kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۵۰۱
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۸

بازداشت 230 معترض در ناآرامی‌های ضددولتی ترکیه

نیروهای امنیتی ترکیه تظاهرات مخالفان دولت در آنکارا، اسلامبول و ازمیر را سرکوب و بیش از 230 معترض را دستگیر کردند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، شهرهای آنکارا، اسلامبول و ازمیر ترکیه طی 48 ساعت اخیر ناآرام بود؛ هزاران معترض که به مناسبت سالروز شروع اعتراضات پارک گزی در اسلامبول به خیابان‌ها
آمده بودند، با پلیس
 درگیر شدند.
نیروهای امنیتی نیز که از قبل خود را برای مقابله با معترضان آماده کرده بودند، به سوی آنها گاز اشک‌آور پرتاب کردند.
شدیدترین درگیری‌ها عصر جمعه رخ داد. شمار دستگیرشدگان به دست پلیس در اسلامبول 120 نفر، در آنکارا 45 تن و در شهر ازمیر نیز 65 معترض اعلام شد. غیر از آنکارا و اسلامبول هفت شهر دیگر ترکیه نیز شاهد تظاهرات ضددولتی بود که اغلب آنها با درگیری تظاهرکنندگان با پلیس همراه شد.
معترضان که از جانب جریان‌های سکولار و حتی اسلامگرایان مخالف دولت حمایت می‌شوند، «رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر ترکیه را به استبداد و همسویی با سیاست‌های منطقه‌ای آمریکا و ناتو متهم می‌کنند.
حزب عدالت و توسعه
به گزارش خبرگزاری فارس، حزب حاکم «عدالت و توسعه» ترکیه رسما اعلام کرد، اردوغان رئیس‌جمهور آینده این کشور خواهد بود.
«محمد علی شاهین» معاون رئیس حزب مذکور، با اعلام خبر فوق افزود، پیش‌بینی می‌شود حزب عدالت و توسعه در انتخابات سال 2015 بیشترین کرسی پارلمان را به دست آورد.
به همین خاطر، این حزب قصد دارد قانون اساسی کشور را اصلاح کند و بر اختیارات ریاست‌جمهوری بیفزاید. شاهین گفت: اردوغان به عنوان عضو یک حزب سیاسی رئیس‌جمهور می‌شود و خدمت به مردم را تا سال 2023 ادامه خواهد داد.این در حالی است که بر اساس قوانین کنونی، رئیس‌جمهور باید روابط خود را با احزاب سیاسی قطع کند. رئیس‌جمهور در ساختار سیاسی فعلی ترکیه نقش تشریفاتی دارد.