با بهکارگیری10 هزار وسیله نقلیه و ۳۰ هزار نیرو
طرح زمستانی پلیس راهور تهران بزرگ با مشارکت ارگانهای شهری آغاز شد
رئیس پلیس راهور پایتخت گفت: بیش از ۱۰ هزار وسیله نقلیه و ۳۰ هزار نیرو با امکانات ویژه در استان و شهر تهران آماده خدمترسانی در طرح زمستانی هستند.
به گزارش فارس، صبح پنجشنبه رزمایش مشترک طرح زمستانی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با مشارکت ارگانهای مرتبط شهری از جمله فرمانداری تهران، سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری تهران، مرکز اورژانس، هلالاحمر، آتشنشانی، راهداری، مدیریت بحران، تاکسیرانی و... با حضور سردار حسین رحیمی رئیسپلیس پایتخت، پیروز حناچی شهردار تهران، انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران و برخی دیگر از مسئولان پایتخت در بوستان ولایت برگزار شد.
رئیس پلیس راهور پایتخت در این مراسم با اعلام اینکه برای نخستین بار در تهران بزرگ رزمایش مشترک با موضوع طرح زمستانی برگزار میشود، اظهار داشت: در این رزمایش تمامی سازمانهای دخیل در امر خدماترسانی در زمستان حضور دارند.
سردار محمدرضا مهماندار با بیان اینکه نیروهای یگان امداد پلیس در سال گذشته خدمات ویژهای برای در راهماندگان انجام دادند، گفت: سال گذشته شهرداری تهران نیز خدمات ویژهای را ارائه کرد.
مهماندار افزود: بیش از ۱۰ هزار وسیلهنقلیه و ۳۰ هزار نیرو با امکانات ویژه در مجموعه پلیس، شهرداری، اورژانس، امداد و نجات و سازمان راهداری در استان تهران و شهر تهران آماده خدمترسانی در این طرح هستند. وی خاطرنشان کرد: همچنین با کمک تمامی ارگانها آماده میشویم ترافیک متفاوت تهران را در اسفند مدیریت کنیم.
طرح ترافیک و زوج و فرد را
نمیتوان پولی کرد
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ همچنین در حاشیه این رزمایش در جمع خبرنگاران درباره پیشنهاد مطرح شده در مورد افزایش محدوده طرح ترافیک به محدوده طرح زوج و فرد، اظهار داشت: فلسفه اجرای طرح ترافیک و زوج و فرد کاهش آلودگی هوا بود و کاهش آلودگی هوا نیز یعنی ممنوعیت ورود خودروها به این محدوده است، اگر بخواهیم بخشی از ورود به این محدوده را عوارضی کنیم، این اقدام با هدف اصلی ترافیک زوج و فرد منافات دارد.
سردار مهماندار با بیان اینکه عوارضی کردن یک محدودیت کار درستی نیست، افزود: وقتی محدودیتی برای تردد اعمال میشود کار درستی نیست که ما با پرداخت عوارض وارد این محدوده شویم، بلکه باید ممنوعیت تردد وجود داشته باشد و تنها خودروهای امدادی، انتظامی و خودروهای ساکنان آن منطقه امکان ورود به آن محدوده را پیدا کنند.
وی ادامه داد: محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد یک محدودیت ترافیکی است و نمیتوان محدودیت را پولی کرد، بلکه باید با جریمه و اعمال قانون مانع از ورود غیر قانونی به این محدوده شده تا هدف اصلی طرح اجرایی شود.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در پاسخ به پرسشی درباره عوارض طرح ترافیک زوج و فرد در کنار دریافت جریمه، گفت: امسال برای اولین بار و در محدوده طرح ترافیک مقرر شد تا خودروهایی که به شکل غیر مجاز وارد محدوده طرح ترافیک شوند، علاوهبر جریمه عوارض را نیز پرداخت کنند، البته این پرداخت عوارض تنها مربوط به محدوده طرح ترافیک است و در محدوده زوج و فرد اجرا نمیشود.
نردههای چهارراه ولیعصر
برداشته نمیشود
مهماندار درباره برداشته شدن نردهها در چهارراه ولیعصر(عج) تهران نیز، با بیان اینکه فعلا برنامهای برای برداشتن این نردهها نداریم، اظهار داشت در خیابانهای فرعی و محلی اولویت تردد با عابران پیاده است، اما در خیابانهای شریانی و اصلی عبور عابر پیاده از عرض خیابان تنها از طریق زیرگذرها و پلها صورت بگیرد و تجربه نیز این را نشان داده است که اگر عابران پیاده و خودرو را با یکدیگر ترکیب کنیم، حجم ترافیک افزایش یافته و همین امر باعث طولانی شدن توقف خودروها در معابر و افزایش آلودگی هوا نیز خواهد شد.
ممنوعیت تردد خودروها با چراغ الای دی
در خطوط ویژه
وی درباره تردد خودروها با چراغ الایدی، در خطوط ویژه گفت: هیچ خودرویی به جز موارد محدود استثناء اجازه تردد با چراغ الایدی در خطوط ویژه را ندارد و به هیچ عنوان صرف داشتن چراغ الایدی یا لایتر مجوز تردد در خطوط ویژه نیست و اتفاقا ما به مامورانمان ابلاغ کردهایم که در صورت مشاهده چنین خودروهایی که بدون دریافت مجوز از پلیس چراغ الایدی نصب کردهاند ضمن توقیف خودرو تجهیزات این خودروها را نیز توقیف کنند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ درباره خودروهای دارای مجوز تردد و دریافت الایدی نیز، اظهار داشت: هیچ سازمانی بدون مجوز از پلیس راهور حق استفاده از چراغهای الایدی را ندارد. تنها خودروهای امدادی و انتظامی که چراغ گردان روی سقف شان نصب شده است مجاز به تردد در خطوط ویژه هستند و علاوهبر این خودروهای شخصی نیز باید مجوز خود را از پلیس دریافت کرده و پس از اخذ شماره پلاک و مشخصات و نیز پرداخت خلافی این چراغ به این خودروها داده میشود که البته تعداد آنها بسیار کم است و تنها به برخی از مقامات با شرایط خاص داده میشود.