واکنش دبیرخانه شورای اطلاعرسانی دولت و پاسخ کیهان(خبر ویژه)
دبیرخانه شورای اطلاعرسانی دولت در واکنش به یک خبر ویژه میگوید نباید دچار خودتحریمی شویم.
این دبیرخانه در واکنش به خبر منتشره در تاریخ 28 مهر با عنوان «آقای واعظی! اتحادیه اروپا دفتر را برای نفوذ و خرابکاری میخواهد»، توضیحی با این مضمون ارسال کرده است:
«نشست اخیر سفرای کشورهای اروپایی با کمیسیون امنیت ملی مجلس، پیشنهاد تأسیس دفتر اتحادیه اروپا را به همراه داشت، این پیشنهاد از سوی سفیر اتریش مطرح شد که کشورش ریاست دورهای اتحادیه اروپا را برعهده دارد.
پس از آن، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری با استقبال از این پیشنهاد تأکید کرد که در شرایط کنونی که قول و قرارهایی در مسئله برجام با اتحادیه اروپا گذاشتهایم، به نظر میرسد اگر روال کار عادی طی شود و مراجع ذیربط هم اقدامات خود را انجام دهند، افتتاح دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا میتواند برای همکاری اقتصادی ما با این اتحادیه مفید باشد.
اما پس از این اظهارنظر بود که دوباره برخی از رسانهها دست به کار شدند و با انتقاد از این اظهارات، اعلام کردند که اتحادیه اروپا دفتر را برای نفوذ و خرابکاری میخواهد. روزنامه کیهان با استناد به نقل قولی از ریچارد هاویت (تهیهکننده سند راهبردی اتحادیه اروپا درباره روابط ایران) استقبال از بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در تهران را سهلاندیشی و بیدقتی خوانده است.
در شرایط خروج آمریکا از برجام و تأکید اروپاییها بر حفظ توافق هستهای، به نظر میرسد گسترش ساز و کارهای همکاریهای چندجانبه هر چه بیشتر میتواند در موفقیت راهکارهای حفظ برجام و تأمین منافع ایران، مؤثر باشد. ضمن آنکه اتحادیه اروپا در حمایت از برجام و مخالفت با تحریمهای جدید ایالات متحده، مواضع خوبی گرفته و ساز و کارهایی مثل احیای مقررات انسداد و ایجاد کانالهای مستقل مالی بدون به کارگیری دلار را در دستور کار قرار داده که امید است این اقدامات در عمل با تحریمهای غیر قانونی آمریکا مقابله کند تا زمینه تداوم برجام فراهم شود.
از سوی دیگر اگر استناد به نقل قولهای برخی از مقامات اروپایی بتواند به سادگی مبنای کار تصمیمگیریهای دیپلماسی قرار گیرد، در این صورت منافع ملی کشورمان هر روز با اظهارنظرهای متفاوت مقامات غربی دستخوش تغییر و تهدید خواهد بود؛ این در حالی است که راهبردهای دیپلماسی کشور، فراتر از اظهارات یک یا چند مقام غربی، مبتنی بر چارچوب نظام جمهوری اسلامی و منافع ملی کشور تعیین میشود؛ علاوه بر آن اگر استناد درست یا غلط به یک نقل قول میتواند مبنای کار رسانهای مثل کیهان باشد، چرا نتوان به اظهارات یکی از مسئولان ارشد اتحادیه اروپا استناد کرد. «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از زمان خروج آمریکا از برجام، بارها در حفظ آن و حمایت از افزایش تجارت با ایران تأکید داشته است.
موگرینی تأکید کرده است که اتحادیه اروپا اجازه نمیدهد توافق هستهای سال 2015 با تهران نابود شود و به طور قطع این اتحادیه بر تصمیمهای خود سرمایهگذاری خواهد کرد.
چنین شرایطی بیش از پیش نشان میدهد برای نخستین بار است که اتحادیه اروپا در حمایت از ایران، مقابل ایالات متحدهای ایستاده که قطعاً انتظار مراودات اقتصادی گستردهتری با آن دارد و این مسئله ناشی از چیزی نیست جز منطق قوی دیپلماسی جمهوری اسلامی که بر گفتوگوی سازنده و مبتنی بر منافع ملی با کشورهای دنیا دنبال شده است.
کیهان: اظهارات ریچارد هاویت و موگرینی ادامه یکدیگر است. وقتی موگرینی از حفظ برجام حرف میزند- به شهادت عملکرد اروپا در 7 ماهه گذشته- منظورش حفظ یکطرفه تعهدات مورد اجرا توسط ایران است؛ وگرنه اروپا در این هفت ماه، حتی یک اقدام عملی برای ایستادن مقابل تحریمهای آمریکا یا حداقل تقدیم پیشنویس قطعنامه اعتراض به آمریکا به شورای امنیت (به خاطر نقض قطعنامه 2231 که برجام ذیل آن تعریف شده) انجام نداده است. اکنون نیز اروپاییها در حالی که بعد از 7 ماه وقتکشی، راهاندازی مکانیسم ناقص مورد ادعای خود را به زمستان آینده حواله میدهند، دو شرط نقد را پیش میکشند؛ راهاندازی دفتر در تهران و تصویب ملحقات FATF از سوی ایران! خودتحریمی واقعی قبول و اجرای مطالبات FATF است.
جالب اینکه یورونیوز و فایننشال تایمز هر دو گزارش دادهاند کشورهای اروپایی (به ویژه 3 کشور عضو برجام) حاضر نیستند برای میزبانی دفتر مورد نظر اروپا برای اجرای مکانیسم مورد نظر داوطلب شوند. آیا اینها عجیب و بیدارکننده نیست؟
نکته دیگر این که ریچارد هاویت یک مقام رسمی اروپایی (تدوینکننده سند راهبردی اتحادیه اروپا درباره روابط با ایران است) و به صراحت میگوید «توافق هستهای یک نقطه عطف بود... ما باید دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا را در تهران افتتاح کنیم و گفتوگو درباره حقوق بشر را از سر بگیریم. نیروهایی در داخل ایران در حال اعمال فشار بر حاکمیت هستند و ما امیدواریم گزارش ما نیز باعث پیشرفت در این زمینه شود. اروپا در ایران نفوذ دارد ولی آمریکا از این نفوذ برخوردار نیست. ما میخواهیم از این اهرم استفاده کنیم». آیا میتوان خود را به خواب زد و گفت انشاءالله گربه است؟!
«نشست اخیر سفرای کشورهای اروپایی با کمیسیون امنیت ملی مجلس، پیشنهاد تأسیس دفتر اتحادیه اروپا را به همراه داشت، این پیشنهاد از سوی سفیر اتریش مطرح شد که کشورش ریاست دورهای اتحادیه اروپا را برعهده دارد.
پس از آن، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری با استقبال از این پیشنهاد تأکید کرد که در شرایط کنونی که قول و قرارهایی در مسئله برجام با اتحادیه اروپا گذاشتهایم، به نظر میرسد اگر روال کار عادی طی شود و مراجع ذیربط هم اقدامات خود را انجام دهند، افتتاح دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا میتواند برای همکاری اقتصادی ما با این اتحادیه مفید باشد.
اما پس از این اظهارنظر بود که دوباره برخی از رسانهها دست به کار شدند و با انتقاد از این اظهارات، اعلام کردند که اتحادیه اروپا دفتر را برای نفوذ و خرابکاری میخواهد. روزنامه کیهان با استناد به نقل قولی از ریچارد هاویت (تهیهکننده سند راهبردی اتحادیه اروپا درباره روابط ایران) استقبال از بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در تهران را سهلاندیشی و بیدقتی خوانده است.
در شرایط خروج آمریکا از برجام و تأکید اروپاییها بر حفظ توافق هستهای، به نظر میرسد گسترش ساز و کارهای همکاریهای چندجانبه هر چه بیشتر میتواند در موفقیت راهکارهای حفظ برجام و تأمین منافع ایران، مؤثر باشد. ضمن آنکه اتحادیه اروپا در حمایت از برجام و مخالفت با تحریمهای جدید ایالات متحده، مواضع خوبی گرفته و ساز و کارهایی مثل احیای مقررات انسداد و ایجاد کانالهای مستقل مالی بدون به کارگیری دلار را در دستور کار قرار داده که امید است این اقدامات در عمل با تحریمهای غیر قانونی آمریکا مقابله کند تا زمینه تداوم برجام فراهم شود.
از سوی دیگر اگر استناد به نقل قولهای برخی از مقامات اروپایی بتواند به سادگی مبنای کار تصمیمگیریهای دیپلماسی قرار گیرد، در این صورت منافع ملی کشورمان هر روز با اظهارنظرهای متفاوت مقامات غربی دستخوش تغییر و تهدید خواهد بود؛ این در حالی است که راهبردهای دیپلماسی کشور، فراتر از اظهارات یک یا چند مقام غربی، مبتنی بر چارچوب نظام جمهوری اسلامی و منافع ملی کشور تعیین میشود؛ علاوه بر آن اگر استناد درست یا غلط به یک نقل قول میتواند مبنای کار رسانهای مثل کیهان باشد، چرا نتوان به اظهارات یکی از مسئولان ارشد اتحادیه اروپا استناد کرد. «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از زمان خروج آمریکا از برجام، بارها در حفظ آن و حمایت از افزایش تجارت با ایران تأکید داشته است.
موگرینی تأکید کرده است که اتحادیه اروپا اجازه نمیدهد توافق هستهای سال 2015 با تهران نابود شود و به طور قطع این اتحادیه بر تصمیمهای خود سرمایهگذاری خواهد کرد.
چنین شرایطی بیش از پیش نشان میدهد برای نخستین بار است که اتحادیه اروپا در حمایت از ایران، مقابل ایالات متحدهای ایستاده که قطعاً انتظار مراودات اقتصادی گستردهتری با آن دارد و این مسئله ناشی از چیزی نیست جز منطق قوی دیپلماسی جمهوری اسلامی که بر گفتوگوی سازنده و مبتنی بر منافع ملی با کشورهای دنیا دنبال شده است.
بنابراین تأسیس دفتر اتحادیه اروپا فینفسه تعارضی با منافع ایران ندارد، هر چند در مراودات بینالمللی قطعاً باید ملاحظات امنیتی مد نظر قرار گیرد که این مسئله با همان نسبتی است که میتواند در ارتباط با سفارتخانههای کشورهای خارجی منظور شود. در غیر این صورت، دفتر اتحادیه اروپا همانند سفارتخانههای کشورهای خارجی، امکان مراودات دوجانبه را میان ایران و اتحادیه اروپا و دنبال کردن راهکارهای دستیابی به اهداف مد نظر برجام فراهم میکند؛ البته روشن است که عملیاتی شدن بسته پیشنهادی اروپا حاوی اقدامات جبرانی تحریمهای آمریکا، زمینه را برای تقویت روابط با اتحادیه اروپا از جمله از طریق دفتر اتحادیه فراهم میکند و در این صورت است که بحث دفتر موضوعیت بیشتری پیدا میکند. لذا، مخالفت قطعی و همیشگی با بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا، نوعی خودتحریمی مضاعف در شرایط تحریمهای جدید آمریکا علیه ایران تلقی میشود و باید اجازه دهیم این کار در زمان مناسب و با در نظر گرفتن تمام ملاحظات سیاسی و امنیتی انجام شود.»
جالب اینکه یورونیوز و فایننشال تایمز هر دو گزارش دادهاند کشورهای اروپایی (به ویژه 3 کشور عضو برجام) حاضر نیستند برای میزبانی دفتر مورد نظر اروپا برای اجرای مکانیسم مورد نظر داوطلب شوند. آیا اینها عجیب و بیدارکننده نیست؟
نکته دیگر این که ریچارد هاویت یک مقام رسمی اروپایی (تدوینکننده سند راهبردی اتحادیه اروپا درباره روابط با ایران است) و به صراحت میگوید «توافق هستهای یک نقطه عطف بود... ما باید دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا را در تهران افتتاح کنیم و گفتوگو درباره حقوق بشر را از سر بگیریم. نیروهایی در داخل ایران در حال اعمال فشار بر حاکمیت هستند و ما امیدواریم گزارش ما نیز باعث پیشرفت در این زمینه شود. اروپا در ایران نفوذ دارد ولی آمریکا از این نفوذ برخوردار نیست. ما میخواهیم از این اهرم استفاده کنیم». آیا میتوان خود را به خواب زد و گفت انشاءالله گربه است؟!