یک نماینده مجلس مطرح کرد
پشت پرده انتخاب مدیران خودروسازی
عضو کمیسیون برنامه مجلس با بیان اینکه برخی صنایع بزرگ حیاط خلوت سیاسیون شده است، گفت: نحوه انتخاب مدیران خودروسازان، تعهدات پشت پردهای است که افراد پرنفوذ صاحب قدرت در دولت دنبال میکنند.
حسینعلی حاجیدلیگانی در گفتوگو با سایت الف، درباره اینکه خودروسازان ایران خودرو و سایپا همچنان به تعهدات خود در قبال مشتریان متعهد نیستند و همیشه کمبود قطعه را بهانه میکنند، گفت: «در این دو مجموعه و همچنین در سطح خود وزارتخانه مشکل اصلی مدیریت صحیح و نبود ثبات در مدیریت است و نحوه انتخاب مدیران بر اساس تعهدات پشتپردهای است که افراد پرنفوذ صاحب قدرت در دولت دنبال میکنند که اینها با شرط و شروط خودشان مدیر شوند».
وی افزود: «معمولا شرط این افراد هم این است که آنچه را که آنها بیان میکنند، انجام دهند و هر کدام به نوعی حیاط خلوتی را برای صاحبان قدرت ایجاد کنند و هرکدام که در هر مرحله کمتر به حرف آن فرد صاحب قدرت گوش بدهند بلافاصله برکنار میشوند و ما اخیرا این موضوع را در سایپا شاهد بودیم.»
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکل اعمال نفوذ در مدیریت اقتصادی کشور تنها محدود به صنعت خودروسازی نیست، تاکید کرد: «ریشه مشکل در اعمال نفوذ برای نصب مدیران بزرگی است که نه فقط در صنعت خودروسازی بلکه در صنایع بزرگ دیگر هم دیده میشود. واقعیت این است که گاهی میبینیم که یک واحد صنعتی و اقتصادی بیشتر از جایگاه وزیر نقش سیاسی دارد و کسانی که مدیر این واحد را نصب میکنند مسلما از وی خواستههای سیاسی دارند.»حاجیدلیگانی ادامه داد: «به دنبال این خواستههای سیاسی حیاط خلوتهایی است که پر از رانت و پول و ثروت برای مقاطع خاص و برای هزینههای معینی باشد که معمولا در جایگاههای آشکار نمیتوان از آن استفاده کرد و آنها را نام برد. بنابراین ما با این مشکل اساسی مواجه هستیم. ما حتی با این موضوع مواجه هستیم که وزیر مربوطه و حتی مسئول مستقیم که باید مدیرعامل شرکت یا مجموعه صنعتی و اقتصادی را نصب کند، او هم به نوعی عملا اختیاری از خود ندارد و تنها جادهصافکن است، یا مجبور به تمکین از افراد یا تیمهای بالاتری است که برای این موضوع وجود دارد».