انتقاد دبیر جشنواره تئاتر مقاومت از کاهش تولید نمایش دفاع مقدس(اخبار ادبی و هنری)
اجرای نمایشهای شانزدهمین دوره جشنواره تئاتر مقاومت از ششم آذر در تهران آغاز میشود. به گزارش خبرنگار کیهان، نشست اعلام برنامههای شانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت، روز گذشته با حضور امیر نصیربیگی دبیر، نصرالله قادری قائممقام دبیر و محمد محمدی مدیر روابط عمومی این جشنواره برگزار شد. نصیربیگی در این نشست گفت: مراسم افتتاحیه شانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت پنج آذر با ادای احترام هنرمندان به امام خمینی(ره) در مرقد مطهر برگزار میشود و در مزار شهید آوینی ادامه مییابد. مراسم اختتامیه نیز ۱۰ آذر ساعت ۱۷:۳۰ در تالار اندیشه حوزه هنری برپا خواهد شد. آثار جشنواره در بخشهای مختلف نیز از ششم تا دهم آذر روی صحنه خواهند رفت. وی افزود: در این دوره از جشنواره تئاتر مقاومت ۵۵۰ اثر به مرحله بازبینی رسیده بود که ۱۴ نمایش صحنهای برای حضور در جشنواره انتخاب شد و در بخش خیابانی و محیطی نیز ۱۵ اثر اجرا میشود.
نصیربیگی، یکی از محورهای هدف جشنواره تئاتر مقاومت را آموزش و کادرسازی معرفی کرد و گفت: به همین منظور در حاشیه این جشنواره، کارگاههای تخصصی با حضور نزدیک به 160 نفر از اهالی تئاتر در همه استانهای کشور برگزار خواهد شد. دبیر جشنواره تئاتر مقاومت، نسبت به کاهش تولید نمایشهای دفاع مقدسی هشدار داد و تصریح کرد: انتظار میرود تا متولیان فرهنگی به این حوزه بیشتر توجه کنند تا تولیدات افزایش یابد. وی همچنین از حضور نمایشهای کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر مقاومت خبر داد و افزود: احتمالا پنج نمایش در این بخش اجرا خواهد شد. نصیربیگی درخصوص وضعیت کارها بعد از جشنواره گفت: طبق جلساتی که داشتیم بعد از برگزاری جشنواره برای گروههایی که در جشنواره و مراحل بازبینی حضور داشتند امکان اجرای عمومی هم در شهر خودشان و هم در شهرهای دیگر را فراهم میکنیم. همچنین قرار است بخشی از آثار تبدیل به تله تئاتر شود که اطلاعات آن را در آینده منتشر خواهیم کرد. دبیر شانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت بااشاره به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب، بیان کرد: در این دوره موضوعات مربوط به انقلاب از اولویت ویژهای برخوردار بود. ما باید هنرمندان جوان و انقلابی را بیشتر مورد حمایت قرار دهیم تا آنها بتوانند در ادامه مسیر کار را پیش ببرند. نصرالله قادری، قائممقام دبیر جشنواره تئاتر مقاومت نیز بااشاره به تعطیل شدن بخش بینالملل این جشنواره به خاطر کمبود بودجه، از کم توجهی مسئولان فرهنگی به تئاتر و به ویژه تئاتر مقاومت انتقاد کرد.