تکلیف 3 فدراسیون هنوز مشخص نشده است
واکنش وزارت ورزش به تلاش مدیران فوتبال برای ماندن تمام بازنشستهها از جمله تاج باید تا 26 آبان بروند
در شرایطی که 26 آبان پایان فعالیت مدیران بازنشسته در ورزش اعلام شده، مدیران فدراسیونهای فوتبال و والیبال کنارهگیری خود را اعلام نکردهاند.
سرویس ورزشی-
قانون منع بکارگیری بازنشستگان در 24 شهریور برای اجرا ابلاغ شد و اکنون دو ماه پس از آن تاریخ، مهلت نهایی اجرای این قانون فرا رسیده است. اجرای این قانون در ورزش یکی از پرچالشترینها در بین همه دستگاههای اجرایی بوده است. از تلاش اداری برای مانعتراشی در اجرای قانون گرفته تا جریان سازی برای ماندگاری بیشتر در ریاست فدراسیونهای ورزشی از کمترین اتفاقات صورت گرفته توسط برخی مدیران ورزشی مشمول این قانون بوده است.
با توجه به اینکه تاکنون لیست رسمی روسای بازنشسته فدراسیونهای ورزشی اعلام نشده، اما در پاسخهای مکرر مسئولان ورزشی و همچنین در پیگیریهای خبرنگاران مشخص شده که نزدیک به 10 رئیس فدراسیون مشمول اجرای این قانون میشوند. در لیستی که رسانهها اعلام کردند، روسای فدراسیونهای قایقرانی، هاکی، ناشنوایان، چوگان، سهگانه، هندبال، جودو، والیبال ، فوتبال، کاراته مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان میشدند. در هفتههای گذشته با توجه به استعفای برخی از روسا و یا قطعی شدن بازنشستگیشان، تکلیف ۷ فدراسیون از 10 فدراسیون مشخص شد، اما تاکنون وضعیت 3 فدراسیون همچنان در هالهای از ابهام است.
وزارت ورزش و جوانان تاکنون احمد گواری را در فدراسیون قایقرانی، حسن آباذری در فدراسیون هاکی، حسن سلگی را در فدراسیون ناشنوایان و یاشار بیغم را در فدراسیون چوگان به عنوان سرپرست معرفی کرده است. با توجه به استعفای محمدعلی صبور از فدراسیون سه گانه، احمد نامنی به عنوان سرپرست معرفی شد. در فدراسیون هندبال نیز علیرضا رحیمی جایش را به رمضانعلی دولو داد. آخرین فدراسیونی هم که وضعیت آن مشخص شد، فدراسیون جودو بود اما هنوز تکلیف روسای فدراسیونهای والیبال، فوتبال، کاراته رسما مشخص نشده و این بلاتکلیفی اجرای قانون در ورزش را دو چندان کرده است. البته درخصوص کاراته مشکل چندانی نیست زیرا روز گذشته علی رغبتی مدیرکل دفتر برنامهریزی و نظارت حوزه ورزش وزارت ورزش در گفتوگو با خبرگزاری مهر اعلام کرد امروز یا فردا فرجی از سمت ریاست استعفا میدهد.
تحلیلی که فوتبالیها ارایه میکنند
در میان فدراسیونها شاید مهمترین مسئله مربوط به فدراسیون فوتبال و والیبال است. روسای این دو فدراسیون در هفتههای گذشته نشان دادهاند که تمایلی به کنار رفتن ندارند. همین چند وقت پیش ضیایی رئیسفدراسیون والیبال در مصاحبهای اعلام کرد که قانون محترم است ولی به راحتی از حق خود نمیگذرد. تاج رئیسفدراسیون فوتبال هم روزهای گذشته دنبال آن بوده که نشان دهد فوتبال نهاد عمومی غیردولتی است که مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان نمیشود. این تلاشها تا آنجا ادامه داشت که اعضای هیئت رئیسه به دیدار لاریجانی رئیسمجلس رفتند.
مدیران فدراسیون فوتبال در تحلیلهای خود، غیر مستقیم به این موضوع اشاره میکنند که امکان دارد با رفتن تاج و هیئت رئیسه، فوتبال ایران دچار تعلیق شود. در همین خصوص برخی رسانهها برای تشریح به ماجرای تعلیق فدراسیون فوتبال کویتاشاره کردند. فیفا سه سال قبل فدراسیون فوتبال کویت را به دلیل وضع شدن قانونی جدید از سوی پارلمان این کشور که بنا به ادعای فیفا، موجب از بین رفتن استقلال فدراسیون فوتبال میشد، کویت را تعلیق کرد.
در همین باره 16 اکتبر 2015 فیفا در بیانیهای اعلام کرد: «فعالیت فدراسیون فوتبال کویت به حال تعلیق درآمد. این محرومیت به دنبال تصمیم کمیته اجرایی فیفا در جلسات 24 و 25 سپتامبر گرفته شد و به فدراسیون فوتبال کویت تا 15 اکتبر زمان داده شده بود که تغییراتی در قانون ورزش کویت ایجاد شود.»
مدیران فدراسیون فوتبال هم بازنشسته هستند
با وجود این شرایط وزارت ورزش تاکید بر اجرای قانون در ورزش دارد تا جایی که دو تن از معاونان وزیر ورزش تاکید کردهاند که تمام بازنشستگان از جمله تاج رئیس فدراسیون فوتبال باید از ورزش خارج شوند.
روز دوشنبه احمدی معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان گفت: همه روسای فدراسیونهایی که شامل قانون منع به کارگیری بازنشستگان شدهاند قطعا از سمت خود کنار میروند و این موضوع توسط فدراسیونها در حال طی کردن روال اداری است.
بعد از احمدی، فرامرزیان معاون مالی و پشتیبانی وزارت ورزش هم گفت: فدراسیون فوتبال هم در لیست نهادهای عمومی غیردولتی است به همین دلیل قانون بازنشستگی شامل حال آن هم میشود. فرامرزیان در گفتوگویی با خبرگزاری فارس عنوان کرد: برخی از فدراسیونها نفرات بازنشسته خود را رسما معرفی کردهاند. ما اتمام فعالیت (26 آبان) را گفتهایم. روز دوشنبه نیز مکاتبه نهایی را داشتیم و گفتیم بعد از موعد مقرر فعالیت بازنشستهها به هیچ عنوان طبق قانون امکانپذیر نیست. فدراسیونها نهادهای عمومی غیردولتی هستند. قوانین مربوط به شرایط اداری و استخدامی نهادهای غیردولتی باید از قوانین کلی دستگاههای اجرایی پیروی کند. ما به همه فدراسیونها و مجموعه وزارت ورزش ابلاغ کرده و پایان مهلت را گفتهایم. امکان فعالیت نیست و جرم محسوب میشود.
وی تصریح کرد: اساسنامه فدراسیون فوتبال هم اگر مصوبه هیئت وزیران است چون در لیست نهادهای عمومی غیردولتی قرار دارد، باید قانون را اجرا کند. این قانون شامل حال همه است و کسی مستثنی نیست. حالا چطور میخواهند تفسیر کنند و اگر بناست استفساریه بگیرند میتوانند جواب بگیرند و اقدام کنند. بحث ما اجرای قانون است و این قانون در اختیار ما نیست شاید اگر بود، به گونهای دیگر تصمیم میگرفتیم. چون در اختیار ما نیست هر قانونی که برای همه فدراسیونهاست برای فوتبال هم
هست.
با این اظهار نظر معاون وزیر باید دید واکنش تاج، ضیایی و سایر مدیران بازنشسته در فدراسیون فوتبال و والیبال چیست و اینکه آیا آنها از ورزش میروند یا همچنان برای حفظ صندلی خود تلاش میکنند؟!
قانون منع بکارگیری بازنشستگان در 24 شهریور برای اجرا ابلاغ شد و اکنون دو ماه پس از آن تاریخ، مهلت نهایی اجرای این قانون فرا رسیده است. اجرای این قانون در ورزش یکی از پرچالشترینها در بین همه دستگاههای اجرایی بوده است. از تلاش اداری برای مانعتراشی در اجرای قانون گرفته تا جریان سازی برای ماندگاری بیشتر در ریاست فدراسیونهای ورزشی از کمترین اتفاقات صورت گرفته توسط برخی مدیران ورزشی مشمول این قانون بوده است.
با توجه به اینکه تاکنون لیست رسمی روسای بازنشسته فدراسیونهای ورزشی اعلام نشده، اما در پاسخهای مکرر مسئولان ورزشی و همچنین در پیگیریهای خبرنگاران مشخص شده که نزدیک به 10 رئیس فدراسیون مشمول اجرای این قانون میشوند. در لیستی که رسانهها اعلام کردند، روسای فدراسیونهای قایقرانی، هاکی، ناشنوایان، چوگان، سهگانه، هندبال، جودو، والیبال ، فوتبال، کاراته مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان میشدند. در هفتههای گذشته با توجه به استعفای برخی از روسا و یا قطعی شدن بازنشستگیشان، تکلیف ۷ فدراسیون از 10 فدراسیون مشخص شد، اما تاکنون وضعیت 3 فدراسیون همچنان در هالهای از ابهام است.
وزارت ورزش و جوانان تاکنون احمد گواری را در فدراسیون قایقرانی، حسن آباذری در فدراسیون هاکی، حسن سلگی را در فدراسیون ناشنوایان و یاشار بیغم را در فدراسیون چوگان به عنوان سرپرست معرفی کرده است. با توجه به استعفای محمدعلی صبور از فدراسیون سه گانه، احمد نامنی به عنوان سرپرست معرفی شد. در فدراسیون هندبال نیز علیرضا رحیمی جایش را به رمضانعلی دولو داد. آخرین فدراسیونی هم که وضعیت آن مشخص شد، فدراسیون جودو بود اما هنوز تکلیف روسای فدراسیونهای والیبال، فوتبال، کاراته رسما مشخص نشده و این بلاتکلیفی اجرای قانون در ورزش را دو چندان کرده است. البته درخصوص کاراته مشکل چندانی نیست زیرا روز گذشته علی رغبتی مدیرکل دفتر برنامهریزی و نظارت حوزه ورزش وزارت ورزش در گفتوگو با خبرگزاری مهر اعلام کرد امروز یا فردا فرجی از سمت ریاست استعفا میدهد.
تحلیلی که فوتبالیها ارایه میکنند
در میان فدراسیونها شاید مهمترین مسئله مربوط به فدراسیون فوتبال و والیبال است. روسای این دو فدراسیون در هفتههای گذشته نشان دادهاند که تمایلی به کنار رفتن ندارند. همین چند وقت پیش ضیایی رئیسفدراسیون والیبال در مصاحبهای اعلام کرد که قانون محترم است ولی به راحتی از حق خود نمیگذرد. تاج رئیسفدراسیون فوتبال هم روزهای گذشته دنبال آن بوده که نشان دهد فوتبال نهاد عمومی غیردولتی است که مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان نمیشود. این تلاشها تا آنجا ادامه داشت که اعضای هیئت رئیسه به دیدار لاریجانی رئیسمجلس رفتند.
مدیران فدراسیون فوتبال در تحلیلهای خود، غیر مستقیم به این موضوع اشاره میکنند که امکان دارد با رفتن تاج و هیئت رئیسه، فوتبال ایران دچار تعلیق شود. در همین خصوص برخی رسانهها برای تشریح به ماجرای تعلیق فدراسیون فوتبال کویتاشاره کردند. فیفا سه سال قبل فدراسیون فوتبال کویت را به دلیل وضع شدن قانونی جدید از سوی پارلمان این کشور که بنا به ادعای فیفا، موجب از بین رفتن استقلال فدراسیون فوتبال میشد، کویت را تعلیق کرد.
در همین باره 16 اکتبر 2015 فیفا در بیانیهای اعلام کرد: «فعالیت فدراسیون فوتبال کویت به حال تعلیق درآمد. این محرومیت به دنبال تصمیم کمیته اجرایی فیفا در جلسات 24 و 25 سپتامبر گرفته شد و به فدراسیون فوتبال کویت تا 15 اکتبر زمان داده شده بود که تغییراتی در قانون ورزش کویت ایجاد شود.»
مدیران فدراسیون فوتبال هم بازنشسته هستند
با وجود این شرایط وزارت ورزش تاکید بر اجرای قانون در ورزش دارد تا جایی که دو تن از معاونان وزیر ورزش تاکید کردهاند که تمام بازنشستگان از جمله تاج رئیس فدراسیون فوتبال باید از ورزش خارج شوند.
روز دوشنبه احمدی معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان گفت: همه روسای فدراسیونهایی که شامل قانون منع به کارگیری بازنشستگان شدهاند قطعا از سمت خود کنار میروند و این موضوع توسط فدراسیونها در حال طی کردن روال اداری است.
بعد از احمدی، فرامرزیان معاون مالی و پشتیبانی وزارت ورزش هم گفت: فدراسیون فوتبال هم در لیست نهادهای عمومی غیردولتی است به همین دلیل قانون بازنشستگی شامل حال آن هم میشود. فرامرزیان در گفتوگویی با خبرگزاری فارس عنوان کرد: برخی از فدراسیونها نفرات بازنشسته خود را رسما معرفی کردهاند. ما اتمام فعالیت (26 آبان) را گفتهایم. روز دوشنبه نیز مکاتبه نهایی را داشتیم و گفتیم بعد از موعد مقرر فعالیت بازنشستهها به هیچ عنوان طبق قانون امکانپذیر نیست. فدراسیونها نهادهای عمومی غیردولتی هستند. قوانین مربوط به شرایط اداری و استخدامی نهادهای غیردولتی باید از قوانین کلی دستگاههای اجرایی پیروی کند. ما به همه فدراسیونها و مجموعه وزارت ورزش ابلاغ کرده و پایان مهلت را گفتهایم. امکان فعالیت نیست و جرم محسوب میشود.
وی تصریح کرد: اساسنامه فدراسیون فوتبال هم اگر مصوبه هیئت وزیران است چون در لیست نهادهای عمومی غیردولتی قرار دارد، باید قانون را اجرا کند. این قانون شامل حال همه است و کسی مستثنی نیست. حالا چطور میخواهند تفسیر کنند و اگر بناست استفساریه بگیرند میتوانند جواب بگیرند و اقدام کنند. بحث ما اجرای قانون است و این قانون در اختیار ما نیست شاید اگر بود، به گونهای دیگر تصمیم میگرفتیم. چون در اختیار ما نیست هر قانونی که برای همه فدراسیونهاست برای فوتبال هم
هست.
با این اظهار نظر معاون وزیر باید دید واکنش تاج، ضیایی و سایر مدیران بازنشسته در فدراسیون فوتبال و والیبال چیست و اینکه آیا آنها از ورزش میروند یا همچنان برای حفظ صندلی خود تلاش میکنند؟!