kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۰۲۳۰
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۱
بر اساس اعلام مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس مشخص شد

رشوه توتال به مدیران ایرانی مربوط به دوره اصلاحات است

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس اعلام کرد رشوه شرکت فرانسوی توتال به مقامات ایرانی در سال 1376 (در دوره اصلاحات) بوده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمد مشکین‌فام در نشست خبری خود با بیان این‌که ماجرای رشوه توتال به مقامات ایرانی مربوط به سال ۱۹۹۷ میلادی (یعنی 1376 خورشیدی و در زمان وزارت بیژن نامدار زنگنه) است، اظهار داشت: این موضوع مربوط به حضور توتال در فاز دو و سه پارس جنوبی است.
وی با‌اشاره به توسعه فاز ١١ پارس جنوبی و خروج توتال بیان کرد: توتال اعلام کرد در این قرارداد نخواهد ماند و آن را ترک کرد. طبق مفاد قرارداد مسئولیت توتال به شرکت چینی CNPC منتقل می‌شود.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس ادامه داد: قرارداد سه جانبه‌ای بین توتال، CNPC و پتروپارس امضا شده و مراحل نهایی خود را طی می‌کند. اخباری هم وجود دارد مبنی بر این‌که شرکت چینی قصد دارد قرارداد را ترک کند اما این شرکت هنوز به‌صورت رسمی چیزی به ما اعلام نکرده است.
مشکین‌فام با تاکید بر این‌که مسائل مانند قبل دنبال می‌شود، اضافه کرد: تا پایان سال، وضعیت پارس جنوبی مشخص می‌شود، توتال مدارک و مستندات را به شرکت چینی تحویل داده است.
وی با بیان این‌که مدارک توتال در اختیار این شرکت هم قرار دارد، گفت: طراحی توتال ظرف ١٥ ماه برای تقویت فشار در اختیار ما قرار دارد.
مدارکی که قبل از تیر ٩٦ وجود نداشت و اگر شرکت چینی هم از قرارداد خارج شود، کار را بر اساس مدارک توتال توسط توتال ادامه می‌دهیم.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان این‌که ظرفیت تولید گاز از میدان گازی پارس جنوبی، از ۲۸۵ میلیون مترمکعب در سال ۱۳۹۲ به ۶۰۰ میلیون مترمکعب در آذرماه امسال رسیده است، افزود: برداشت تجمعی گاز  از میدان گاز پارس جنوبی، هم‌اکنون به یک میلیارد و ۳۴۸ میلیون مترمکعب رسیده است که نسبت به سال ۱۳۹۲، دو برابر شده است.
مشکین‌فام با بیان اینکه از زمان توسعه پارس جنوبی تاکنون، حدود ۸۰ میلیارد دلار در این میدان سرمایه‌گذاری شده است، ادامه داد: تاکنون یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب گاز غنی از میدان گازی پارس جنوبی برداشت شده (و) اگر ارزش هر هزار فوت مکعب ، ۱۸ سنت در نظر گرفته شود، ۲۵۰ میلیارد دلار عایدات این میدان بوده است‌.
گفتنی است، دادگاهی در پاریس، شرکت نفت و گاز توتال را به‌دلیل پرداخت رشوه به مقامات دولتی در سال 1376 و در زمان وزارت بیژن نامدار زنگنه (که هم اکنون نیز در جایگاه وزیر نفت فعالیت می‌کند!) با هدف کسب قراردادهای نفت و گاز در ایران به پرداخت ۵۷۳ هزار دلار معادل ۵۰۰ هزار یورو جریمه محکوم کرده است.
بر این اساس، توتال متهم شده ۳۰ میلیون دلار رشوه تحت پوشش قرارداد مشاوره پرداخت کرده که قرارداد توسعه میدان گازی پارس جنوبی در ایران را بدست آورد.
دو دهه پس از پرونده رشوه سال 1376، شرکت توتال در سال 1396 نخستین غول نفتی بود که پس از برچیده شدن تحریم‌های قبلی علیه تهران، به ایران بازگشت و قراردادی را برای توسعه فاز ۱۱ پروژه پارس جنوبی امضا کرد. اما پس از خروج آمریکا از برجام و اعلام بازگشت تحریم‌ها علیه تهران از سوی واشنگتن، توتال به‌دلیل واهمه از مجازات آمریکا از این پروژه کنار کشید.