kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۴۹۰
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۳

در هفته‌های فیلم ایران در کشورهای مختلف چه خبر است؟ (اخبار ادبی و هنری)

در برنامه‌هایی که به نام «هفته فیلم ایران» شناخته می‌شوند، اغلب آثاری به نمایش در می‌آید که تصویری منفی از کشورمان را به تصویر کشیده‌اند!
هفته‌های فیلم ایران در کشورهای مختلف سال‌هاست از معدود اقدامات فرهنگی مسئولین ایرانی برای مخاطبان غیر ایرانی‌ست. محافلی که عموما توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رایزنان فرهنگی سفارت‌های‌ ایران و همچنین وابستگان فرهنگی ایران در کشورهای مختلف برگزار می‌شوند و در بسیاری موارد به تنها خروجی این مسئولین در دوران مدیریت‌شان نیز تبدیل می‌گردند.
به گزارش رجانیوز، در تمام این سال‌‌ها اما همواره از سوی رسانه‌های مختلف سوالاتی جدی در مورد نحوه‌ انتخاب آثار سینمایی برای نمایش در این محافل مطرح شده است و هیچگاه هم پاسخی قابل تامل از مسئولین دریافت نشده است. به همین جهت هم حالا برگزاری این هفته‌های فیلم اکثرا تبدیل به روالی عادی شده است که در آن‌‌ها نه تنها هیچ اتفاق خاصی از لحاظ معرفی جدی ایران و انقلاب از این طریق به جهان صورت نمی‌گیرد، بلکه حتی بعضا به دلیل پخش آثاری سیاه از ایران به عکس خود نیز تبدیل می‌شوند و کارکردی علیه منافع جمهوری اسلامی می‌یابند. نگاهی به اسامی این فیلم‌‌ها در چندین و چند محفل فرهنگی ایران در کشورهای مختلف در طول سال، به خوبی عدم سیاست‌گذاری مشخص در انتخاب فیلم‌‌ها را نشان می‌دهد.یک نگاه گذرا به لیست فیلم‌های انتخابی برای نمایش در این محفل فرهنگی نشان می‌دهد که در واقع هیچ پشتوانه فکری برای برگزاری و برپایی این پاتوق‌های فرهنگی وجود ندارد و مسئولان فرهنگی ایران در سفارتخانه‌‌ها با آنکه در سخنرانی‌های مختلف در همین محافل به علاقه مخاطب غیرایرانی به «پیام‌های معنوی و متاثر از آموزه‌های متعالی دینی و معرفتی» معترف‌اند اما برگزاری این هفته‌ها، جشنواره‌‌ها و نمایشگاه‌های فرهنگی و هنری ظاهرا برایشان تنها برای حجیم کردن بیلان کاری و پر کردن کارنامه عملکرد مهم است و هیچ تفکری پشت سر انتخاب آثار آن وجود ندارد.