یافتن قطعات جدید از هواپیمای گمشده مالزی
برخی از اعضای خانوادههای قربانیان پرواز گمشده ام اچ 370 مالزی، سه ماه پس از بسته شدن پرونده تحقیق در مورد علت این سانحه هوایی، پنج قطعه را که مدعی هستند متعلق به لاشه این هواپیما بوده، به عنوان مستندات جدید به وزارت حملونقل مالزی تحویل دادند.
به گزارش ایرنا ، پرواز ام اچ 370 به مقصد کوالالامپور- پکن در هشتم مارس 2014 (17اسفند 92)، کمی بعد از خروج از پایتخت مالزی، با 239 مسافر که دو نفر از آنها تبعه ایران بودند، ناپدید شد تا یکی از بزرگترین رازهای تاریخ هوانوردی را در جهان رقم بزند.دولت مالزی هشتم مرداد امسال پرونده تحقیق در مورد علت سرنگونی هواپیمای ام اچ 370 مالزی را رسما بست.این در حالی است که تعدادی از نمایندگان اعضای خانوادههای قربانیان پرواز گمشده ام اچ 370 مالزی دیروز جمعه، پنج قطعه را که به گفته آنها بقایایی از این هواپیماست، با حضور خبرنگاران رسانههای مختلف به وزیر حملونقل مالزی تحویل دادند.«آنتونی لوک سیوفوک» وزیر حملونقل مالزی روز جمعه پس از دریافت این قطعات از سوی نمایندگان خانوادههای قربانیان این سانحه هوایی گفت که دولت برای ازسرگیری پرونده هواپیمای گمشده پرواز MH370 نیاز به شواهد و مستندات جدید و تایید شدهای دارد.پرونده جستوجو در مورد این سانحه هوایی در حالی پس از چهار سال رسما در هشتم مرداد امسال بسته شد که نتیجه تحقیقات سازمان هوانوردی بینالمللی «ایکائو» نیز نتوانست از این بزرگترین راز تاریخ هوانوردی جهان رمزگشایی کند.وزیرحملونقل مالزی تاکید کرد: این پرونده برای دریافت هر نوع مدرک جدید بسته نیست و اگر متخصصان این مدارک را قبول کنند، پرونده تحقیق در مورد این سانحه هوایی در صورت تایید مسئولان میتواند دوباره بازگشایی شود.«گریس ناتان» یک وکیل که مادرش از سرنشینان این هواپیما بود، به نمایندگی از خانواده قربانیان به همراه تعدادی دیگر این قطعات را به وزیر حمل ونقل مالزی تحویل داد.وی گفت: این پنج قطعه متعلق به لاشه هواپیمای مذکور از دسامبر 2016 تا آگوست (شهریور) سال جاری در سواحل ماداگاسکار یافته شده و شاید این قطعات بتواند سرنخی در مورد علت سقوط این هواپیما ارائه کند.ناتان افزود: پنج قطعه یافته شده که برای ساخت بدنه هواپیما استفاده میشود، احتمالا از یک قطعه بزرگتر بخشی از پنل کف بوئینگ 777 است که همان مدل هواپیمای گمشده است.طبق آخرین گزارش بازرسان و محققان ایکائو، متخصصان ارشد تحقیق در پرونده مفقود شدن هواپیمای ام اچ 370 مالزی با 239 سرنشین که دو تبعه ایران نیزهمراه آنها بودند، خلبان این هواپیما را در سقوط ومفقود شدن آن مقصر نمیدانند.محققان این پرونده با انتشار آخرین نتایج تحقیق خود در ابتدای سال جاری در مورد این هواپیما اعلام کردند که تحقیقات آنها نتوانست به این سؤال که علت سقوط هواپیما چه بوده ، پاسخ دهد.حدود دو سال پیش استرالیا، چین و مالزی پس از اقدامات گسترده اما ناموفق و صرف حدود بیش از 180میلیون دلار هزینه اعلام کردند که به عملیات جستوجوی این هواپیما پایان دادند.یک گروه مشترک جستوجو از این سه کشور حدود 120 هزار کیلومتر مربع از اعماق اقیانوس هند را در ژانویه 2017 میلادی مورد جستوجو قرار دادند و صرفا قطعات کوچکی از هواپیما را در اقیانوس پیدا کردند.این گروه اکتشاف از دولت مالزی خواست تا عملیات جستوجو به 25 هزار کیلومتر مربع در آبهای این اقیانوس گسترش یابد. اما این گروه نیز نتوانست جعبه سیاه این هواپیما را پیدا کند.