kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۶۵۵۰
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۲
به گفته خبرنگار گاردین

افشاگری پشت‌پرده شبکه «ایران اینترنشنال» علت قتل «خاشقجی» توسط بن‌سلمان است

خبرنگار «گاردین» که اخیرا از نقش یکی از عاملان ترور «خاشقجی» در تأمین مالی شبکه ضدایرانی «ایران ‌اینترنشنال» پرده برداشته بود این بار گفته، علت قتل این منتقد عربستانی توسط بن سلمان، افشاگری او درباره این شبکه تلویزیونی بود. خاشقجی به این خبرنگار گفته بود، بن سلمان و مشاورش(سعود القحطانی) این شبکه تلویزیونی ضدایرانی را به راه انداخته‌اند!



سرویس خارجی -

قتل فجیع «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی با وجود گذشته پنج هفته همچنان اهمیت رسانه‌ای خود را حفظ کرده است. تاکنون در مورد دلایل قتل خاشقجی روایت‌های متعددی گفته شده اما روایت خبرنگار گاردین در این مورد قابل توجه است. «سعید کمالی دهقان» خبرنگار روزنامه انگلیسی گاردین چهارشنبه 9 آبان در گزارشی به نقش یکی از عاملان ترور «جمال خاشقجی»، روز‌نامه‌نگار منتقد سعودی در راه‌اندازی و تأمین مالی شبکه تلویزیون ضدایرانی «ایران ‌اینترنشنال» پرداخت. منبع روزنامه گاردین گفته بود «سعود القحطانی»، مشاور پادشاهی عربستان که بعد از بالا گرفتن رسوایی‌ها بر سر ترور «جمال خاشقجی» از تمامی مناصبش برکنار شد یکی از تأمین‌کنندگان مالی تلویزیون ضدایرانی «ایران ‌اینترنشنال» است.بر اساس گزارش این روزنامه انگلیسی که به‌قلم سعید کمالی دهقان نگاشته شده، شبکه تلویزیونی «ایران‌ اینترنشنال» که دفتر آن در لندن قرار دارد، از سوی یک سازمان مخفی و شرکتی تأمین مالی می‌شود که مدیر آن یک تاجر سعودی با ارتباطات نزدیک به «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی است.
یک منبع به گاردین گفته «محمد بن سلمان» که به‌ عقیده بسیاری اصلی‌ترین چهره دخیل در قتل «جمال خاشقجی»، در کنسولگری عربستان در اسلامبول است حامی اصلی شبکه «ایران ‌اینترنشنال» است. این شبکه که دفتر آن در «چیزیک» واقع در غرب لندن قرار دارد گزارش‌ها درباره دریافت بودجه از دربار سعودی را تکذیب نکرده است.ایران اینترنشنال اولین شبکه فارسی‌زبان بود که بعد از وقوع حمله تروریستی در شهر اهواز با «یعقوب حر التستری» سخنگوی گروهک جدایی‌طلب و تروریستی «الاحوازیه» مصاحبه کرد.
تستری در این مصاحبه از کشتار صورت‌گرفته در این حادثه تمجید کرد!اما دیروز خبرنگار گاردین در توییتر خود نوشت: «می‌توانم تایید کنم که جمال خاشقجی به این دلیل کشته شد که با من تلفنی از اسلامبول در صبح 26 سپتامبر (4 مهرماه) صبحت کرد و افشا کرد که تلویزیون «ایران اینترنشنال» توسط محمد بن سلمان و سعود القحطانی تامین مالی می‌شود.» کمالی دهقان پس از آ‌نکه گزارش‌های افشاگرانه گاردین را نوشت در توییتر خود مطلبی منتشر کرد که نوشته بود به دلیل حضورش در برنامه تلویزیون ایران اینترنشنال حق‌الزحمه دریافتی از این شبکه را به صندوق یونیسف واریز کرده است. به نظر می‌رسد کمالی دهقان پس از انتشار توییت افشاگرانه امروز خود تهدید شده یا نگران جان خود و دچار شدن به سرنوشت خاشقجی است. وی در توییتر با آوردن آیاتی از قرآن به صراحت اعلام کرده که نگران جان خود شده است. وی ساعاتی بعد تمام توییترهایی را که درباره ارتباط بن سلمان با اینترنشنال منتشر کرده بود پاک کرد!
قتل یک روزنا‌مه‌نگار دیگر
از سوی دیگر، القدس العربی به نقل از روزنامه‌ها و پایگاه‌های خبری از مرگ «ترکی بن عبدالعزیز الجاسر»، دیگر روزنامه‌نگار و نویسنده سعودی در اثر شکنجه هنگام بازداشت خبر داد. حساب کاربری «زندانیان سیاسی» که به اخبار زندانیان و موارد نقض حقوق بشر در عربستان می‌پردازد به نقل از پایگاه الخلیج الجدید نوشت الجاسر بازداشت و سپس آن قدر شکنجه شد تا جان باخت. این اتفاق بعد از آن افتاد که مقامات سعودی ادعا کردند او حساب کاربری با نام «کشکول» را در شبکه اجتماعی توییتر اداره می‌کند. این حساب کاربری از موارد نقض حقوق بشر مقامات ریاض در عربستان پرده
 برمی‌داشت.
جوخه مرگ 50 نفره
در همین حال شبکه بی‌بی‌سی اعلام کرده، سعودی‌ها تابستان سال گذشته، یک جوخه مرگ پنجاه نفره برای از میان برداشتن مخالفان سیاسی خود تاسیس کرده‌اند. به نوشته شبکه خبری الجزیره، یک منبع آگاه به شبکه خبری بی‌بی‌سی گفته که جمال خاشقجی، اولین قربانی چنین اقداماتی نبوده است. بی‌بی‌سی اطلاعاتی از مرگ یک مخالف دیگر سعودی یک سال پیش از قتل جمال خاشقجی منتشر کرده است. این مقتول تحت بازداشت سعودی‌ها بوده است. این قتل پس از ضرب و شتم و شکنجه معارض سعودی مزبور در هتل ریتز (در عربستان) صورت گرفته است.اما در ادامه فشار جهانی بر بن‌سلمان به دلیل قتل خاشقجی، شرکت کشتی‌ساز «لورِسن» آلمان، ساخت کشتی‌های یگان گارد ساحلی عربستان را متوقف کرد و تعداد زیادی از کارکنان مشغول در پروژه ساخت این کشتی‌ها را، به استفاده از مرخصی ساعتی بدون حقوق مجبور کرد. شرکت خصوصی لورسن 5 سال پیش، قرارداد ساخت کشتی‌های گارد ساحلی عربستان را با ریاض امضا کرد و از سال 2016، کار ساخت این کشتی‌ها آغاز شد. عربستان دومین مقصد صادرات تسلیحات آلمانی در سال 2017 بوده است. سعودی‌ها فقط در سال جاری میلادی 462 میلیون دلار سلاح از آلمان وارد کرده‌اند.
سفرهای استانی ملک سلمان
اما شاه سعودی که این‌روزها به شدت تحت فشارهای بین‌المللی مربوط به قتل روزنامه‌نگار سعودی است، در اقدامی بی‌سابقه به انجام سفرهای استانی و تلاش برای ترمیم جایگاه ولیعهد عربستان روی آورده است. این نخستین سفر داخلی شاه سعودی از سال 2015 تاکنون است و به نوشته روزنامه عکاظ، هدف از آن، اطلاع از احوال شهروندان سعودی و نیز افتتاح چندین پروژه مهم در حوزه توسعه است!
گفتنی است که علی‌اصغر رمضانپور معاون عطاءالله مهاجرانی وزیر فرهنگ در دولت اصلاحات، سردبیر خبر در تلویزیون سعودی «ایران اینترنشنال»
 است.