kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۶۵۱۳
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۰

ساخت دستگاه سرند دوار تراکتوری در اراک



  عضو شورای پارک علم و فناوری استان مرکزی گفت: نخستین بار در کشور دستگاه سرند دوار تراکتوری با هدف استفاده در لوله‌گذاری ایمن آبرسانی و گازرسانی در اراک طراحی و ساخته شد.
«حسن قمری ساعی» اظهار داشت: این دستگاه با سرند کردن خاک و دادن قطر مناسب و قابل تنظیم در کنار ریزش آن به قسمت زیر و بالای لوله به خصوص در حالت مرطوب موجب میرا کردن ارتعاشات و بهبود چندین برابری طول عمر لوله می‌شود.
وی گفت: این عمل در کشورهای پیشرفته به وسیله خودروهایی در حد و اندازه شبیه بولدوزر و‌گریدر به نام لایه ریز خط لوله (pipeline padder) در امر لوله‌گذاری ایمن به کار گرفته می‌شود.
وی افزود: استفاده از سرند دوار توسط معاونت آب و خاک جهاد کشاورزی به جای سرندهای دستی الزام و بخشنامه شده است.
عضو انجمن بین‌المللی مهندسان مکانیک آمریکا توضیح داد: در ایران به علت گرانی تجهیزات خودرو از یک سو و فراوانی تراکتورهای کشاورزی از سوی دیگر تجهیزات مذکور با اتصال به تراکتور برای کشش و با تغییراتی در سیستم پیشروی تراکتور و به کارگیری سیستم هیدروستاتیکی و هیدرولیکی در انتقال نیروی بخش‌های مختلف دستگاه، با قیمت نازل‌تر در مقایسه با ماشین‌های پر هزینه خودرو در دسترس مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد.
قمری ساعی گفت: این دستگاه از یک شاسی مقاوم برای شرایط سخت که روی آن استوانه دوار اختصاصی انتقال مواد و با پروانه تغذیه و بیل جمع‌کننده و در انتهای آن قسمت نخاله ریز و در زیر سرند دوار، نوار نقاله برای پرتاب و ریختن خاکدانه مناسب سرند شده تشکیل شده است.
وی افزود: این ماشین به شکل فعلی مشابه خارجی ندارد و نمونه اولیه آن با صرف هزینه‌ای در حدود یک میلیارد و پانصد میلیون ریال در مدت 8 ماه ساخته شده است.
عضو شورای پارک علم و فناوری استان مرکزی اظهار داشت: این دستگاه در 13 مرداد 1397 به عنوان اختراع در اداره مالکیت صنعتی (معنوی) کشور برای مدت 20 سال به ثبت رسیده و ثبت فرا ملی آن در حال انجام است.