kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۵۵۸
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۴
وزير خارجه لوکزامبورگ:

تهران حق غني‌سازي اورانيوم براي مقاصدصلح‌آميز را دارد

وزير خارجه لوکزامبورگ در گفت‌وگو با يک نشريه آلماني با ابراز تمايل کشورش براي همکاري اقتصادي با ايران، از غني‌سازي اورانيوم براي مقاصد صلح‌آميز در ايران حمايت کرد.
روزنامه آلماني «تاگه‌بلات» در آستانه سفر «جين آسلبورن» وزير خارجه لوکزامبورگ به ايران از وي درباره اهداف اين سفر پرسيد که وي گفت: « دعوت از لوکزامبورگ 90 درصد به اين مربوط مي‌شود که ما اکنون عضويت غيردائم در شوراي امنيت سازمان ملل داريم و باعث مي‌شود که اين سفر، ارزشي بيش از يک سفر رسمي داشته باشد.»
آسلبورن همچنين گفت: «اين موضوع (در برنامه سفر) مشخص است. اينکه ما فقط با وزير خارجه، رئيس‌جمهور و نمايندگان پارلمان ديدار نمي‌کنيم بلکه به اصفهان مي‌رويم که به دليل پيشينه کهن و فرهنگ غني آن شهرت دارد. اين شهر يکي از مناطق مهم براي تحقيقات در ايران است. (همچنين) ما براي بزرگداشت بيست‌وپنجمين سالگرد آيت‌الله خميني به ايران دعوت شده‌ايم.»
وي در ادامه گفت:«لوکزامبورگ کشوري است که به دليل اقداماتي که در شوراي امنيت انجام داده، براي ايران مهم است.ما همزمان نماينده اتحاديه اروپا و جامعه جهاني هستيم. من معتقدم که در تهران از لوکزامبورگ به عنوان کشوري ياد مي‌کنند که مي تواند نقش مثبتي براي تغيير در ايران ايفا کند. تا 20 جولاي فقط 7 هفته زمان باقي است. کشورهاي داراي قدرت وتو (آمريکا،روسيه،چين، فرانسه و انگليس)‌ و آلمان مي‌خواهند تا آن زمان به نتيجه براي حل بحراني برسند که چندين سال درباره برنامه هسته‌اي ايران ادامه دارد.»
وزير خارجه لوکزامبورگ درباره موضع کشورش درباره برنامه هسته‌اي ايران نيز گفت: «اين نخستين سفر من در سمت وزير خارجه به ايران است. تهران حق دارد اورانيوم را براي مقاصد صلح‌آميز غني کند.ايران کشوري است که ظرفيت بالايي در زمينه اقتصاد دارد و بايد درها در اين راستا باز شود اما تا زماني که همه شرايط آماده نشوند و تحريم‌هاي جهاني برداشته نشوند، چنين چيزي امکان‌پذير نيست و لوکزامبورگ مي‌تواند در اين زمينه نقش مثبتي ايفا کند.»
به گزارش فارس، امکان همکاري دو کشور در صورت دستيابي به توافق هسته‌اي ديگر پرسش خبرنگار اين نشريه بود. آسلبورن در پاسخ گفت: « طبيعتا من هم تلاش مي‌کنم که امکان استفاده از ظرفيت‌هاي اقتصادي ايران و همکاري با اين کشور را در صورتي که همه شرايط در سايه توافق هسته‌اي محقق شود، محيا کنم.در صورتي که فضاي ايران از لحاظ اقتصادي باز شود و تحريم‌ها برداشته شوند، لوکزامبورگ يکي از اولين شرکاي آن خواهد بود. اين موضوعي است که براي من بسيار مهم است.»