kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۵۳۷
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۰
هشدارهای سرنوشت‌ساز خط امام - قسمت سوم

بزرگتر از شیطان بزرگ!


ابراهیم حاجی‌محمدزاده
«...آن روزی که دیدید و دیدند که انحراف در مجلس پیدا شد، انحراف از حیث قدرت‌طلبی و از حیث مال‌طلبی، در کشور و در وزیرها پیدا شد، در رئیس‌جمهور پیدا شد، آن روز بدانید که علامت اینکه شکست بخوریم، خودنمایی کرده، از آن وقت باید جلویش را بگیرند. رئیس‌جمهوری که بخواهد سلطنت کند به این مملکت، خود مردم باید جلویش را بگیرند. مجلسی که بخواهد قدرتمندی نشان بدهد و آن مسائلی که سابق در مجلس بودند. آن کارها را بکند، خود مردم باید جلویش را بگیرند، اگر مردم بخواهند که اسلام را حفظ کنند، جمهوری اسلامی را حفظ کنند، دولت و مجلس و رئیس‌جمهور و اینها را حفظشان کنند، یعنی حفظ کنند از اینکه- خدای نخواسته- یک وقت قدمی از آن ور برندارند. این شیطانی است که در انسان هست و ممکن است که هرکس را منحرف کند و لازم است که انسان خودش را مهذب کند...» (1)
رهبر و معمار الهی انقلاب اسلامی بارها نسبت به تقویت شیطانی درونی به مسئولین هشدار می‌دهند که علی‌رغم عدم موفقیت‌های متعدد شیطان بزرگ در به انحراف کشیدن مسئولین متعهد انقلاب اسلامی  در فتنه‌های مختلف گذشته باید همواره با تقوا و تعهد بیشتر مواظب خود و اطرافیان خود باشند.
«... ولی به حمدالله نه تنها هیچ یک از تیرهای آنان به هدف نرسید که نتیجه معکوس داد. اکنون از چنین مارهای زخم خورده‌ای نباید غافل بود، چه بسا، با نفوذ عمال سرسپرده داخلی در ارگان‌های دولتی و مقامات موثر، به تدریج قدم به قدم کار خود را انجام دهند و انسان مستقیم را منحرف کنند و متعهدان را وابسته نمایند، غفلت از این امر فاجعه‌انگیز است و همه مقامات خصوصا مقامات بالا چون روسای قوای سه‌گانه، بیشتر مورد نظر و هدف هستند. زیرا انحراف آنان- خدای نخواسته- ممکن است انحراف رژیم را در پی داشته باشد.
همه ما و همه شما باید بدانیم که شیطان خارج و داخل و نفس اماره به تدریج انسان را از خلاف‌های کوچک به بزرگ و بزرگتر می‌کشاند که یک وقت از کفر سر در می‌آورد. پس خلاف کوچک را بزرگ بشمارید و بشماریم و فساد را از سرچشمه جلو گیریم. از خداوند متعال مدد می‌خواهیم که همه ما را حفظ کند. خصوصا از شیطان نفس که مادر بت‌هاست...» (2)
حضرت امام(ره) با گوشزد کردن خطر دنیاطلبی و تجمل‌گرایی مسئولین طریقه تدریجی افتادن به دام شیطان نفس و استکبار جهانی را این گونه ترسیم می‌کنند؛
«... هیچ امر فاسدی یک دفعه سراغ آدم نمی‌آید، شیطان باطنی انسان بسیار استاد است و او همچو نیست ابتدا انسان را به فساد بکشد. ابتدا قدم کوچکی را وا می‌دارد که انسان بردارد. این قدم که برداشت، فردایش یک قدم یک قدری بلندتری، انسان را یواش یواش به جهنم می‌فرستد، یواش یواش به فساد می‌کشد همه اینهایی که می‌بینید فاسد شدند این طور نبودند که اینها از اول به این درجه از فساد بودند: «کل مولود یولد علی الفطره» و این طور هم نبودند که یک دفعه جهش کرده باشند از یک مرتبه‌ای به مرتبه بالای فساد. این طور هیچ وقت نبوده است، این به تدریج واقع شده است. اینهایی که دیکتاتور شدند این طور نبوده است که از اول دیکتاتور زاییده شده باشند آنها هم مثل سایر مردم بودند بعد هم وقتی که به مقامی رسیدند، این طور نبوده است که از اول دیکتاتوری کرده باشند لکن قدم به قدم، ذره ذره، رو به دیکتاتوری رفتند. یک وقت هیتلر از کار درآمدند. یک وقت استالین از کار درآمدند. شیطانی که در باطن انسان است با کمال استادی انسان را به تباهی می‌کشد. اگر از اول بگوید که تو بیا برو یک آدمی بکش، هرگز نخواهد رفت. از اول انسان را وادار می‌کند که این آدم چطور است، یک غیظی به او بکن، بعد یک قدری زیادتر، تا کم‌کم مهیا می‌کند انسان را از برای اینکه آدم هم می‌کشد. همه اینهایی که فاسد هستند به تدریج فاسد شدند، هیچ کس یک دفعه فاسد نشده است. هیچ یک از ما هم تصور نکنیم که مصون از این هستیم که فاسد نشویم، همه در معرض فساد هستیم، همه ما دست به گریبان شیطان هستیم و خصوصا شیطان نفس...» (3)
امام(ره) یک روز پس از تسخیر لانه جاسوسی، آمریکا را مظهر شیطان بزرگ در دنیای کنونی نامیدند به گونه‌ای که امروزه هر جا نام شیطان بزرگ گفته می‌شود آمریکا به اذهان عمومی متبادر می‌شود ولی همواره به شیطان بزرگتر نفس اماره در وجود انسان‌ها تاکید می‌ورزند:
«... اینها همه از حیله‌های شیطان است که شیطان، بزرگتر از همه شیطان‌ها- حتی از این شیطان بزرگ معروف- این شیطان نفس اماره خود آدم است.» (4)
ــــــــــــــــــــــ
(1) صحیفه امام ج16 ص23
(2) صحیفه امام ج19 ص371
(3) صحیفه امام ج14 ص368
(4) صحیفه امام ج13 ص199