kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۰۲۹۸
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۰

سونامی مرگبار در اندونزی با 170 کشته و 750 زخمی

وقوع سونامی در اندونزی تاکنون جان 170 نفر را گرفته و صدها زخمی و مصدوم برجای گذاشته است.

مقامات دولتی این کشور اعلام کردند که وقوع سونامی در نزدیکی «تنگه سوندا» دست‌کم 170 قربانی گرفته و شمار زخمی‌ها به ۷50 نفر رسیده است.
آژانس مدیریت بلایای طبیعی در این کشور نیز اعلام کرده که صدها ساختمان نیز بر اثر این سونامی خسارت‌دیده‌ یا تخریب شده‌اند.بنابر گزارش روزنامه تلگراف، در پی این حادثه ۳۰ نفر ناپدید شده‌اند.
گزارش‎های اولیه حکایت از آن دارد که فوران آتشفشان «کراکاتوا» احتمالا به وقوع زمین‌لرزه در بستر دریا و هجوم ناگهانی امواج سهمگین به مناطق مسکونی در تاریکی شب منجر شده است.
امواج سونامی تمام خطوط ساحلی دو طرف تنگه «سوندا» و سواحل دو جزیره سوماترا و جاوا را درهم کوبیده است. این تنگه دو جزیره سوماترا و جاوا را از همدیگر جدا می‌کند.همچنین به گفته مقام‌های سازمان مقابله با بلایای طبیعی در اندونزی، آتشفشان و زمین‌لرزه شنبه حوالی ساعت ۲۱ به وقت محلی در تاریکی شب رخ داده و ۲۴ دقیقه بعد امواج سونامی ساکنان سواحل سوماترا و جاوا را در تاریکی شب غافلگیر کرده است.
سخنگوی سازمان مقابله با بلایای طبیعی اندونزی گفته که وضعیت زمانی بدتر شد که همزمان با سونامی در منطقه، سیل نیز به راه افتاده است. بسیاری از ساکنان سواحل دو طرف تنگه سوندا به دلیل وقوع سونامی در تاریکی شب ناپدید شده‌اند.فاجعه سونامی در حالی رخ داده که اندونزی در آستانه تعطیلات سال نو میلادی قرار دارد و هزاران گردشگر خارجی در این روزها برای گذراندن تعطیلات کریسمس در جزایر مختلف این کشور به‌ سر می‌برند. بنا بر آماری که تا این لحظه منتشر شده، 430 خانه، 9 هتل و 10 کشتی تخریب شده‌اند.
 مقامات اندونزی معتقدند که این سونامی در پی فوران آتشفشان رخ داده و وقوع آتشفشان، باعث شده تا ابری از خاکستر منطقه را فراگیرد از این رو اداره هواشناسی استرالیا برای هواپیماهایی که در منطقه پرواز می‌کردند هشدار صادر کرده است.
اندونزی که بر روی خط آتشفشان و کمربند زلزله جنوب شرق آسیا قرار دارد همواره کانون حوادث متعدد زیست‌محیطی است. سپتامبر گذشته نیز به دنبال زمین‌لرزه و سونامی در جزیره «سولاوسی» در غرب «برونو»، دست‌کم 832 نفر کشته شدند. برخی آمارها تعداد جانباختگان را تا 2 هزار نفر هم اعلام کردند.