kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۵۰۰
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۸

رئیس جمهور فراری آبخازیا با رأی پارلمان برکنار شد

رئیس جمهور آبخازیا دیروز از سوی پارلمان این کشور برکنار شد تا مسیر برگزاری انتخابات زودهنگام «هموار» شود.

پنج روز پس از حمله مخالفان رئیس جمهور آبخازیا، پارلمان این کشور طی نشستی وی را از قدرت خلع کرد و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری شد.
آنطور که خبرگزاری فارس به نقل از «ایتارتاس» نوشته، پارلمان این جمهوری دیروز در جریان نشست فوق‌العاده 24 اوت (دوم شهریور ماه) را زمان برگزاری این انتخابات اعلام کرد. 24 تن از 25 نماینده حاضر در این نشست که به برکناری «الکساندر انکواب» رأی دادند، «ناتوانی» وی در انجام وظایف ریاست جمهوری را یکی از دلایل اتخاذ چنین تصمیمی اعلام کردند. پارلمان آبخازیا در کل 35 نماینده دارد اما 10 نماینده طرفدار رئیس جمهور در این نشست شرکت نکردند. ماجرا در این جمهوری پس از حمله شبانه مخالفان دولت به ساختمان ریاست جمهوری آغاز شد که ششم خرداد ماه صورت گرفت. «انکواب» در جریان این حمله از ساختمان ریاست جمهوری گریخت و اکنون در یک پایگاه نظامی روس در این جمهوری پناهنده شده است.
«والری بگانبو»، رئیس پارلمان آبخازیا فعلا رئیس جمهور موقت معرفی شده است. «لئونید لاکربائی»، نخست وزیر آبخازیا با این اقدام پارلمان مخالفت کرده و آن را خلاف قانون اساسی این جمهوری معرفی کرده است.
این جمهوری که به دنبال جنگ سال 2008 روسیه از گرجستان جدا شد، فقط از سوی روسیه به رسمیت شناخته شده است. مسکو در واکنش به آنچه در این جمهوری رخ داد اعلام کرد، در امور داخلی آن دخالت نمی‌کند!