kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۰۲۵۱
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۴
علی‌رغم عقب‌نشینی ماکرون

ششمین هفته شورش‌های فرانسه ‌با مرگ دهمین جلیقه زرد برگزار شد

معترضان فرانسوی موسوم به جلیقه زردها در ششمین هفته حضور خود بار دیگر با تجمع در خیابان‌های پاریس اعتراض خود را نسبت به سیاست‌های دولت ماکرون اعلام کردند. این اعتراض‌ها علی‌رغم عقب‌نشینی دولت فرانسه از سیاست‌های ریاضتی صورت می‌گیرند.

اعتراضات در فرانسه به سیاست‌های نئولیبرالی دولت ماکرون که معترضان وی را رئیس‌جمهور ثروتمندان می‌دانند دیروز(شنبه) در ششمین هفته خود از سوی جنبش موسوم به جلیقه زردها پیگیری شد. جمعه خبر رسید جنبش جدیدی نیز موسوم به «جلیقه آبی‌ها» در فرانسه بین نیروهای پلیس متولد شده و آنها در راستای همبستگی با جلیقه زردها و پیگیری مطالبات مالی خود از دولت اعلام موجودیت کرده‌اند.
خبرگزاری‌ها در آستانه شروع تظاهرات دیروز اعلام کردند روز جمعه یکی از جلیقه زردها نیز بر اثر تصادف در جنوب فرانسه کشته شد. یکی از نیروهای پلیس، دیروز در این مورد به خبرگزاری رویترز گفت که تصادف در مسیری رخ داده که معترضان جلیقه ‌زرد آن را در اعتراض به سیاست‌های دولت مسدود کرده بودند و بدین ترتیب شمار معترضانی که در طول 6 هفته گذشته کشته شده‌اند به عدد 10 نفر رسید.
تظاهرات دیروز با حضور صدها تن از معترضان آغاز شد اما شمار معترضان خیابانی به علت آغاز پاکسازی کمپ‌های تجمع‌کنندگان به دست پلیس در آستانه تعطیلات سال نوی میلادی کاسته شده بود. به گزارش منابع محلی پلیس فرانسه برای مقابله با معترضان تدابیر امنیتی را در خیابان‌های پایتخت تشدید کرده و تجهیزاتی را به این منظور به خیابان‌ها آورده بود. پلیس از مغازه‌ها و فروشگاه‌ها در پاریس که در آستانه جشن میلاد حضرت مسیح(ع) قاعدتا باید پذیرای مشتریان زیادی باشند، خواسته بود که هوشیار باشند. وزارت کشور فرانسه نیز اعلام کرد ساز و کار امنیتی مناسب به اجرا گذاشته خواهد شد. مقام‌های فرانسوی از ترس ناآرامی‌، دیروز کاخ ورسای را که همواره تعداد گردشگران بالایی دارد تعطیل کرده بودند. هفته گذشته، حدود 69 هزار نفر از نیروهای امنیتی در سراسر فرانسه مستقر شده بودند. شمار نیروهای مستقر در پاریس 8 هزار نفر بود که خودروهای زرهی از آنها پشتیبانی به عمل می‌آوردند. این خودروهای زرهی در شهرهای «تولوز» و «بوردو» در جنوب غرب و «بوش دو رن» در جنوب همچنان در پاریس در حالت آماده‌باش خواهند بود. در پاریس نیز  همه ایستگاه‌های مترو در خیابان شانزه‌لیزه دیروز بسته شد همینطور ایستگاه «میرومسنیل» نزدیک وزارت کشور و کاخ الیزه نیز بسته بود.
به گزارش ایسنا، خبرگزاری فرانسه نیز نوشت:  «معترضان فرانسوی روز جمعه اختلاف ‌نظری در مکان برگزاری تجمع پیدا کردند؛ اینکه دوباره در پاریس جمع شوند یا در شهر ورسای در حومه پاریس. عصر جمعه نیز سنای فرانسه بعد از مجلس ملی، یک‌سری قوانین برای کمک به افراد زیر خط فقر و بازنشسته‌ها تصویب کرد. این قوانین باید از اوایل ۲۰۱۹ اجرایی شود. پیش از آن هم ادوار فیلیپ، نخست‌وزیر فرانسه که به منطقه‌ای در مرکز فرانسه رفته بود، با معترضانی که علیه رئیس‌جمهوری فرانسه شعار «ماکرون استعفا» سر می‌دادند، مواجه شد.» روز جمعه همزمان با جلسه سنای فرانسه عده‌ای از معترضان در شهر تولوز در جنوب غربی فرانسه تجمع کرده و به تمسخر امانوئل ماکرون در سالروز تولد 41 سالگی وی پرداختند. یکی از معترضان گفت: «ما برای او (ماکرون) هیچ هدیه‌ای نیاورده‌ایم، چرا که او به ما هیچ هدیه‌ای
 نداده است.»