24 ساعت پس از دیدار وزیر ورزش با شیخ سلمان بحرینی
کنفدراسیون فوتبال آسیا تاثیری بر رای دادگاه بینالمللی ورزش نداشت برگزاری دیدار تیمهای ایران و عربستان همچنان در زمین بیطرف!
طبق رای دادگاه بینالمللی ورزش تیمهای فوتبال ایران بازهم باید در کشور ثالث از تیمهای عربستانی میزبانی کنند!
سرویس ورزشی-
برگزاری بازی برگشت فینال لیگ قهرمانان آسیا در تهران موجب حضور مقامات ارشد فوتبال آسیا و جهان در تهران شد. شیخ سلمان رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا یکی از نفراتی بود که برای تماشای بازی و اهدای جام به تیم قهرمان در تهران حاضر شده بود.
قبل از بازی فینال یعنی صبح شنبه، شیخ سلمان بحرینی به دیدار وزیر ورزش و جوانان رفت تا صحبتهایی را درباره فوتبال با مسئول ورزش ایران داشته باشد. در این دیدار وزیر ورزش مباحث مختلفی درباره فوتبال مطرح شد که یکی از آنها موضوع میزبانی تیمهای ایرانی از تیمهای عربستانی بود. سلطانیفر در این باره گفت: حق تیمهای ایرانی است که در ایران میزبان تیمهای عربستانی باشند و از کنفدراسیون فوتبال آسیا و شما انتظار داریم که ورزش از مسایل سیاسی جدا باشد و ما ورزش و بخصوص فوتبال را پیوند دهنده ملتها میدانیم و معتقدیم پیامآور صلح و دوستی ملتهاست.
بازهم بازی در زمین بیطرف
اما 24 ساعت پس از صحبتهای وزیر ورزش خبر رسید که بازی تیمهای ایران و عربستان به مانند یکی دو سال اخیر بازهم در زمین بیطرف برگزار میشود. این خبر را مازیار ناظمی مدیر روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان با انتشار صحبتهای شیخ سلمان اعلام کرد: «بازیهای ایران و عربستان همچنان در زمین بیطرف برگزار میشود.»
شیخ سلمان در حضور وزیر ورزش درباره این بازیها گفته بود: «این مسئلهای است که در کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا بررسی میشود. دو روز گذشته دادگاه عالی ورزش در سوئیس درباره این قضیه رای داده و رای آنها بالاتر از تصمیم کنفدراسیونها است. من نه تنها نمیتوانم درباره آن حرف بزنم، بلکه ما هیچ تاثیری روی رای دادگاه عالی نداریم. این مسئله شامل تمام کنفدرسیونها است. اما تا جایی که مربوط بهای اف سی میشود، ما نقش مثبت خود را ایفا میکنیم و در این راه سعی میکنیم تمام تلاش و کمک خود را انجام دهیم.»
با این حساب فوتبال عربستان 4 نماینده در فصل پیش روی لیگ قهرمانان دارد و با توجه به سهمیه 2+2 فوتبال ایران، تمام تیمهای ایرانی با مشکل میزبانی از تیمهای عربستانی در همان دور گروهی روبرو میشوند و باید از حالا برنامهریزی کنند چون به طور قطع یکی از میزبانیهای سه گانه خود را از دست میدهند و باید به کشورهای دیگر از جمله عمان سفر کنند.
همچنین این اتفاق به احتمال فراوان در مراحل حذفی همگریبان تیمهای باشگاهی ایران را خواهد گرفت.
چرا فدراسیون خبر را رسانهای نکرد؟!
اما موضوع دیگر درباره این ماجرا آن است که رای دادگاه بینالمللی ورزش درباره مناقشه فوتبال ایران و عربستان صادر شده ولی فدراسیون فوتبال نه تنها محتوای آن را اعلام نمیکند بلکه درباره صدور رای نیز کوچکترین اطلاعاتی ارایه نکرده است! این در حالی است که روزهای زیادی باشگاهها و هواداران فوتبال در انتظار صدور این رای بوداند.
به نظر میرسد فدراسیون فوتبال در این مورد خاص منتظر شرایط مساعد برای رسانهای کردن خبر بوده و الان زمان مناسبی برای آن نبوده است.
ضعف در دیپلماسی ورزش
جالب اینکه سال گذشته مسئولان فدراسیون فوتبال مدعی شده بود که رای دادگاه بینالمللی ورزش به نفع ایران است و حتی برخی مسئولان از آن به عنوان پیروزی بزرگ فوتبال ایران یاد کرد ولی در عمل اتفاقی رخ نداد.
تردیدی نیست که یکی از دلایل عدم موفقیت ورزش در چنین پروندههایی – با وجود آنکه حق کاملا با ما بوده - ضعف دیپلماسی است. ورزش سالهاست از این ناحیه ضربه خورده و متاسفانه تلاشی نیز برای بهبود شرایط صورت نمیگیرد.
برگزاری بازی برگشت فینال لیگ قهرمانان آسیا در تهران موجب حضور مقامات ارشد فوتبال آسیا و جهان در تهران شد. شیخ سلمان رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا یکی از نفراتی بود که برای تماشای بازی و اهدای جام به تیم قهرمان در تهران حاضر شده بود.
قبل از بازی فینال یعنی صبح شنبه، شیخ سلمان بحرینی به دیدار وزیر ورزش و جوانان رفت تا صحبتهایی را درباره فوتبال با مسئول ورزش ایران داشته باشد. در این دیدار وزیر ورزش مباحث مختلفی درباره فوتبال مطرح شد که یکی از آنها موضوع میزبانی تیمهای ایرانی از تیمهای عربستانی بود. سلطانیفر در این باره گفت: حق تیمهای ایرانی است که در ایران میزبان تیمهای عربستانی باشند و از کنفدراسیون فوتبال آسیا و شما انتظار داریم که ورزش از مسایل سیاسی جدا باشد و ما ورزش و بخصوص فوتبال را پیوند دهنده ملتها میدانیم و معتقدیم پیامآور صلح و دوستی ملتهاست.
بازهم بازی در زمین بیطرف
اما 24 ساعت پس از صحبتهای وزیر ورزش خبر رسید که بازی تیمهای ایران و عربستان به مانند یکی دو سال اخیر بازهم در زمین بیطرف برگزار میشود. این خبر را مازیار ناظمی مدیر روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان با انتشار صحبتهای شیخ سلمان اعلام کرد: «بازیهای ایران و عربستان همچنان در زمین بیطرف برگزار میشود.»
شیخ سلمان در حضور وزیر ورزش درباره این بازیها گفته بود: «این مسئلهای است که در کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا بررسی میشود. دو روز گذشته دادگاه عالی ورزش در سوئیس درباره این قضیه رای داده و رای آنها بالاتر از تصمیم کنفدراسیونها است. من نه تنها نمیتوانم درباره آن حرف بزنم، بلکه ما هیچ تاثیری روی رای دادگاه عالی نداریم. این مسئله شامل تمام کنفدرسیونها است. اما تا جایی که مربوط بهای اف سی میشود، ما نقش مثبت خود را ایفا میکنیم و در این راه سعی میکنیم تمام تلاش و کمک خود را انجام دهیم.»
با این حساب فوتبال عربستان 4 نماینده در فصل پیش روی لیگ قهرمانان دارد و با توجه به سهمیه 2+2 فوتبال ایران، تمام تیمهای ایرانی با مشکل میزبانی از تیمهای عربستانی در همان دور گروهی روبرو میشوند و باید از حالا برنامهریزی کنند چون به طور قطع یکی از میزبانیهای سه گانه خود را از دست میدهند و باید به کشورهای دیگر از جمله عمان سفر کنند.
همچنین این اتفاق به احتمال فراوان در مراحل حذفی همگریبان تیمهای باشگاهی ایران را خواهد گرفت.
چرا فدراسیون خبر را رسانهای نکرد؟!
اما موضوع دیگر درباره این ماجرا آن است که رای دادگاه بینالمللی ورزش درباره مناقشه فوتبال ایران و عربستان صادر شده ولی فدراسیون فوتبال نه تنها محتوای آن را اعلام نمیکند بلکه درباره صدور رای نیز کوچکترین اطلاعاتی ارایه نکرده است! این در حالی است که روزهای زیادی باشگاهها و هواداران فوتبال در انتظار صدور این رای بوداند.
به نظر میرسد فدراسیون فوتبال در این مورد خاص منتظر شرایط مساعد برای رسانهای کردن خبر بوده و الان زمان مناسبی برای آن نبوده است.
ضعف در دیپلماسی ورزش
جالب اینکه سال گذشته مسئولان فدراسیون فوتبال مدعی شده بود که رای دادگاه بینالمللی ورزش به نفع ایران است و حتی برخی مسئولان از آن به عنوان پیروزی بزرگ فوتبال ایران یاد کرد ولی در عمل اتفاقی رخ نداد.
تردیدی نیست که یکی از دلایل عدم موفقیت ورزش در چنین پروندههایی – با وجود آنکه حق کاملا با ما بوده - ضعف دیپلماسی است. ورزش سالهاست از این ناحیه ضربه خورده و متاسفانه تلاشی نیز برای بهبود شرایط صورت نمیگیرد.