kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۵۳۰
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۸
در نشست «آدرس غلط» مطرح شد

راه حل مشکل معیشت جلوگیری از مفاسد اقتصادی است نه توافق هسته‌ای

نشست علمی و تخصصی «آدرس غلط» با هدف اعلام دلواپسی از گره زدن چرخ زندگی مردم با مذاکرات هسته‌ای، عصر شنبه در باشگاه اساتید دانشگاه تهران برگزار شد.
در نشست «آدرس غلط»، الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، ابراهیم رزاقی اقتصاددان حوزه عدالت، حسین صمصامی سرپرست سابق وزارت امور اقتصاد و دارایی، محمد خوش‌چهره عضو هیئت‌ علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران، حسینعلی عظیمی استاندار اسبق هرمزگان، سعید زیباکلام رئیس اسبق اداره سازمان‌های بین‌المللی وزارت خارجه، کامران غضنفری پژوهشگر و نویسنده در حوزه تاریخ معاصر و جلیل سالاری مدیر عامل سابق شرکت پخش فراورده‌های نفتی ایران به سخنرانی پرداختند.
محمد خوش‌چهره استاد دانشگاه تهران در نشست آدرس غلط با بیان اینکه در انتخابات با اکثر کاندیدا‌ها که صحبت کردم، مشکلات را لیست می‌کردند، گفت: اگر تشخیص می‌دهند که ۸۰ درصد مشکلات سوءمدیریت است و ۲۰ درصد تحریم‌ها، پس باید اکثر توان را به سمت اصلاح مدیریت برد.
وی با تاکید بر اینکه نباید در اقتصاد خطای استراتژیک کرد، اظهار داشت: من نگران هستم که ظرفیت‌های خودمان را بدهیم اما آن‌ها (طرف‌های مذاکره‌کننده با ایران) چیزی هم به ما ندهند.
خوش‌چهره خاطرنشان کرد: رئیس جمهور قبل از انتخابات می‌گفتند موانع تولید را لیست کرده‌اند و خواهند گفت. نمی‌دانم چرا تا الان نگفته‌اند. باید این را مطالبه کرد تا بعد دید که درست آسیب‌شناسی کرده‌اند یا نه؟
 در ادامه این نشست ابراهیم رزاقی اقتصاددان حوزه عدالت با اشاره به اینکه ما  تجربه دوران انقلاب و دوران جنگ که تحریم بودیم را داریم، گفت:  اسلحه نداشتیم. آن موقع به داخل اتکا کردیم و خودمان ساختیم، از مردم خواستیم صرفه‌جویی کنند. زمانی که سیاست‌های لیبرالی پیگیری شد، این‌‌ها فراموش شد.
وی افزود: سیاست‌های تعدیل را که اجرا کردیم، چند اصل دارد. انسان دنبال منافع مادی است. دولت هم نباید در تولید دخالت کند. این سیاست‌‌ها از انسان یک ماشین سودجو می‌سازد. خلاف قانون اساسی است! چرا مسئولین سیاست تعدیل را پذیرفتند؟
رزاقی در ادامه گفت: ریشه‌اش سیاست تعدیل شیفتگی نسبت به غرب است. ما در این ۲۴ سال کاری را کردیم که آمریکایی‌‌ها آرزویشان بود. همین توافق‌نامه آرزوی آمریکایی‌ها بود. می‌گویند اگر ایران را تصرف می‌کردیم این قدر سود نداشتیم. تنها چیزی که ما توانستیم مقاومت کنیم تولید بنزین بود. آن را هم دولت جدید لغو کرد!
سعید زیباکلام رئیس اسبق اداره سازمان‌های بین‌المللی وزارت خارجه نیز در این نشست اظهار داشت: تحریم ۵ شاکله اصلی دارد: فروش نفت، بازگشت حدود صد میلیارد دلار از سرمایه‌های ایران، قطعنامه‌های شورای امنیت، اتحادیه اروپا، کنگره آمریکا.
وی افزود: از عملیاتی شدن توافقنامه ما باید ۶-۷ قسط دریافت می‌کردیم. بسیاری از مسئولین صحبت کردند. چرا جمله به این سادگی را نمی‌شنویم که این مبالغ دریافت شده و قابل برداشت است؟ در عوض حرف‌های متناقض و مبهم و… می‌گویند.
زیباکلام گفت: بعد از پیچ و خم‌های بسیار معلوم شد صد میلیارد دلار هم نیست. تنها 2/4 میلیارد دلار است. این رقم هم قرار است از فروش نفت ایران در همین شش ماه به ایران داده شود! یعنی از مبلغ ۳۰ میلیارد صادرات در این مدت! باقی‌اش به آن صد میلیارد اضافه شده است. فتح‌الفتوح را می‌بینید؟
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: در زمانی که رسانه‌های ما در حال شادی بودند، ۱۷ نفر مرتبط با صنعت کشتیرانی تحریم شدند! لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت توافقنامه نقض شد! ۱۷ نفر نماینده غیور از این همه نماینده در این باره سوال کردند. بعد وندی شرمن کمتر از ۲۴ ساعت برگ سحرآمیز مرتبط با هسته‌ای را رو کرد! گفت این تحریم‌های جدید مرتبط به هسته‌ای نیست! ظریف بلافاصله بعد از توافق در ژنو گفت تحریم نفتی برداشته شده است. این راستگویانه است؟
وی خاطرنشان کرد: گره زدن معیشت به تحریم‌‌ها غلط است. معیشت را باید با رفع سوءمدیریت‌ها، با جلوگیری از غارت‌های آقازاده‌‌ها و سوگلی‌‌ها حل کرد.