kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۰۶۸
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۹

«تاریخ و سینما» دروغ‌های هالیوودی علیه ایران را برملا می‌کند

شبنم حسنی

«تاریخ و سینما» عنوان برنامه‌ای است که با تمرکز بر فیلم‌های ضدایرانی سینمای غرب ساخته شده؛ این برنامه تلاش دارد تا نشان دهد که چگونه سینمای غرب با نگاهی ضدایرانی اذهان عمومی جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهند.
برنامه «تاریخ و سینما» با حضور خسرو معتضد فیلم‌های ضدایرانی را که با رویکرد ایران‌هراسی در سینمای جهان ساخته شده‌اند از منظر تاریخی بررسی و نقد می‌کند و با استناد به اسناد تاریخی و آنچه حقیقتا درباره ایران وجود دارد پرده از ‌اشکالات و ‌اشتباهات این قبیل آثار برمی‌دارد.
نکته مهم این است که اغلب فیلم‌هایی که با رویکرد ایران‌هراسی در سطح دنیا ساخته می‌شوند هر نوع اطلاعات ‌اشتباه تاریخی، اعتقادی و از همه مهم‌تر فرهنگی را به بیننده القا می‌کنند. خسرو معتضد با واکاوی و تحلیل این نوع فیلم‌ها در برنامه «تاریخ و سینما» ‌اشتباهات غرض‌ورزانه سینمای جهان نسبت به ایران و تاریخ آن را رو می‌کند.
توضیحات و نقدهایی که در این برنامه مطرح می‌شود، می‌تواند موجب افزایش سطح سواد رسانه‌ای مخاطب شود و او را وادارد که در کنار سرگرمی، درباره کلک‌های رسانه‌ای آثار غربی نیز تأمل نماید. هر چند که استفاده از چند کارشناس، به جای یک نفر، می‌توانست به مباحث این برنامه تنوع ببخشد، به ویژه اینکه در این دوران کارشناسان و اساتید تاریخی فراوانی، در زمینه تحریف تاریخ در رسانه‌ها و منابع مختلف کار می‌کنند. ترکیب نظرات آنها در این برنامه، علاوه‌بر غنی‌تر ساختن محتوای آن، باعث بالاتر رفتن جذابیت نیز می‌شد.
فصل اول این مجموعه برنامه در 15 قسمت تهیه شده است و تاکنون آثاری همچون «300»، «بدون دخترم هرگز» و «ثریا» و... مورد نقد و بررسی قرار گرفته‌اند. این برنامه قصد دارد در فصل‌های دیگری نیز ادامه پیدا کند و در آینده به سراغ فیلم‌هایی با رویکرد تاریخی و اسلام‌هراسی برود.
این برنامه همراه با توضیحاتی که از سوی کارشناس تاریخی برنامه ارائه می‌کند به تحلیل فیلم‌های انتخاب شده می‌پردازد و صحنه‌هایی از آنها را نمایش می‌دهد که با توضیحات تاریخ نگار برنامه انطباق دارند و او از مواردی شامل یک واقعه تاریخی یا اعتقادی، طرز پوشش و ظاهر و حتی نشانه‌ها و لوکیشن‌هایی که هیچگونه تطابق صحیح تاریخی با ایران و ایرانیان ندارند انتقاد می‌کند.
گفتنی است، برنامه «تاریخ و سینما» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی ایزد مهرآفرین شنبه‌ها ساعت 22 و 30 دقیقه از شبکه آی فیلم روی آنتن می‌رود.