ازبکستان از طریق راه آهن به چابهار متصل میشود
نماینده ویژه رئیسجمهور ازبکستان در افغانستان گفت: با اتصال راهآهن حیرتان- مزارشریف- هرات به ایران، ازبکستان از ظرفیتهای چابهار در ترانزیت کالاهای مورد نیازش استفاده خواهد کرد.
عصمتالله ایرگاشیف، در راس هیئتی سیاسی- اقتصادی شامل بهادر عبداللهیف سفیر ازبکستان در تهران، فضلالدین سعداللهیف قائم مقام راهآهن ازبکستان و اسلم آلیراف معاون مدیرکل خاومیانه وزارت خارجه ازبکستان به چابهار سفر کردند و از ظرفیت این بندر برای استفاده ازبکستان بازدید کردند.
وی اظهار داشت: هدف ما از سفر به چابهار، مشاهده عینی ظرفیتهای این بندر اقیانوسی برای استفاده ازبکستان از آنهاست.
وی بابیان اینکه با اتصال راهآهن حیرتان- مزارشریف- هرات به ایران، ازبکستان برای استفاده از ظرفیتهای چابهار در ترانزیت کالاهای مورد نیازش استفاده خواهد کرد؛ افزود: هماکنون پروژه راهآهن خواف ایران به هرات افغانستان از سوی ایران و افغانستان در حال تکمیل است و پروژه راهآهن حیرتان ازبکستان به مزارشریف افغانستان نیز از سوی ازبکستان اجرا و به بهرهبرداری رسیده که در صورت اتصال خط آهن مزارشریف به هرات و سپس اتصال به ایران، ازبکستان قادر خواهد بود از ظرفیتهای بندر چابهار برای صادرات و وارداتش استفاده کند.
وی تصریح کرد: ایران و افغانستان هردو تلاشهای بسیاری برای حفظ صلح و ثبات در افغانستان انجام دادند و بندر چابهار میتواند ادامهدهنده منافع مشترک دو کشور باشد.
وی با بیان اینکه میزان مبادلات تجاری ازبکستان و هندوستان قراراست به دو میلیارد دلار در سال برسد، گفت: چابهار میتواند مسیری خوب برای افزایش این مبادلات باشد.
عصمتالله ایرگاشیف، در راس هیئتی سیاسی- اقتصادی شامل بهادر عبداللهیف سفیر ازبکستان در تهران، فضلالدین سعداللهیف قائم مقام راهآهن ازبکستان و اسلم آلیراف معاون مدیرکل خاومیانه وزارت خارجه ازبکستان به چابهار سفر کردند و از ظرفیت این بندر برای استفاده ازبکستان بازدید کردند.
وی اظهار داشت: هدف ما از سفر به چابهار، مشاهده عینی ظرفیتهای این بندر اقیانوسی برای استفاده ازبکستان از آنهاست.
وی بابیان اینکه با اتصال راهآهن حیرتان- مزارشریف- هرات به ایران، ازبکستان برای استفاده از ظرفیتهای چابهار در ترانزیت کالاهای مورد نیازش استفاده خواهد کرد؛ افزود: هماکنون پروژه راهآهن خواف ایران به هرات افغانستان از سوی ایران و افغانستان در حال تکمیل است و پروژه راهآهن حیرتان ازبکستان به مزارشریف افغانستان نیز از سوی ازبکستان اجرا و به بهرهبرداری رسیده که در صورت اتصال خط آهن مزارشریف به هرات و سپس اتصال به ایران، ازبکستان قادر خواهد بود از ظرفیتهای بندر چابهار برای صادرات و وارداتش استفاده کند.
وی تصریح کرد: ایران و افغانستان هردو تلاشهای بسیاری برای حفظ صلح و ثبات در افغانستان انجام دادند و بندر چابهار میتواند ادامهدهنده منافع مشترک دو کشور باشد.
وی با بیان اینکه میزان مبادلات تجاری ازبکستان و هندوستان قراراست به دو میلیارد دلار در سال برسد، گفت: چابهار میتواند مسیری خوب برای افزایش این مبادلات باشد.