kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۷۷۵۸
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۰
سازمان راهداری:‌

قبول داریم مشکل کمبود لاستیک کامیونداران هنوز وجود دارد

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل کالای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه در ۴ ماه ۲۴۵هزار حلقه لاستیک بین کامیون‌داران توزیع شده، اظهار کرد: این ارقام نیاز رانندگان را تأمین نمی‌کند و قبول داریم که مشکل در این حوزه هنوز وجود دارد.




غلامحسین دغاغله در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، درباره اعتراض راننده‌ها مبنی بر شرایط مشکل تأمین لاستیک و نبود لاستیک با نرخ مصوب، اظهار کرد: موضوع نرخ‌گذاری مصوب و تأمین لاستیک و همچنین تأمین قطعات یدکی پرمصرف ناوگان کامیونی، یکی از مطالبات کامیون‌داران در سال جاری خصوصا در ۶ ماه اخیر بود‌.
وی بیان کرد:‌ از ۲۵ تیرماه ۹۷ تا ۲۵ آبان‌ماه ۹۷ تعداد ۲۴۵ هزار حلقه لاستیک در قالب این سامانه بین راننده‌ها توزیع شد‌ که تأیید می‌کنیم این رقم به نسبت نیاز کشور بسیار کم است.
مدیرکل دفتر حمل‌ونقل کالای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای افزود: یک دستگاه کامیون حداقل ۶ حلقه لاستیک نیاز دارد، ضمن آنکه تریلی‌ها و کشنده‌ها تا ۲۰ حلقه لاستیک هم نیاز دارند. بیش از ۳۴۰ هزار دستگاه کامیون در کشور وجود دارد و این ارقام فعلی لاستیک، نیاز رانندگان را تأمین نمی‌کند و قبول داریم که مشکل در این حوزه هنوز وجود دارد.دغاغله ادامه داد: نیازمندیم که از امروز تا پایان سال، هر ماه حداقل ۲۰۰ هزار حلقه لاستیک به سازمان راهداری ارائه شود تا دراختیار راننده‌ها قرار گیرد درحالی که نیاز ناوگان کشور بیش از این ارقام است. وی با بیان اینکه هر لاستیکی که در این سامانه به دست راننده می‌رسد با نرخ مصوب و یارانه‌ای است، افزود: این لاستیک‌ها با ارز چهار هزار و 200 تومانی وارد کشور می‌شود و یا مواد اولیه آن با ارز چهار هزار و 200 تومانی به دست تولیدکننده داخلی می‌رسد.
این مقام مسئول درباره نبود عدالت در توزیع بار در پایانه‌های بار است، توضیح داد: به دنبال ایجاد سامانه‌ای با گمرک هستیم تا کامیون در حالی برای بارگیری باید بتواند وارد گمرک شود که فرایند قانونی نوبت را در پایانه‌های بار طی کرده باشد؛ متأسفانه فرایند بارگیری در گمرک در حال حاضر اینگونه است، هر ماشین می‌تواند وارد گمرک شود و بارگیری کند و موضوع نوبت هم مطرح نیست، بنابراین با توجه به گستردگی کار، اگر سامانه مشترک راه‌اندازی نشود، هیچ روش دیگری برای پیاده‌سازی عدالت در باردهی در گمرک مثمرثمر نیست.دغاغله بیان کرد:‌ همچنین اواخر خردادماه امسال بخشنامه‌ای به ادارات کل استان‌ها ابلاغ کردیم مبنی بر اینکه بارنامه در دفاتر بازاریابی پایانه‌های بار صادر نشود.
وی توضیح داد: دفاتری تحت عنوان دفاتر بازاریابی داریم که شرکت‌های باربری در سطح شهر و جاهای مختلف دارند؛ راننده‌ها مدعی بودند تعدادی از رانندگان در آن دفاتر بارنامه دریافت می‌کنند و قانون را دور می‌زدند، که صدور بارنامه در آن دفاتر را ممنوع کردیم.بر اساس این گزارش، پس از نوسانات اخیر ارزی و افزایش بی‌رویه قیمت انواع کالاهای خارجی و داخلی، قیمت قطعات یدکی و پرمصرف ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای کشور نیز نظیر سایر کالاها افزایش یافت به طوری که در برخی روزها قیمت لاستیک بر حسب قیمت دلار تا ۱۳میلیون تومان در انواع خارجی و ۸ الی ۹ میلیون تومان در نوع داخلی می‌رسید.