مال زیاد که هدف باشد سبب طغیانگری و غفلت انسان میشود!(سلوک عارفانه)
(بدان ای سالک راه خدا!) اگر مال برای من هدف باشد، من از به دست آوردن آن احساس قدرت و توانمندی میکنم و به تبع پیدایش این حالت، ممکن است که به طغیان و سرکشی رو بیاورم که معمولا چنین اتفاقی برای متوسطین پیش خواهد آمد. با مال کم کمی احساس قدرت میکنم و با مال زیاد خیلی احساس قدرت میکنم. حال من با چنین هدفی حتی اگر سرکشی هم نکنم به خاطر هدفگیری خود و نگرشی که به مال خود دارم از خدا غافل میشوم. (1)
ـــــــــــــــــــــــــــــ
1- رسائل بندگی (حب به دنیا)، آیتالله شیخ مجتبی تهرانی، ص 273