kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۶۵۲۳
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۲

کلاس‌های پرمخاطره ( یادداشت خبرنگار)

در مدارس مناطقی از شهرستان بیرانشهر دانش‌آموزان ناگزیر به تحمل همزیستی مخاطره‌آمیز با موجوداتی از جمله جونده، خزنده و پرنده هستند.

این مدارس که توسط نوسازی مدارس استان ساخته شده‌اند، مصائب طاقت‌فرسای فراوان برای دانش‌آموزان و معلم به همراه دارد به گونه‌ای که تحصیل در زیر سقف آنها ناامن و دلهره‌آور است.
سوراخ سنبه‌های زیر سقف شیروانی فلزی به اصطلاح کلاس‌های درس مدارس شهرستان بیرانشهر به زیست بوم پرندگان، جوندگان از قبیل خانواده موش‌ها و خزندگان تبدیل شده و فضولات و آت و آشغال‌ ناشی از جولان آنها بر سر ساکنان کلاس‌ها‌ آوار می‌شود. تحصیل دانش‌آموزان در چنین مکان‌هایی ناامن که از حیز انتفاع آموزشی فاصله گرفته‌اند شایسته معلمان و دانش‌آموزان نیست. شیروانی فلزی سقف این نوع مدارس سرمای استخوان‌سوز زمستان در این شهرستان ییلاقی لرستان وارد کلاس کرده و علاوه بر آن صدای بارش باران را به داخل کلاس‌ هدایت می‌کند و سقف مذکور هنگام گرما نیز به مثابه کوره‌ای جهنمی عمل می‌کند.
به هر حال دانش‌آموزان بسیاری از مدارس تابعه شهرستان بیرانشهر در چنین شرایطی که هر آن بیم وقوع حادثه‌ای که کمترین آنها نیش خزنده و ابتلا به بیماریهای خطرناکی را در پی دارد را سپری می‌کنند و بیش از آنکه توجه‌شان به فراگیری درس معطوف شود. به بیم و اضطراب در امان ماندن از این محیط پرمخاطره و جان سالم به در بردن از آن سپری می‌شود.
برای نجات از این مخمصه، پیشنهاد می‌شود دستگاه متولی ساخت مدارس استان لرستان کمی هم به فکر رفع مشکل دانش‌آموزان این مدارس باشند!
نورمحمد سپهوند