kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۰۰۱۱
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۰
نگاهی به فعالیت خیرین مدرسه‌ساز- بخش پایانی

مدرسه‌سازی توشه‌ای برای دنیا و آخرت




 فریده شریفی

انسان باید انواع و اقسام مختلف کارهای خیر را استقصا (پی‌جویی) کند و از هر راهی توانست خود را در آن ثبت کند، ولو به اندازه نخود باشد که روزی به همان یک نخود محتاج می‌شویم.
(در محضر آیت‌الله بهجت، ج 1 ص 64)
انسان ذاتا به کارهای خیر علاقه دارد، شاد کردن دیگران، کمک به همنوع، رفع گرفتاری دیگران و... کارهایی است که دل انسان را شاد و انرژی مثبت را در درون آدم‌ها چند برابر می‌کند. مهم این است که کار خیر «قربهًْ‌ الی‌الله» و برای خشنودی و رضایت خداوند باشد.
خداوند در سوره کهف آیه 7 می‌فرماید: «ما مردم را آزمایش می‌کنیم تا ببینیم که کدام عملشان بهتر است.»
امام صادق(ع) نیز می‌فرمایند: منظور از احسن عملا، اکثر عملا به معنای زیادی عمل نیست چرا که زیادی عمل ملاک نیست بلکه نیکی و کیفیت عمل مهم است.
مدرسه‌سازی، عمل صالح
یکی از اعمال خیری که از اهمیت بالایی نزد خداوند متعال برخوردار است مدرسه‌سازی است، خیرین مدرسه‌ساز در ثواب تمام علما و بزرگانی که از این مدارس برمی‌خیزند و راه پیامبران را ادامه و معارف الهی را در میان مردم گسترش می‌دهند شریک هستند.
یک خیر مدرسه ساز در این باره به گزارشگر کیهان می‌گوید: «عمل خیر، معامله با خداست و خداوند چندین برابر آن را باز می‌گرداند، اگر افراد ثروتمند عمل خیرخواهانه‌ای نداشته باشند به خود ستم کرده‌اند، آثار و برکات کار خیر آن قدر زیاد است که نمی‌توان آنها را برشمرد و هر فردی در این وادی وارد شود برنده است.»
وی اضافه می‌کند: «مگر می‌شود انسان کار خیری انجام بدهد و نتیجه آن را نبیند، نباید منتظر باشیم دولت برای احداث مدرسه گام بردارد بلکه باید در این مسیر از آن سبقت بگیریم، چون نهادن یک خشت برای ایجاد فضای مدرسه اقدامی برای خودمان است. خروجی ساخت مدرسه، امنیت، توسعه و افتخار است که شامل حال تمام افراد جامعه می‌شود زیرا همه ما به یکدیگر وابسته هستیم و موفقیت‌ها از آن همه است.»
این خیر مدرسه‌ساز تاکید می‌کند: «مردم باید از مدارس حمایت کنند و ساخت فضاهای فرهنگی را جدی بگیرند زیرا نتیجه این کار به خود مردم باز می‌گردد و فرزندانشان باید در مکان‌های آموزشی مناسب تحصیل کنند نه خدای ناکرده در فضاهایی که از لحاظ امنیت، مناسب نباشد و خطرآفرین باشد.»
جامعه خیرین مدرسه‌ساز که یکی از بزرگ‌ترین تشکل‌های مردم‌نهاد است از سال 1377 با هدف جذب مشارکت‌ خیرین و کمک‌های مردم و نیکوکاران برای ساخت و تجهیز فضاهای آموزشی تأسیس شده است، این جامعه به دلیل فرسوده بودن بیش از 30 درصد مدارس در کشور به ویژه در مناطق محروم بارها از مردم برای مشارکت در این عمل صالح و نیکوکارانه دعوت به عمل آورده تا فرزندان این مرز و بوم بتوانند در فضاهای آموزشی مناسب با شأن و شخصیت مردم بزرگوار کشورمان تحصیل نمایند.
حمایت از امانت‌های الهی
همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بارها بر اهمیت مدرسه‌سازی و انجام این کار خیر تاکید نموده و فرموده‌اند که توجه مردم به امر مدرسه‌سازی نشان‌دهنده درک درست جامعه از اهمیت تعلیم فرزندان است باید برای آموزش کودکانی که دانش‌ آینده آنان کشور را می‌سازد سرمایه‌گذاری کرد.
«محمدرضا رضایی» رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در این باره می‌گوید: «باید از کودکان که امانت‌های الهی نزد ما هستند حمایت و حفاظت کنیم و زمینه را برای رشد و بالندگی آنها در حوزه تحصیل و زندگی فراهم نماییم زیرا دانش‌آموزان سرمایه‌های این کشور هستند.»
وی اضافه می‌کند: «هر دانش‌آموز باید 8/4 مترمربع فضای آموزشی داشته باشد اما در کشورمان این عدد 5/2 مترمربع است و باید بستر توسعه فضاهای آموزشی فراهم شود و برای بازسازی و مقاوم‌‌سازی 30 درصد مدارس فرسوده کشور به 90 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است در حالی که اعتبار دولتی برای این بخش کمتر از 2 هزار میلیارد تومان است.»
به گفته رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، نقش خیرین مدرسه‌ساز در توسعه فضاهای آموزشی جای تقدیر و قدردانی فراوان دارد چرا که ساخت یک سوم فضاهای آموزشی کشور توسط این عزیزان صورت می‌گیرد.
«علی شهری» مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس تهران نیز در باره همت متعالی و اراده استوار خیرین مدرسه ساز به مسئله مهمی اشاره می‌کند و می‌گوید: «شرایط اقتصادی کنونی جامعه تأثیری بر تعداد خیرین مدرسه‌ساز نگذاشته است و این خیرین نیک‌اندیش و افراد نیکوکار نه‌تنها تعدادشان کم نشده بلکه هر سال بر تعدادشان افزوده می‌شود.
مدرسه‌سازی خدمت به خلق خداست و نزد خداوند اعتبار و اهمیت ویژه‌ای دارد.
«معصومه طاهریانپور» کارشناس روانشناسی در گفت‌وگو با گزارشگر کیهان به این مسئله مهم اشاره می‌کند و می‌گوید: «آدمی برای صعود و پیشرفت معنوی و در واقع برای پرواز محتاج دوبال است، بال اول رابطه با خداوند و بال دوم رابطه با مردم. کسی که فقط با خداوند ارتباط برقرار کند دارای یک بال است و چنانچه از خدمت به خلق و رابطه با مردم کوتاهی کند قادر به پرواز و حرکت نخواهد بود.»
وی اضافه می‌کند: «کار خیر مدرسه‌سازی آنقدر ثواب دارد و آنقدر پسندیده و بااهمیت است که به عقیده من باید افراد نیکوکار و خیر شناسایی و تقدیر شوند و با این طرز تفکر که افراد نیکوکار باید پنهان بمانند موافق نیستم چرا که تقدیر و سپاسگزاری از اقدام انسانی و خداپسند این عزیزان موجب می‌شود آنان در این اقدام ثابت قدم باشند و تشویق شوند تا به کارهای بیشتری دست بزنند، از سوی دیگر باعث می‌شود که دیگران هم از این اقدام شایسته معنوی الگو بگیرند و سرمشق کارهای خیر خود قرار دهند.»
این کارشناس همچنین می‌گوید: «کار خیر، کار نیک دیگری به دنبال دارد و اعمال خیر و نیکوکارانه انسان مانند دانه‌های تسبیح دنبال یکدیگرند و برای انجام دهنده آن عاقبت خیر و خوشی به دنبال خواهد داشت.»
جواب محکم به تحریم‌کنندگان
در شرایط کنونی که دشمن استکباری از هر حربه‌ای برای تضعیف و مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌کند و سلاح تحریم علیه ایران را به عنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف خود انتخاب نموده است تکیه به امکانات و توانایی‌های درونی، سرمایه‌های ملی، نیروهای انسانی و اراده و همت متعالی مردم که همیشه در صحنه بوده و هستند می‌تواند مهم‌ترین راه برای مقابله با اهداف مستکبران باشد.
«محمدرضا حافظی» رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز در این باره می‌گوید: «در حال حاضر و در شرایط تحریم، 50 درصد مدارس ساخته شده در کشور توسط خیرین مدرسه‌ساز ساخته شده است که جواب محکمی به کسانی چون ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا است که می‌خواستند با تحریم ما را زمین‌گیر کنند.»
وی اضافه می‌کند: «دین اسلام فرمود که فضیلت دانش بالاتر از هر عبادتی است به همین دلیل خیرین مدرسه‌ساز با الگوپذیری و الهام از اولین خیر ما یعنی امام خمینی(ره) پا به این عرصه گذاشتند و در حال حاضر 650 هزار خیر مدرسه‌ساز در درون کشور و 1000 خیر مدرسه‌ساز در خارج از کشور به امر مقدس مدرسه‌سازی مشغول هستند، این سرمایه‌گذاری نتیجه‌اش تربیت دانشمندانی است که بسترهای توسعه پایدار را به وجود می‌آورند.»
حافظی خاطرنشان می‌کند: «37 درصد از کل مدارس کشور با همت نیک‌اندیشان و خیرین احداث شده است، هر کس در امر مدرسه‌سازی تلاش کند برکاتش هم در جان و هم در مال او اثر مثبت برجای خواهد گذاشت.»
توسعه همه‌جانبه و پایدار در هر کشوری با ارتقای فرهنگی و آموزشی صورت می‌گیرد و گسترش فضاهای آموزشی و افزایش آگاهی عمومی در جامعه از مهم‌ترین عوامل مقابله با تهاجم، تحریم و توطئه دشمنان این نظام و انقلاب است.
دنیای شیرین مدرسه‌سازی
دنیای مدرسه‌سازی و عمل خیر توسعه فضاهای آموزشی دنیای شیرینی است و لذت معنوی که برای سازندگان آن دارد بسیار زیاد است. در خاتمه این گزارش به نقل برخی از خاطرات شیرین خیرین مدرسه‌ساز می‌پردازیم: «محمدرضا حافظی» رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور می‌گوید: «در یک همایش با دختر دانش‌آموزی آشنا شدم که دوازده اختراع به ثبت رسانده بود، وقتی از او جویا شدم متوجه شدم که در یکی از مدارس خیرساز تحصیل کرده است. وی سیزدهمین اختراع خود را نیز در حال انجام داشت.»
یک خیر مدرسه‌ساز در اردبیل نیز می‌گوید: «آجرها را باید دانه دانه بوسید و در دیوار مدرسه کار گذاشت، همین که در مدرسه شلوغ کردن بچه‌ها و از سروکول هم پریدن آنها را می‌بینم اشک شوق از چشمانم بی‌اختیار سرازیر می‌شود.»
«اکبر ابراهیمی» یک خیر مدرسه‌ساز می‌گوید: «تا کسی وارد فعالیت‌های نیکوکارانه نشود نمی‌تواند لذت آن را درک کند، مدرسه‌سازی عشق من است و این عشق پایان‌ناپذیر است، مدرسه‌سازی پنجره کوچکی است که انسان را وارد دنیای بزرگی می‌کند، دنیای مدرسه‌سازی دنیای شیرینی است که با لبخند کودکان جان می‌گیرد و احساس می‌کند که خداوند همیشه در کنار اوست.»
«ناصر قفلی» خیر مدرسه‌ساز معتقد است هیچ کاری برتر از مدرسه‌سازی نیست، مدرسه‌سازی عبادتی بزرگ و فرهنگی است که سال‌ها اجر آن باقی می‌ماند. بزرگترین تاثیر این کار خیر و خداپسندانه سلامتی و آرامش است و من در زندگی خود با مدرسه‌سازی به هدفی که می‌خواستم رسیدم و از زندگی‌ام راضی هستم.
یک خیر مدرسه‌ساز درباره نحوه مشارکت مردمی در امر مقدس مدرسه‌سازی می‌گوید: «برخی از مردم فکر می‌کنند که مشارکت در مدرسه‌سازی فقط با اختصاص دادن پول و دارایی امکان‌پذیر است و با امکانات دیگر نمی‌توان در این امر خداپسندانه مشارکت داشت در حالی که چنین نیست و هر کسی با هر بودجه و هر امکانات و شرایطی که دارد می‌تواند در این امر خیر سهیم باشد. به طور مثال اگر کسی مهندس برق، عمران و یا سایر فنون باشد می‌تواند داوطلبانه کارهای فنی و عمرانی مدرسه را تقبل کند، اگر کسی با کارهای لوله‌کشی و تاسیسات آشنایی دارد می‌تواند در این زمینه کمک و مساعدت کند، اگر کسی زمین بایری دارد که بلااستفاده مانده است می‌تواند زمین را برای امر مقدس مدرسه‌سازی اهدا کند، یا اگر کسی با نجاری آشنایی دارد می‌تواند ساخت میز و نیمکت را به عهده گیرد، به هر حال از کوچک‌ترین امکانات هم برای مدرسه‌سازی و کمک‌های نیکوکارانه می‌توان استفاده کرد و پاداشی بزرگ برای خود ذخیره کرد.