kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۵۴۵
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۲
نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس خبر داد

افزایش تولید نفت از میدان‌های مشترک

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: در 26 میدان مشترک با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس شامل 15 میدان دریایی و 11 میدان خشکی حدود 700 هزار بشکه تولید روزانه نفت خود را افزایش داده‌ایم.
علی مروی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نیشابور اظهار داشت: 480 هزار بشکه میعانات گازی نیز در تولید روزانه میادین غرب کشور افزایش یافته و هدف بعدی مصوب ما طرح نگهداشت سطح تولید است.
وی ادامه داد: دولت با برنامه‌ریزی مجلس مترصد این است که هشت پالایشگاه جدید را ایجاد کند و تا انتهای سال جاری علاوه بر این ظرفیت تولید را به بالای 4 میلیون بشکه نفت برساند البته هدف نهایی ما رسیدن به ظرفیت تولید 7/5 میلیون بشکه نفت در روز تا سال 97 است.
وی با یادآوری این که کشور هم‌اکنون از محل صدور محصولات پتروشیمی بالغ بر 25 میلیارد دلار درآمد کسب می‌کند، بیان کرد: امیدواریم با پایان روند خام‌فروشی و افزایش سطح تولید و صدور محصولات پتروشیمی تا سال 1400 به درآمد 80 میلیارد دلار از این محل دست یابیم.
سرمایه‌گذاری 2/4 میلیارد دلاری
برای ساخت مینی‌پالایشگاه
معاون سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت ایران گفت: هشت مینی‌پالایشگاه میعانات گازی در عسلویه ساخته می‌شود.
به گزارش خبرنگار مهر،‌ علی کاردر در بازدید از پارس جنوبی و تاسیسات مستقر در این منطقه از تلاش برای افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در منطقه ویژه پارس جنوبی خبر داد و افزود: این مینی‌پالایشگاه‌ها با مشخص شدن سرمایه‌گذار طی مدت 30 ماه احداث می‌شوند که دارای بازدهی بالایی برای سرمایه‌گذاران خواهد بود.
وی به بازده بالای این پالایشگاه‌ها اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: این طرح‌ها مورد تاکید وزیر نفت قرار دارد و در این پالایشگاه‌ها موادی همچون نفتا، بنزین و گازوئیل تولید می‌شود.
کاردر در ادامه با اشاره به استفاده از نفتا در مجتمع‌های پتروشیمی افزود: بنزین و گازوئیل نیز شرایط بسیار خوبی برای صادرات دارند و این موضوع می‌تواند بازدهی اقتصادی زیادی برای سرمایه‌گذاران و حضور بخش خصوصی داشته باشد. وی در ادامه تصریح کرد: حدود 300 میلیون دلار سرمایه برای ساخت هر یک از هشت پالایشگاه کوچک میعانات گازی نیاز است که در آینده نزدیک فراخوان عمومی برای واگذاری آن به بخش خصوصی صادر می‌شود.
معاون سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت ایران تاکید کرد: در مجموع برای ساخت این هشت پالایشگاه کوچک میعانات گازی در شهرستان عسلویه به 2 میلیارد و 400 میلیون دلار سرمایه نیاز است.