داده است.
نورالله‌زاده اتمام روند اجرای پروژه‌های اولویت‌دار شهرداری را طی امسال یا سال آتی منوط به تصمیمات شورای اسلامی شهر همدان در موضوع بودجه می‌داند و می‌گوید: امید است اعضای شورای شهر بتوانند در بودجه‌بندی سال آتی، اولویت اتمام پروژه‌های موجود را مقدم بر احداث پروژه‌های جدید بدانند تا روند اقدامات عمرانی سطح شهر به سامانی منسجم دست یابد.
باید گفت انتظار شهروندان همدان اتخاذ تدبیرهایی است تا زمان اجرای پروژه‌ها به درازا منتهی نشود به ویژه در پروژه‌های مهمی مانند پل شهید همدانی و پارکینگ طبقاتی آقاجانی بیگ که گره از مشکلات ترافیکی می‌گشایند.
به همین جهت آغاز پروژه آرام‌سازی هر دو لاین بلوار ارم، باید با احتساب تامین بودجه و زیرساخت‌های قبلی مانند پارکینگ صورت می‌گرفت تا هم مانعی بر سر اجرای پروژه‌های دیگر نشود و هم پس از افتتاح، دردسر جدیدی برای همشهریان ایجاد نکند.
به نظر می‌رسد ایجاد منابع درآمدهای کوششی در شهرداری همدان مغفول مانده است.