kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۶۵۴۱
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۰
مستخدمین حسینی:

حتی آمریکا هم اقتصاد آزاد ندارد

معاون اسبق بانک مرکزی با‌ اشاره به دخالت‌های ترامپ در زمینه تعرفه‌گذاری واردات، اعلام کرد حتی در آمریکا هم اقتصاد آزاد وجود ندارد.

حیدر مستخدمین حسینی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، درباره دلایل اصلی افزایش قیمت ارز و تحولات بازار ارز در ماه‌های اخیر گفت: ریشه اصلی افزایش قیمت ارز، حجم نقدینگی هزار و 700 هزار میلیارد تومانی بود.
وی افزود: در شروع دوره اول ریاست‌ جمهوری احمدی‌نژاد حجم نقدینگی کشور 70 هزار میلیارد تومان بود که پس از 8 سال و در دوره اول ریاست‌جمهوری روحانی حجم نقدینگی به هفت برابر یعنی 490 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.
معاون اسبق بانک مرکزی ادامه داد: از ابتدای دولت احمدی‌نژاد تا کنون حجم نقدینگی 25 برابر افزایش یافته است که اگر تولید کشور هم متناسب با نقدینگی یعنی 25 برابر افزایش می‌یافت تورم نداشتیم.
به گفته مستخدمین حسینی، بنابراین اولین ‌اشکال در این است که نقدینگی افزایش یافته و نقدینگی به سمت فعالیت‌های مولد هدایت نشده بلکه به سمت فعالیت‌های غیرمولد، رانتی و انحصاری سوق یافته است.
وی با تأکید بر اینکه برای اصلاح وضعیت موجود، نقدینگی باید مهار شود، گفت: اگر نقدینگی در اختیار آحاد جامعه بود این مشکلات به وجود نمی‌آمد.
این کارشناس بازار پول و سرمایه اضافه کرد: نه تنها تولید متناسب با رشد نقدینگی نیست بلکه تولید کشور درجا زده است به طوریکه رشد اقتصادی  کشور امسال قطعاً منفی می‌شود.
مستخدمین‌حسینی با ‌اشاره به اینکه رشد منفی اقتصاد منجر به منفی شدن رفاه اجتماعی و اقتصادی می‌شود بیان کرد: در سال‌های گذشته کارنامه مثبتی از رشد اقتصادی نداشته‌ایم.
وی در پاسخ به این سؤال که سیاست‌های ارزی دولت و صدور بخشنامه‌های متعدد ارزی از ابتدای امسال چقدر به نابسامانی بازار ارز در ماه‌های اخیر دامن زد، اظهار داشت: پیش از این گفته می‌شد که مدیریت آقای بهمنی در بانک مرکزی بدترین دوره مدیریتی بوده ‌اما در دوران آقای سیف مدیریت بانک مرکزی دوره بدتری را سپری کرد، به طوری که با صدور بخشنامه‌های متعدد ارزی صادرکننده و واردکننده عملاً نمی‌توانستند برنامه‌ریزی کنند.
این کارشناس بازار پول و سرمایه با اعلام اینکه چرا وقتی مدیریت اقتصادی خوب نیست، مردم باید هزینه آن را بپردازند،‌ گفت: وقتی برای واردات کالا ارز با نرخ چهار هزار و 200 تومان اعلام می‌شود و بعد اعلام می‌کنند که واردکنندگان باید مابه‌التفاوت آن را بپردازند؟ این بدان معناست که دولت که خود وظیفه ثبات اقتصادی را به عهده‌دارد ثبات اقتصادی را زیر سؤال می‌برد.
مستخدمین حسینی در پاسخ به این سؤال که در شرایط فعلی برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور چه باید کرد گفت:‌دولت و مجلس باید به آن نتیجه برسند که از کدام نظام اقتصادی باید تبعیت کنند.
وی ادامه داد: اگر جهت‌دهی اقتصاد آزاد است، کشور اصلاً شرایط اقتصاد آزاد را ندارد و اصلا اقتصاد آزاد وجود خارجی ندارد و حتی آمریکا هم اقتصاد آزاد ندارد.این کارشناس اقتصادی بیان کرد: دلیل این مطلب هم دخالت‌های ترامپ در اقتصاد است که از جمله آن می‌توان به تعرفه‌گذاری واردات کالا از چین و یا مسائلی از این قبیل ‌اشاره کرد.