kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۴۹۹
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۸

هیئت نظامی آمریکا امروز به کیف می‌رود

سفیر آمریکا در کیف از افزایش بودجه مربوط به کمک‌های نظامی این کشور به اوکراین خبر داد و افزود، به زودی هیئت نظامی پنتاگون به اوکراین اعزام می‌شود.
خبرگزاری فارس به نقل از «نووستی» روسیه نوشت: «جفری پایه‌ت»، سفیر آمریکا در «کیف» تصریح کرد بودجه اختصاص یافته دولت واشنگتن برای حمایت‌های نظامی- دفاعی از اوکراین افزایش یافته است. دیپلمات آمریکایی مدعی شد بیشترین سهم از این بودجه صرف «تامین امنیت مرزهای اوکراین» خواهد شد. وی که با یک روزنامه اوکراینی گفت‌وگو می‌کرد افزود: طی 3 ماه گذشته این بودجه افزایش یافته که علاوه بر تقویت امنیت مرزهای اوکراین صرف تقویت توان نظامی آن نیز خواهد شد. وی این را هم گفت که چنین کمک‌هایی باز هم ادامه خواهد داشت.
سفیر آمریکا در این گفت‌وگو همچنین اعلام کرد از هفته آینده مقامات پنتاگون برای بررسی همکاری‌های آتی نظامی بین دو کشور به اوکراین سفر خواهند کرد.
پیش از این برخی رسانه‌های روس اعلام کرده بودند که «دریک شلی»، معاون وزیر دفاع آمریکا در مسائل امنیت ملی امروز (12 خرداد) در راس یک هیئت نظامی به کیف سفر خواهد کرد. این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که واشنگتن روسیه را به تجهیز مخالفان دولت نارنجی اوکراین متهم می‌کند.
با سرنگونی هلی‌کوپتر ارتش اوکراین که پنج‌شنبه هفته گذشته به مرگ 14 نظامی ارتش این کشور منجر شد، این اتهامات تکرار شد. غرب اعلام کرد سرنگونی این هلی‌کوپتر با یک موشک پیشرفته صورت گرفته که به اعتقاد آنها روسیه آن را در اختیار استقلال‌طلبان قرار داده است.
از سوی دیگر خبر می‌رسد، شهردار «اسلاویانسک» اعلام کرده ارتش نارنجی اوکراین قصد بمباران «مناطق مسکونی» این شهر را دارد.
آنطور که «روسیا الیوم» به نقل از این مقام استقلال‌طلب نوشته، نگرانی از این واقعه باعث وحشت غیرنظامیان و زنان و کودکان شده است.
نیروهای دفاع ملی طی دو روز گذشته اقدام به انتقال مردم به اردوگاه‌های تابستانی کردند.
اوضاع در اسلاویانسک پس از آن رو به بحران گذاشت که پنجشنبه گذشته هشتم خرداد ماه، استقلال‌طلبان این شهر موفق شدند یک هلی‌کوپتر جنگی ارتش را با موشک پیشرفته هدف قرار داده و سرنگون کنند. به دنبال وقوع این حادثه که طی آن 14 نظامی اوکراینی از جمله یک ژنرال ارشد کشته شدند، کیف تهدید کرد به زودی عاملان این حمله را مجازات خواهد کرد.
در همین حال کیف روز شنبه اعلام کرد، در جریان درگیری‌های هفته گذشته در فرودگاه دونتسک که باعث شد این فرودگاه به دست ارتش بیفتد، 20 نظامی دولتی کشته شدند. استقلال‌طلبان شمار کشته‌های خود را تا 50 نفر اعلام کرده‌اند.
سایر رویدادها
* کیف روسیه را به «تبلیغ علیه مشروعیت انتخابات ریاست جمهوری اوکراین» متهم کرد. این انتخابات 25 ماه مه (چهارم خرداد ماه) برگزار و طی آن «پترو پروشنکو» به پیروزی رسید. هم پروشنکو  هم مسکو برای حل اختلافات از طریق مذاکره با یکدیگر علاقه نشان داده‌اند. پوتین این انتخابات را به رسمیت شناخته است.
* مسکو اعلام کرد کیف از ماه مارس (اسفندماه 92) عرضه تجهیزات نظامی و سخت‌افزارهای جنگی به روسیه را متوقف کرده است.
* منابع خبری روز گذشته تصاویر دلخراشی از اجساد روی هم انباشته شده استقلال‌طلبان که از سوی ارتش نارنجی اوکراین به طرز فجیعی قتل‌عام شده‌اند را منتشر کردند. پیش از انتشار این تصاویر، منابع اطلاعاتی روسیه از اعزام صدها تروریست از سوریه به اوکراین با هدف کمک به نظامیان دولتی این کشور خبر داده بودند.